Spring naar bijdragen

Wanneer wat te gebruiken in 4 wd


MCJeep
 Share

Recommended Posts

Nu ben ik géén expert in trail rijden, maar wel de nodige kilometers

"gewoon" offroad gereden, voor werk of plezier.

Nu kan het dus best zijn dat andere hier heeeeel anders over denken,

vind dit voor mijzelf iedergeval het meest prettigste, altijd gereden

met "standaard" 4wd auto's, van Mercedes tot Jeep, en van alles er tussenin.

Probeer altijd zo lang mogelijk in 2wd te blijven rijden, word het dan lastig,

ga dan over op 4wd.

Het is verbazend hoe ver je met 2wd kan komen, en voor jezelf een goede indicator wanneer het "echt offroaden" word.

( uitgezonderd gladde situaties zoals sneeuw/ijs, is dan veiliger om met 4wd te rijden )

4wd low, zie het zelf als "uit de shit kom optie"

Of wanneer het terrein zo zwaar word dat de "1" niet laag genoeg meer is ( denk om je koppeling ) , byv ook met uit de drek slepen van een maatje.

Ook erg nuttig om langzaam een steile bult op te kruipen, probeer zelf

de "low" optie niet/nooit te gebruiken. Bahalven bovengenoemde uitzonderingen.

Als je dat nodig hebt, tja.. leuk voor een speel-auto, maar niet als je daarna nog naar huis wilt & op je werk wilt komen :lol:

Stefan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ofroaden in 2wd belast de aandrijving meer dan in 4wd. Vooral op stenige ondergrond.

Ik rij zelf:

Op een zandpad: in 2wd of evt "full time 4wd" met diff in tussenbak (bijv in de USA of Australie waar je hele dagen ongeveer 80kmpu rijdt op dit soort wegen).

Komen er hellingen, kuilen en stenen/modder: "4wd part time"

Steil op of af: low 4wd.

Bij offroadevenementen zoals hier in NL ga ik in de "4wd low" zodra ik't terrein oprij. Je hebt dan meer beheersing en raak je in een moeilijke positie hoef je niet alsnog in te schakelen. Bovendien kan het wel eens lastig zijn de juiste stand van je tussenbak te krijgen als je je op zo'n plek bevindt.

Wat mij betreft beter te vroeg in 4wd dan te laat. Bij afdalingen heb je zeker beter tractie en beheersing in 4wd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...
Gast Kleine Indiaan

De tussen bak, of transfercase is bedoeld om de aandrijving gelijkmatig over alle vier de wielen te verdelen als de auto het wat moeilijker krijgt. Te lang in tweewiel blijven rijden kan de achterste steekassen to de max!;) belasten. Daarom is het het beste de 4x4 te gebruiken waar hij voor is, en dat is de kracht van de overbrenging te verdelen over alle vier de wielen:yes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...