Spring naar bijdragen

RDW Keuring


bokkieandijk
 Share

Recommended Posts

Invoerperikelen

--------------------------------------------------------------------------------

Zoekend naar een Dodge W200 ontdekte ik al snel dat zo'n auto in Duitsland meer dan de helft goedkoper is dan in Nederland. Het prijsverschil was zo aanlokkelijk dat ik besloot het voor mij onbekende terrein omtrent het invoeren van auto's maar eens te gaan verkennen.

De aanschaf en hoe nemen we de koopwaar mee?

Allereerst maar eens de site van de RijksDienst voor Wegverkeer (RDW) geraadpleegd. Veel informatie, en na ijverig bladeren en zoeken had ik de volgende regels ontdekt:

Als Nederlander mag je niet in een auto met buitenlands kenteken rijden. Zelfs niet als het een huurauto of geleende auto betreft!

De auto moet worden gekeurd bij de RDW. Omdat het al een in Europa ingevoerde auto is met typegoedkeuring hoeven er geen techische wijzigingen te worden aangebracht. Mijn Amerikaanse achterlichten (remlichten die aan de kant waar je heen wil gaan knipperen als rood knipperlicht) konden dus ook gewoon origineel blijven. De auto moet verder gewoon aan de normale APK-eisen voldoen.

Er is geen BTW verschuldigd want de auto is ouder dan een half jaar.

Er is geen BPM verschuldigd want de auto krijgt een grijs kenteken.

Bij de RDW is een eendagskenteken verkrijgbaar.

Goed. Kort samengevat: Er hoeft geen belasting of zo te worden betaald, maar de auto moet gewoon APK worden gekeurd door de RDW.

Blijft de vraag over HOE ik nu precies te werk moet gaan zodra ik met de verkoper overeenstemming heb bereikt. Niets te vinden op de site, dus dan maar de RDW opbellen. Kost nog 22 cent per minuut ook! Er ontpopt zich de volgende discussie:

"Ik wil een auto kopen in Duitsland en heb een eendagskenteken nodig om het voertuig op te halen."

"Dat kan niet meneer!"

"Hoezo? Er staat op jullie site dat dat kan!"

"Nee meneer, een eendagskenteken is alleen maar om naar de keuring te rijden en weer terug naar huis."

"Nou ja, dat doe ik toch eigenlijk ook? Ik wil alleen thuis een tussenstop maken om de auto eerst even na te kijken."

"Maar dat doet u toch niet in EEN dag?"

"Nee, maar dan vraag ik gewoon twee keer een eendagskenteken aan."

"Dat kan niet meneer!"

"O. (Zucht.) Goed dan. Nou dan doen we het anders. Dan vraag ik nu een keuring aan en dan rij ik rechtstreeks vanuit Duitsland met die auto naar jullie. Wordt hij dan afgekeurd is dat ook geen ramp, dan neem ik hem mee naar huis, voer alsnog de reparaties uit en vraag dan een herkeuring aan."

"Nee, dat kan niet, want dan moet de auto NA de keuring weer terug naar de grens!"

"Heh? Waar is dat nou weer goed voor?"

"Eh, geen idee. Maar het is niet anders. Na de keuring moet de auto terug naar waar hij vandaan kwam. En als je na aanschaf rechtstreeks hierheen komt is dat dus Duitsland."

"En als ik vanaf huis vertrek mag hij wel weer naar mijn huis?"

"Correct meneer!"

"Jamaar, dan zijn we weer terug bij het begin: Hoe krijg ik die auto in eerste instantie naar mijn huis? Is dit soms een grap of zo? Wat moet ik dan in vredesnaam doen?"

"De auto op een aanhangertje zetten en naar huis rijden."

"He? Weet u wel over wat voor auto het gaat? Dat is belachelijk! Komt de verkeersveiligheid niet ten goede! En bovendien, ik ga toch geen auto slepen die prima zelf kan rijden? En waarom zou ik wel op de dag van keuring een eendagskenteken kunnen krijgen maar niet om de auto op te halen?"

"Meneer, zo zijn de regels nu eenmaal."

"Ik hoor het al, met u kom ik geen steek verder. Weet u iemand die hier wel een oplossing voor kan bieden?"

"Nee meneer. Bedankt voor uw telefoontje."

Leve de Europese Unie. Lang leve Schengen! Lang leve de Euro! We hebben dadelijk EEN munt zodat we lekker makkelijk over de grens kunnen shoppen, zonder te hoeven wisselen. Hoera! Maar zoiets onnozels als de gekochte waar naar huis transporteren blijkt zo iets ongebruikelijks te zijn dat daar geen regels voor zijn bedacht. Uiteindelijk heb ik mijn verzekering de auto (met Duits kenteken) voor die dag laten verzekeren - dat vond ik namelijk het enige echt nuttige - en heb gewoon zo de auto naar huis gereden. Zoek het allemaal maar uit! Mijn geduld met de overheid raakt ook wel eens op.

Tsja, en dan zijn er nog zaken zoals het controleren van de remmen e.d. die je thuis nauwelijks kan doen. Hoe nu naar de garage om de hoek? U raad het al... Fijn dat er reserveplaten zijn! Het zou handig zijn als er zoiets bestond als een voorlopig kenteken, zodat je de auto op kan halen en ermee naar garages kan rijden. Maar ja, dat is blijkbaar te voor de hand liggend. En zo worden goedbedoelende burgers het pad van de criminaliteit opgedrongen.

De keuringsafspraak.

Niet al te lang daarna was de auto klaar voor de keuring. Pas NA het maken van een keuringsafspraak krijg je een hoop informatie thuis. Mosterd na de maaltijd.

Vermakelijk is de aandacht die wordt geschonken aan de verplichte verwijderingsbijdrage. Dat is tegenwoordig kennelijk het allerbelangrijkste, want er wordt niet eens een kenteken uitgegeven zolang die 45 euro niet is betaald! Verzekering, motorrijtuigenbelasting, de hele santekraam kan allemaal achteraf en wordt niet gecontroleerd, maar de verwijderingsbijdrage, ojee. Er wordt zelfs aangeraden om die verwijderingsbijdrage telefonisch over te maken!

Hoe vindt u de volgende regel: "In een aantal gevallen kan restitutie van de verwijderingsbijdrage plaatsvinden. Het gaat hierbij onder andere om... afkeuring." Eh, proest, wacht even. De verwijderingsbijdrage is toch bedoeld als bijdrage voor het slopen van auto's, zoals het slopen van auto's die definitief worden afgekeurd? Maar als de auto wordt afgekeurd dan krijg je de verwijderingsbijdrage juist weer terug? Heh??? En zou het dan niet handiger zijn om de eigenaar pas te laten betalen NA goedkeuring? Ik begrijp het allemaal niet meer...

O ja. In de begeleidende brief staat nog een heel verhaal over de spoedafhandeling, die je kan krijgen als je 250 gulden extra betaalt en zorgt dat (daar gaan we weer) de verwijderingsbijdrage VOOR de keuring binnen is. Merkwaardig dat je nergens in diezelfde brief kan vinden hoe lang de normale afhandeling duurt, en hoelang de spoedafhandeling duurt. Je betaalt dus 250 gulden voor, eh, een verrassingspakket. Wie weet duurt de spoedafhandeling net zo lang als de normale afhandeling. Wie zal het zeggen? Het staat in ieder geval niet in de brief. Misschien moet ik maar weer gaan bellen, en ja, u raad het al, dat kost weer 22 cent per minuut. Door als overheid gebrekkige informatie te verstrekken kunnen ze er nog een extra zakcentje uitpersen. Mooi meegenomen.

Een paspoort is ineens geen geldig legitimatiedocument meer. Er moet namelijk een uittreksel uit het bevolkingsregister bij anders kan het niet. Toe maar. Ik kan zo ongeveer de hele wereld rond met mijn paspoort maar voor de RDW is het niet geldig. O ja. In plaats van paspoort+uittreksel mag je ook gewoon je rijbewijs meenemen. Nee, daar hoeven geen extra documenten bij. Opmerkelijk...

De keuring.

Eindelijk was het dat zo ver. De grote dag was aangebroken. Na onderweg minstens drie keer door politie te zijn ingehaald die ondanks mijn handgemaakte nummerplaten mij gewoon voorbij reed arriveerde ik bij de RDW te Groningen. Onder een van de eerste dingen die er werden gecontroleerd bevond zich het chassisnummer.

De discussie is weer de moeite waard:

"Waar zit het chassisnummer?"

"Op het chassis natuurlijk!"

De keurmeester lijkt weinig gevoel voor humor te hebben dus ik voeg er snel aan toe: "Aan de rechterkant."

De keurmeester controleert wel drie keer het nummer...

"Het chassisnummer is niet goed."

"Huh? Wat mankeert eraan? Ik heb het thuis zelf gecontroleerd!"

"Het nummer klopt wel, maar er staat niet in de Fahrzeugbrief waar het nummer staat."

"Tsja. Maar we hebben het toch maar gevonden, he? Probleem opgelost."

"Ja, maar het hoort in de Fahrzeugbrief te staan!"

"Gelukkig gaat u die Fahrzeugbrief vervangen door kentekenbewijs deel I. Dan kunt u daar inzetten waar het chassisnummer staat."

"Nee, dat mag zomaar niet. Dan moeten we het nummer opnieuw inslaan, en de plek daarvan noteren."

"Opnieuw inslaan? Uh, nou ja, van mij mag je. Maar is het niet veel praktischer om op te schrijven waar het nummer NU staat?"

"Nee, we moeten het opnieuw inslaan!"

"Nou ja, als je dat nodig vindt... En wat doe je met het oude nummer? Anders heb ik dadelijk twee chassisnummers en dat is vast ook weer niet goed."

"Klopt. Dat oude nummer gaan we doorslaan."

Er komen meer keurmeesters kijken naar het chassisnummer terwijl een nieuwe keurmeester verder gaat met de keuring. Jammer, want zo heb ik het overleg gemist. Kennelijk is er na lang beraad en het raadplegen van enige documenten besloten om het nummer maar te laten voor wat het is, want er is uiteindelijk geen nieuw nummer ingeslagen, of is dat een gevolg van de verwarring die zometeen gaat ontstaan?

Na een zeer uitvoerige controle zijn de remmen aan de beurt. Gelukkig heb ik die (als een van de weinige dingen) bij de plaatselijke garage op de remmentestbank laten controleren, en die vond de remmen prima in orde. De keurmeester gaat een proefrit maken, stampt op de rem, de achterwielen blokkeren... en hij keurt de auto af! Reden: "Achteras overberemt". Pogingen om de keurmeester uit te leggen dat de Dodge uit 1977 is, geen ABS heeft, een hoog laadvermogen heeft maar geen lastafhankelijke rembegrenzing op de achterwielen en daarom dus in onbeladen toestand de achterwielen relatief te hard remmen, falen. De Dodge gaat weer op de remmentestbank en er komen weer een aantal keurmeesters kijken. De meesten vinden dat de remmen het prima doen. Uiteindelijk gaan er twee keurmeesters met de Dodge NOG een proefrit maken, en ditmaal gaat er apparatuur mee. De Dodge blijkt de vereiste wettelijke remvertraging ruimschoots te halen, maar dan remmen de achterwielen zo hard dat ze stil staan. De mij toegewezen keurmeester blijft hardnekkig volhouden dat dit niet mag en keurt de auto af... Het probleem moet ik oplossen en daarna mag ik weer terugkomen.

Overleg met leden van de Dodge-club en een importeur van legervoertuigen leren mij dat het een bekend probleem is. Dat wil zeggen, dit remgedrag hoort bij de Dodge, waarbij bij het ontwerp is uitgegaan van een gemiddelde vracht achterin, de auto heeft er destijds een typegoedkeuring mee gekregen, maar in een nieuw beleid is bepaald dat keurmeesters moeten opletten of de achteras niet te hard remt. Goed dan, een remdrukbegrenzer installeren of zo? Nee, dat mag niet, want dan voldoet de auto niet meer aan de typegoedkeuring. In feite is er dus geen legale oplossing voor mijn probleem. In de praktijk blijken andere Dodge eigenaren gedeeltelijk de remvoering van de remschoenen te slopen, of de remschoenen vlak voor de keuring met vet in te smeren, of ze door langdurig met de handrem erop te rijden half aan te branden. Mijn oplossing was het terugdraaien van de stelschroeven en vlak voor de keuring water in de remtrommels te spuiten. De auto blijkt nu bijna aan de norm te voldoen, maar deze keer tref ik een keurmeester met iets meer begrip voor de situatie. De Dodge wordt eindelijk goedgekeurd.

Hoe dan ook, wie een auto wil invoeren, heb begrip voor de kennelijk niet al te intelligente ambtenarij, zorg dat te allen tijde je auto is verzekerd en ontwijk op verstandige wijze de rest van de regels, en maak je niet druk. Als je eenmaal weet hoe het moet stelt het invoeren van een auto weinig voor. Het is niet echt anders dan een APK-keuring, alleen de papiermolen is een beetje raar, eh, ik bedoel, anders...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

't is wat met die (semi?) ambtenaren.. Ben benieuwd welke verhalen jij hier nog aan toe kunt voegen straks wacko.gif

Hoorde van het weekend trouwens weer zoiets.. RDW doet moeilijk als er meer dan 40% vermogenswinst is na het inbouwen van een andere motor.. misschien voor de keuring de motor een beetje afknijpen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

wat een luxe hebben wij hier dan met de Z nummerplaten: even naar een bevriende garagist, de z platen (met magneethouders) ertegen zwieren, en rijden met die hap. perfect legaal, verzekerd en de hele rim-ram biggrin.gifbiggrin.gifbiggrin.gif

maar net als bij jullie ...laat ik het zo zeggen: als ze naast een koe staan valt meteen de inteligente blik in de ogen van die koe op... tongue.gif

dammm ik moet volgende maand weer naar de keuring

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 9 months later...

hmmm ik zat ook te denken om een Jeep uit duutsland te halen sad.gif

nu ik dit zo las......pfffff....denk niet dat ik het geduld op kan brengen. dry.gif

weet iemand een paar bedrijven en of linkies, die je kunnen helpen als je de jungle van de RDW moet bezoeken?

of toch maar rustig zoeken in NL?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Ben op dit moment ook een auto (Cherokee Natuurlijk) uit Duitsland aan het importeren maar moet zeggen dat het een stuk makkelijker gaat als bovenstaand verhaal.

je kan een tijdelijk kenteken halen bij de dutse Verkeers abmt. Kost me E 180 voor 30 dagen. Korter kan ook. Dit is een zgn Export kenteken en auto is dan ook gelijk verzekerd. Op dit moment wordt de auto verbouwd naar grijs kenteken. Kan ik misschien nog maar een paar maandjes van genieten (lage wegenbelasting) maar hoef in ieder geval geen BPM te betalen!!

Daarna wordt de LPG ingebouwd en daarna regeld VWE de douane en RDW!!!

Heeeeeeel makkelijk, kost misschien iets meer maar geen stress!!

Zie www.vwe.nl voor de details.

yes.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...

nou zal even een kickje geven......

Voordelige 2-in-1-service RDW

Verkeersminister Peijs is op donderdag 15 december akkoord gegaan met de nieuwe procedure voor EU-import. Als u vanaf 1 januari 2006 uit een EU-land een gebruikte personenauto met buitenlands kentekenbewijs importeert en een Nederlands kentekenbewijs wilt krijgen, hoeft u alleen nog maar voor de verificatie van de voertuiggegevens naar een RDW-keuringsstation. Een technische keuring is niet meer nodig.

Als alle gegevens kloppen, wordt uw auto opgenomen in het kentekenregister en ontvangt u binnen drie werkdagen het Nederlandse kentekenbewijs in huis.

Kentekenbewijs én APK

Is uw auto drie jaar of ouder, dan moet deze ook over een geldige APK beschikken. Daarvoor introduceert de RDW nu een snelle 2-in-1-service: samen met de controle van de voertuiggegevens, keurt de RDW ook uw auto voor de APK. Dat biedt aantrekkelijke voordelen:

• Tijdbesparing: u hoeft uw auto niet nog eens naar een erkend APK-bedrijf te brengen

• De 2-in-1-service duurt minder dan 1 uur

• In deze 2-in-1-service kost de APK u € 29,50

• APK-keuring door een onafhankelijke instantie: de RDW

De kosten voor de verificatie van de voertuiggegevens, opname in het kentekenregister en afgifte kentekenbewijs (deel I en II) bedragen samen € 97,25.

Bel voor een afspraak op één van onze keuringsstations: 0900 07 39 (10 cpm).

Meer informatie

Na ontvangst van het kentekenbewijs, kunt u voor uw kentekenplaten terecht bij een erkende kentekenplaatfabrikant. De APK-keuring bij de RDW is niet verplicht en mag door ieder RDW-erkend APK-bedrijf uitgevoerd worden. Dat is vooral praktisch, als u verwacht dat uw auto voor de APK gerepareerd moet worden. De RDW doet namelijk alleen keuringen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die Wranglers zijn er ook wel, maar die zijn wel opnieuw gekeurd....

Zoals ik het gedaan heb, is op het randje.... bij mij staat er op het kenteken dat er een 6 cylinder motor in zit en dat klopt ook nog steeds! Alleen issie wel van 112 naar 190 PK gegaan.. Gelukkig is dat bij de APK niet te controleren laugh.gif

Maar als er ineens een V8 in zit....tja... sad.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ja oke dat snap ik dat dat nie kan bij de apk

maar ik bedoel eigenlijk dat ik hem dan echt opnieuw laat keuren bij de rdw

dus niet alleen apk maar echt keuren en dat hun dan het kenteken bewijs veranderen

dat moet toch wel kunne??

ken jongens genoeg die (bij andere merken) hun auto's ook alles hebben omgebouwd

en daar hebben ze ook geen problemen mee dacht ik

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het kan ook best.... maar je hebt dan wel met een strenge keuring te maken. Als iemand dezelfde ombouw al eens deed, is er meestal een homologatie, anders kom je met vele zaken aan het kijken! Denk daarbij aan het remsysteem e.d.

Alles kan, maar ze kunnen het je knap lastig maken! Daar zijn hier al wel eens erder topics over geweest!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by RDW

U moet het volgende doen:

  1. aangifte doen voor invoerrechten en/of BTW (in een aantal gevallen);
  2. het voertuig laten onderzoeken door de RDW;
  3. aangifte doen voor de BPM bij een BPM-aangiftepunt van de Douane;
  4. uw voertuig een verplichte APK-keuring laten ondergaan, dit geldt alleen voor een auto van drie jaar of ouder;
  5. de BPM betalen;
  6. voor personenauto's en lichte bedrijfsauto's de verwijderingsbijdrage betalen.

Na afronding van bovenstaande punten ontvangt u het kentekenbewijs.

Vervolgens moet u kentekenplaten laten maken, motorrijtuigenbelasting betalen en een wettelijke aansprakelijkheidsverzekering (WA-verzekering) voor uw auto of motor hebben afgesloten.

Veel goedkoper zal het dus niet zijn..... wink.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...