Spring naar bijdragen

Verhogen cherokee XJ


Recommended Posts

Hallo,

ik ben net nieuw hier en heb wat vraagjes,

Ik ben van plan om een jeep Cherokee XJ te kopen. Dit vanwege de lage wegenbelastingen omdat ik het een mooie aanschafprijs vind op mn 18e en omdat die natuurlijk vet is:lol:

Maar nu ben ik aan het rondkijken want hij moet natuurlijk wel een beetje geprepareerd worden. Ik heb al verschillende site bekeken zoals www.4wd.com . Mijn plannen zijn om hem of 5.5 inch of 6.5 inch te verhogen.

Later kan er altijd nog een snorkel en een lierbumper op komen(eerst sparen:P)

nou heb ik verschillende sets gezien zoals:

http://www.4wd.com/productdetails.aspx?jeep-sid=357&plID=69&partID=15398

http://www.roughcountry.com/jeep_xj_6x.html

Ik heb even berekend:

stel ik ga voor een set van rough country

Driveshaft: $299

SYE: $269

Steering stabelysser: $35

nitro 9000 shock: $25 ( dit is de stuurdemper neem ik aan?)

6.5 inch verhogingset $995

Dan kom je dus uit op $1623 omgerekend € 1040,- (ben ik hiermee rijklaar? of heb ik nogmeer nodig?)

dit vind ik eigelijk vrij weinig voor een gehele set maarja dan moet het nog opgestuurd worden. Zijn er ook bedrijven in nederland die dit kunnen leveren? en wat is het verschil tussen een long arm supspension kit en een short arm?

gr Ronald

Link naar opmerking
Deel via andere websites

welkom Ronald...

Ziet er zeer netjes uit. Vooral de RE set, maar die is dan wel weer aan de prijs.

Control armen controleren de bewegingen die een as maakt bij het zogenaamds 'flexen'.. dus bij een wat grotere verhoging staan de standaard CA's in een erg grote hoek, wat het comfort en vooral de flex niet ten goede komen. Vandaar de longarms.. die maken dat de hoek weer enigzeinds normaal is en daarnaast dus ook het rijden een stuk fijner maken.

Misschien is het wat om, als je een tweedehands XJ koopt, hem eerst technisch helemaal goed te maken en een tijdje standaard te gaan rijden? Kun je ook mooi vergelijken hoe anderen het gedaan hebben.. tis maar een mening.

Of je wil gewoon met zo'n groot mogelijke banden rondrijden.. in dat geval: longarm van RE. (roughcountry schijnt vrij stug te zijn in z'n vering)

:cry:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

tot 4.5" shortarm daarboven longarm

en zoals kmeel al riep.. eerst standaard rijden, rond kijken wat je wil

bdw als ik moest kiezen tussen deze 3 dan wier het de RE kit

kit is beter.....en die andere 2 shops.. krijgen op usforums niet hele positieve feedback..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zou eerst gewoon de auto technisch in orde maken en kijken wat je echt wilt. vergis je ook niet in de prijzen, vervoer en btw komen erbij. ook nieuwe wielen zijn prijzig. met 33ers onder een XJ is ook met de overbrenging in de diffs niet echt fijn dus dat ook aanpakken voor een flinke prijs en dan nog de onderdelen die kapot gaan door het rijden met 33ers (steekassen/kruisjes/lagers)

een min of meer standaard XJ is in het terrein al heel goed. eerst kijken wat je mist en dan pas veranderen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zou eerst gewoon de auto technisch in orde maken en kijken wat je echt wilt. vergis je ook niet in de prijzen, vervoer en btw komen erbij. ook nieuwe wielen zijn prijzig. met 33ers onder een XJ is ook met de overbrenging in de diffs niet echt fijn dus dat ook aanpakken voor een flinke prijs en dan nog de onderdelen die kapot gaan door het rijden met 33ers (steekassen/kruisjes/lagers)

een min of meer standaard XJ is in het terrein al heel goed. eerst kijken wat je mist en dan pas veranderen

zouden 32ers beter gaan? met 4.5 inch lift? ik weet al wat ik wil ik loop al heel mn leven elke maand een weekend mee in de 4x4 wereld, maar ik wil nu alleen nog kijken wat het beste is en wat de keuze's zijn

Link naar opmerking
Deel via andere websites

zouden 32ers beter gaan? met 4.5 inch lift? ik weet al wat ik wil ik loop al heel mn leven elke maand een weekend mee in de 4x4 wereld, maar ik wil nu alleen nog kijken wat het beste is en wat de keuze's zijn

32ers met 4,5" lift gaat redelijk (klein beetje contact met flexen)

voordeel met 4.5 is dat het een relatief goedkope kit is (geen long arms en SYE) en dat je de assen standaard kan laten.

Neem dan wel een goede kit van bijvoorbeeld RE met veerpakket en niet alleen een AAL.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Ronald,

Ik kan al jouw vragen beantwoorden want ik heb zelf een 6.5 inch verhoging bestaande uit onderdelen van Rusty's , Rough Country , JKS en Rubicon. Ik heb er ook een SYE Kit onder zitten. Ik rij ook dagelijks met die verhoging en kan jou 1 ding adviseren!

Doe het niet en hou je geld in je zak voor wat anders!

Als ik allemaal wist wat ik nu weet dan had ik het zeker anders gedaan. Ik heb mijn complete set nu ook te koop staan en stap dus over naar een long arm systeem. Dat doe ik dus niet voor niks. Als je je cherokee wil verhogen ga dan niet verder als 4.5 inch voor een short arm systeem. Dan is het rijden op straat nog goed te doen en hoef je verder je jeep niet heel erg aan te passen. Misschien wat hak en zaagwerk in je wielkasten om te zorgen dat je 32 ers niet vastlopen.Tevens is de kans goed aanwezig dat je met een 4.5 inch verhoging geen SYE kit nodig hebt. Dat scheelt jou behoorlijk wat geld. Een enkeling ontkomt er niet aan om toch een SYE kit aan te schaffen omdat die persoon toch last krijgt van vibraties maar dat gebeurd heel weinig.

Ik ben dus begonnen met een Rough Country verhoging en dat was heel leuk. Al snel kwam ik erachter dat deze kit heel stug is. De Rough Country is stug. De rusty's kit is minder stug Ik ben toen dingen gaan combineren tussen Rusty's , JKS en Rubicon. Dat heeft zijn vruchten afgeworpen maar ik blijf 1 probleem houden en dat is vibraties. Zelfs met een JB conversion SYE kit blijf ik die houden. Dat is alleen tussen de 40 en 55 kilometer per uur.

Ik heb dus nu een long arm kit besteld en dat gaat mij een hoop plezier leveren met het rijden zowel op de weg als in het terrein.

Je zal altijd positieve en negatieve dingen horen over liftkits. Ik ken goede en minder goede resultaten van Rough Country maar dat heb je ook met Rusty's en zelf met RE. RE is zeker een betere set maar kost ook iets meer. Als je een goede dikke portemonee hebt dan zou ik zeer zeker voor RE gaan maar vergeet ook niet de volgende dingen. Je betaald buiten je prijs ook nog eens wat extra's. Voor het compleet transporteren van een dergelijke verhoging met SYE kit betaal je rond de 500 a 600 dollar aan verschepingskosten. Gewicht en grote spelen een rol en vooral de bladveren hakken er flink op in!

Dan krijg je ook nog eens de invoerrechten.

Even een rekensom voor jou wat het je zeker gaat kosten. 1623 dollar + verscheping 600 dollar = 2223 dollar is 1416 euro. Dan moet je ook 23.5 % aan de staat betalen = 350 euro. Dus het setje kan je in huis hebben voor ruim 1750 euro. Tis ongeveer 2 dagen werk om het eronder te zetten. Elke verhoging zal je altijd tussen de 500 en 600 dollar kosten. Daar ontkom je niet aan.

Een longarm systeem is gewoon het beste wat je kan hebben maar kost ook zeker meer maar bied je zoveel meer plezier in het terrein als op de weg. Bij sommige longarm systemen moet je wel lassen en dan moet je wel je mannetje ervoor hebben. Er zijn ook longarm systemen die zonder lassen geplaatst kunnen worden.

Maar wat al eerder werd vermeld. Zorg eerst dat je jeep goed in orde is. Een dergelijke verhoging is ook een behoorlijke belasting voor je wagen. Vergeet ook niet dat hoe groter de banden hoe meer belastend het is voor je steekassen onder andere. Tevens kan je met grote banden verwachten dat het ten koste gaat van je souplesse. Ik rij met 33 ers nu en als ik 90 rij in zijn 4 en het gas in trap gebeurd er echt niks! Ik moet terugschakelen om wat gang te krijgen. Dat zijn allemaal dingen die er dan bij komen zodra je met grotere banden ga rijden. Ik mag blij zijn als ik 1 op 6 a 7 haal. Dat is iets wat jij ook mee zal maken als je met 32 ers ga rijden. Je jeep zal zeer zeker niet zuinig zijn.

Ik heb wat foto's toegevoegd zodat je een idee krijg. Er zit een foto bij dat ik met 31.7 banden gewoon tegen mijn wielkast aankom zelfs met mijn 6.5 inch verhoging. Dat probleem heb jij ook als je met 32 ers ga rijden met een 4.5 inch verhoging.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

HEEL erg bedankt voor de vele informatie, ik denk dat ik binnenkort gewoon is rond ga kijken in nederland wat ze hier kunnen leveren. Maar ik dnek dat het een 4.5 inch kitje word

Gr ronald

In Nederland kunnen ze diverse sets leveren maar die zijn relatief duur. Ik zou als ik jou was bij de buren naast ons gaan kijken. Dus in Belgie en Duitsland. Daar is het goedkoper vind ik maar onthou wel dat je alleen met een verhoging niet klaar bent! Ga je er veel dagelijks mee rijden?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In Nederland kunnen ze diverse sets leveren maar die zijn relatief duur. Ik zou als ik jou was bij de buren naast ons gaan kijken. Dus in Belgie en Duitsland. Daar is het goedkoper vind ik maar onthou wel dat je alleen met een verhoging niet klaar bent! Ga je er veel dagelijks mee rijden?

Dat is wel de bedoeling ja maar dat zou om maximaal 15 km per dag zijn.

Verder weet ik dat een sye kit en een andere aandrijfas aantebevelen is wat zouden jullie nog meer kunnen aanraden

Link naar opmerking
Deel via andere websites

wat zouden jullie nog meer kunnen aanraden

Een goed gevulde portemonee!<_<

Om het allemaal goed te doen en ook met plezier te kunnen rijden zonder een paar keer in de maand stil te vallen. Moet je toch denken aan een investering helemaal compleet van tussen de 3000 en 4000 euro minimaal.

Zorg eerst dat je jeep in perfecte staat is!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...