Spring naar bijdragen

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 03/11/2023 in all areas

  1. Ik heb het eventjes nagekeken in mijn Jeep manual (kenmerk: 0VCIH-INSXJ, destijds geleverd bij mijn 1998'er XJ 4.0-liter automaat). Daar staat het volgende (het is wel een heel verhaal, maar denk ik best leerzaam voor degenen die niet in het bezit zijn van een instructieboekje of er eentje hebben in een buitenlandse taal). (citaat) VIERWIELAANDRIJVING SelecTrac-vierwielaandrijving: De SelecTrac kan in de volgende standen worden gezet: -stand 2WD: achterwielaandrijving, hoge gearing; -stand 4x4 PART-TIME: vierwielaandrijving, hoge gearing voor TIJDELIJK gebruik; -stand 4x4 FULL-TIME: vierwielaandrijving, hoge gearing voor PERMANENT gebruik; -stand N (Neutral): geen aandrijving, om de verbinding tussen de assen en de aandrijving te verbreken (zie voor het slepen van de auto ook het hoofdstuk "wat te doen bij pech"); -de stand 4-LO: vierwielaandrijving, lage gearing voor TIJDELIJK gebruik. Controlelampjes in het instrumentenpaneel geven aan welke stand is ingeschakeld. Het groene lampje geeft aan dat in de FULL-TIME vierwielaandrijving wordt gereden ("4x4 FULL-TIME"), het oranje lampje geeft aan dat van de stand PART-TIME vierwielaandrijving gebruik wordt gemaakt ("4x4 PART-TIME" of "4-LO"). Schakelen van de tussenbak (SelecTrac): -stand 2-WD Gebruik deze stand voor het rijden op verharde wegen onder normale omstandigheden, als de vierwielaandrijving niet noodzakelijk is. -stand 4x4 PART-TIME Deze stand is ontworpen voor tijdelijk gebruik van de vierwielaandrijving op of naast de weg, als er extra grip nodig is zoals bij het rijden door sneeuw of bij ijzel. In deze stand zijn de voor- en de achteras mechanisch met elkaar verbonden en draaien met dezelfde snelheid. Gebruik deze stand nooit op een droge, verharde weg! De tussenbak mag bij ELKE rijsnelheid vanuit de stand 2-WD in de stand 4-PART-TIME worden gezet. -stand 4x4 FULL-TIME Dit is de meest gebruikte stand voor vierwielaandrijving, te gebruiken op natte, met sneeuw bedekte of op gladde wegen wanneer er extra grip wordt verlangd. Als deze stand is ingeschakeld, kunnen de voor-en achteras met verschillende snelheden draaien, waardoor de auto goed bestuurbaar blijft. Deze stand kan naar wens het gehele jaar door en op elke ondergrond worden gebruikt. De tussenbak mag bij ELKE rijsnelheid vanuit de stand 2-WD in de stand 4-FULL-TIME worden gezet. -stand 4-LO Deze stand is ontworpen voor tijdelijk gebruik van de vierwielaandrijving op onverharde wegen of bij terreinrijden als er extra grip bij lage snelheden nodig is. Gebruik deze stand echter nooit op een droge, verharde weg! Schakel de tussenbak in deze stand bij stilstand in door de selectiehendel van de automatische transmissie in "neutraal" te zetten, dan de selectiehendel van de tussenbak iets naar rechts te drukken en dan vervolgens stevig naar achteren te trekken in de stand 4-LO. Voorzichtig: probeer nóóit de stand 4-LO in te schakelen als de auto (nog) rijdt!! De tussenbakkan hierdoor ernstig beschadigd raken! Bij het schakelen vanuit de stand 2-WD via de stand 4x4 PART-TIME naar de stand 4x4 FULL-TIME kan het nodig zijn om het gaspedaal twee keer kort los te laten. OPMERKING: Als de tussenbak moeilijk in of uit de vierwielaandrijving is te schakelen, kan de oorzaak ongelijke bandenslijtage, (te) lage bandenspanning, zware belasting van de auto of een koude buitentemperatuur zijn. WAARSCHUWING! Rijd uitsluitend met geheel ingeschakelde tussenbak! Als met de auto wordt gereden terwijl de tussenbak niet volledig is ingeschakeld, kan dat schade aan de tandwielen en verlies van trekkracht veroorzaken! Bovendien kunt u de controle over de auto verliezen! CommandTrac vierwielaandrijving: CommandTrac is een inschakelbare vierwielaandrijving. Als de vierwielaandrijving wordt ingeschakeld, zijn de voor-en de achteras mechanisch met elkaar verbonden en draaien de wielen met dezelfde snelheid. De CommandTrac kan in de volgende standen worden gezet: -stand 2H: achterwielaandrijving, hoge gearing; -stand 4H: vierwielaandrijving, hoge gearing voor tijdelijk gebruik; -stand N (Neutral): geen aandrijving, om de verbinding tussen de assen en de aandrijving te verbreken (zie voor het slepen van de auto ook het hoofdstuk "wat te doen bij pech"); -stand 4L: vierwielaandrijving, lage gearing voor tijdelijk gebruik; -een oranje controlelampje PART-TIME in het instrumentenpaneel geeft aan dat alle vier de wielen worden aangedreven ('4H' of '4L'). WAARSCHUWING: Parkeer de auto NOOIT met de tussenbak in de stand N (neutraal) zonder EERST de parkeerrem te activeren! In de stand neutraal bestaat er geen vaste verbinding tussen de wielen en de versnellingsbak waardoor de auto kan gaan bewegen, ongeacht de stand van de selectiehendel! Voorzichtig! Schakel de tussenbak bij een auto met CommandTrac nooit in vierwielaandrijving op een droge, verharde weg en gebruik de stand 4L alleen als er extra trekkracht nodig is. Als vierwielaandrijving wordt ingeschakeld op een dergelijke weg, ontstaan er spanningen in de aandrijving, kunnen er onderdelen van de aandrijving worden beschadigd en zal het schakelen moeizaam verlopen. Het schakelen zal wat gemakkelijker gaan door een klein stukje achteruit te rijden of door de auto op een stukje onverharde weg te zetten zodat de wielen een klein beetje kunnen slippen. Schakelen van de tussenbak (CommandTrac): -stand 2H Deze stand is bedoeld voor het rijden op verharde wegen onder normale omstandigheden, als vierwielaandrijving niet noodzakelijk is. -stand 4H Deze stand is ontworpen voor tijdelijk gebruik van de vierwielaandrijving op onverharde wegen als er extra grip nodig is, bijvoorbeeld bij het rijden door regen, door sneeuw, modder, zand of bij terreinrijden. Gebruik deze stand nooit op een droge, verharde weg! De tussenbak mag bij ELKE rijsnelheid vanuit stand 2H in de stand 4H worden gezet. -stand 4L Deze stand is ontworpen voor tijdelijk gebruik van de vierwielaandrijving op onverharde wegen of bij terreinrijden als er extra grip bij lage snelheden nodig is. Gebruik deze stand nooit op een droge, verharde weg! Schakel de tussenbak in deze stand alleen bij stilstand! Schakel de selectiehendel van de tussenbak in neutraal, beweeg vervolgens de hendel iets naar rechts en dan stevig naar achteren in de stand 4L. WAARSCHUWING! Rijd uitsluitend met geheel ingeschakelde tussenbak! Als met de auto wordt gereden terwijl de tussenbak niet volledig is ingeschakeld, kan dat schade aan de tandwielen en verlies van trekkracht veroorzaken! Bovendien kunt u de controle over de auto verliezen! Voorzichtig! Probeer nóóit de stand 4 in te schakelen als de auto (nog) rijdt! De tussenbak kan hierdoor ernstig beschadigd raken. ACHTERAS MET TRAC-LOK. (indien aanwezig) Trac-Lok is een sperdifferentieel dat ervoor zorgt dat er altijd een gelijke krachtverdeling is tussen de beide achterwielen. Dit voorkomt doorslippen door gebrek aan grip aan één wiel. Als de grip van beide achterwielen verschilt, zorgt het sperdifferentieel voor een optimale verdeling van de krachten tussen beide wielen, door de aandrijfkracht op het wiel met de meeste grip te verhogen. Een sperdifferentieel is vooral van belang op een glad wegdek. Als beide achterwielen op een glad wegoppervlak staan, wordt maximale grip verkregen door het gaspedaal een klein beetje in te drukken. Als er echter maar één wiel op een zeer gladde ondergrond staat, kan een maximale aandrijfkracht worden bereikt door de parkeerrem even aan te trekken. (einde citaat) Hè, hè....een heel verhaal ! Ik hoop echter dat ik op tussenbakgebied iets meer duidelijkheid heb mogen scheppen. Greetz ,
    1 point


×
×
  • Nieuwe aanmaken...