Spring naar bijdragen

dashbord tekens


Jwr
 Share

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Ik ben sinds 2 dagen de gelukkige en trotse bezitter van een wrangler 2.5 benz uit 1990. Ik heb hem gekocht van iemand waar hij 3 jaar had stilgestaan. Nu ben ik alles een beetja aan het schoonmaken en ben al flink gevorderd maar er brand op het dashbord het remlichtje. Volgens mij zien de blokjes er nog goed uit. Ik heb wel nog een lichtbolletje dat het nog niet doet.

Ook gaat er af en te tijdens het rijden een pijltje branden. Ik dacht eerst dat het een soort ecometer was maar ik weet het niet zeker. Heeft iemand mischien een idee.

Groeten,

Archy

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je waarschuwingslichtje voor het remsysteem, heeft verschillende functies.

1- remDRUKverschil, lampje gaat aan als er verschillende remdruk in de 2 gescheiden hydraulische systemen word gemeten. Sensor zit op de gemdrukbegrenser, onder je hoofdremcylinder.

2- Handrem aangetrokken. Draadje zit aangesloten op een lipje aan de "handrem-ratel"

3- Lamp test, lampje gaat even aan zodra je start. Sturing gebeurt door het contactslot in de startstand te draaien.

Let op: als je de stekker van de remdrukverschilsensor lostrekt, gaat het lampje ALTIJD uit, Druk dus een dun draadje over de contacten van het aansluitstekkertje, blijft het lampje uit? Dan is er een probleem met de remdruk of met de sensor. Gaat het lampje weer aan, dan stuurt één van de twee andere contacten je lampje.

Één voor één proberen dus....

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by 87wrangler@Aug 31 2004, 19:42

Je waarschuwingslichtje voor het remsysteem, heeft verschillende functies.

1- remDRUKverschil, lampje gaat aan als er verschillende remdruk in de 2 gescheiden hydraulische systemen word gemeten. Sensor zit op de gemdrukbegrenser, onder je hoofdremcylinder.

2- Handrem aangetrokken. Draadje zit aangesloten op een lipje aan de "handrem-ratel"

3- Lamp test, lampje gaat even aan zodra je start. Sturing gebeurt door het contactslot in de startstand te draaien.

Let op: als je de stekker van de remdrukverschilsensor lostrekt, gaat het lampje ALTIJD uit, Druk dus een dun draadje over de contacten van het aansluitstekkertje, blijft het lampje uit? Dan is er een probleem met de remdruk of met de sensor. Gaat het lampje weer aan, dan stuurt één van de twee andere contacten je lampje.

Één voor één proberen dus....

Succes!

<div align="right">

Nou, ik heb dus het contactje onder de hoofdremcylinder getest met het dunne draadje. Het lampje ging dus niet aan. Zou betekenen dat er een remdrukverschil is. Waarom zijn er twee hydraulische systemen en wat zou de oorzaak van het drukverschil kunnen zijn?

En natuurlijk hardstikke bedankt voor de moeite.

Groeten,

Archy

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oorzaak van het drukverschil... Tja....

Dat kan komen door lucht, lekkage of interne lekkage van de hoofdremcylinder.

Lekkage kun je zien... en je remolieniveau zal dan natuurlijk ook dalen...

Interne lekkage kun je niet zien....Maar als je stevig op de rem trapt, en je pedaal zakt langzaam..... Bingo ( als er tenminste geen andere lekkage's zijn)

Lucht kun je ook niet zien, alleen voelen, je pedaal voelt "sponzig"! Gelukkig is ontluchten miet zo moeilijk....

Maar druk krijg je alleen als je op de rem trapt..... Drukverschil dus ook!

Test overigens nog wel even, of je lampje wel aangaat, als je het dunne draadje wederom plaatst en de "handrem" er op zet! Als dat zo is, zit je probleem zeker in je remsysteem of drukschakelaar.

Misschien handig om te weten hoe die sensor werkt: In het blokje, waarop de verschildrukschakelaar zit, zit een soort zuigertje. Aan de ene kant van die "zuiger" zit olie van circuit 1, aan de andere kant van circuit 2. Als er aan één kant meer druk is dan aan de andere kant, Zal het zuigertje naar één kant gaan! Wanneer dit gebeurt, wordt er een kontaktje naar de massa gemaakt, waardoor het lampje op je dashboard gaat branden. Het drukverschil wordt gemeten tussen het circuit van de vooras en het circuit va de achteras!

Het systeem reset zichzelf niet helemaal vanzelf.... Wanneer er een drukverschil is geweest, en de oorzaak is verholpen, moet er een keer HARD op de rem worden getrapt. Hierna moet het lampje uit gaan!

Om te testen of de sensor goed werkt, ga je als volgt te werk:

Neem een stukje slang, en schuif dat over een ontluchtingsnippel van de achteras. Hang de andere kant in een potje, en draai de nippel wat los. ( zorg wel dat er ruim voldoende olie in je remoliereservoir zit!!) Laat een helper nu hard op de rem trappen, het lampje moet nu aan gaan! Laat de helper de rem NIET loslaten, maar draai eerst de nippel dicht!! Wanneer de helper weer hard op de rem trapt, moet het lampje weer uitgaan! Alles goed, dan doe je hetzelfde nogmaals, maar nu met de vooras!

Dan je andere vraag, waarom zijn er 2 systemen?

Wel, eigenlijk zijn er zelfs 3.....

in de eerste plaats zijn er 2, gescheiden, hydraulische systemen. Bij je wrangler zijn de remmen op je vooras gescheiden van de achteras. Reden hiervoor is, dat je altijd remmen overhoudt wanneer er bijv. een slang knapt o.i.d. Je moet dan wel veel dieper trappen, maar er is nog een remwerking. ( maar dat wil je niet meemaken.... Met alleen de achterremmen heb je een mega remweg!)

Dan is er nog het "derde" systeem: eigenlijk is dat een "noodreminstallatie". Bij de meeste auto's is die gecombineerd met de handrem, zo ook bij je jeep. Nu weet je meteen waarom de handrem het bij de APK ook goed moet doen.... Het is je "reserve" rem!!

Zo... je kunt weer vooruit met knutselen! Ik hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is..... Zoniet? Vragen!

Succes! thumbsup.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dus.......Ik had de eerste uitleg om de druksensor te testen niet helemaal goed gedaan. Ik had namelijk het draadje op de sensor doorverbonden en niet op het stekkertje. En wat blijkt, het remlampje bleef branden vanwege een slecht contact van de lip op de handremratel. Even met de forte electrical erin en erover. Lampjer uit en alles werkt. Bedankt voor het zeer nuttige advies allen. Met name 87wrangler natuurlijk. Nu alleen de slotbouten nog en dan begint het ergens op te lijken.

Grtz,

Archy cool.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...