Spring naar bijdragen

Stoelverwarming


Recommended Posts

Help, het wordt kouder s'morgens...

De stoelverwarming van mijn ZJ van '97 werkt niet. Dat geldt voor zowel de bestuurders en de bijrijders-stoel. Omdat ik er van uit ga (wishfull thinking noemen ze dat geloof ik...) dat niet allebei de matjes tegelijkertijd zijn overleden wil ik eerst de zekering maar eens even controleren. Was dat nou maar zo makkelijk als het lijkt, want zowel de originele Jeep handleiding als mijn Chilton repair manual reppen niet over een zekering voor dit electrische circuit. Wie weet waar de zekering zit?

MVG Emiel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 63
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Ik ga me gelijk in je relaas verdiepen...

Maar het blijft een rare auto...

Vanmiddag geen stuurbekrachtiging meer. Moest werken als een gek om t autootje nog thuis te krijgen. Dan pas merk je echt dat je geen Nissan Micra bestuurd. Een half uur later sta ik eindelijk op mijn oprit, geef een stoot gas in neutral om te checken of ie misschien iets wil compenseren bij verhoogd toerental... Schiet de bekrachtiging weer in zijn werk. Geen laag niveau, geen slippende multiriem, geen bijzonderheden. Afgezien van het feit dat het een bijzondere auto is. Nog een motorprobleem welke ik binnenkort, na het nalopen van de mogelijke oplossingen, ga proberen te verwoorden hier op t forum...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Niet te geloven , Emiel !

Die dingen leiden een eigen leven.

Heb je ooit de film gezien van John Carpenter, nl. 'christine' naar het boek van Stephen King.

Op een bepaald moment heeft het personage Arnie een relatie met een mooie meid, maar christine, zijn '58 plymouth fury is daar jaloers van en wil niet starten op de oprit, omdat Arnie nog maar net het meisje staan zoenen heeft...

Dus moet Arnie heel lieve woordjes fluisteren tegen zijn plymouth en na het verklaren van zijn eeuwigdurende liefde aan de auto, start hij opnieuw...

Dus ja, ik denk dat onze Jeeps ook een eigen leven leiden. Lees maar eens mijn topic over de coach functie van mijn cruise control...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Whaaa....

Achteruit rijden.....

Wat een ramp was dat toen...

Ik kocht de ZJ half dit jaar met een defecte achteruit.

Hoopte op een defect in de bediening, maar nee... Bak deed het echt niet meer. Uiteindelijk een andere (ruil)bak er onder gezet. Maar om op Christine terug te komen... De olie was niet verbrand, en alle versnellingen vooruit deden het uiteindelijk vloeiender en actiever dan de huidige bak. Zeker in het verleden iets beangstigends in zijn binnenspiegel gezien, en besloten niet meer achteruit te gaan...? Oplossing... Blinderen dat achterraam. GC's zijn erg gevoelig voor prikkels van buitenaf!:yes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inmiddels ben ik er achter gekomen dat mijn beide zittingen WEL werken. :yes:Alleen op, ik denk, 10% van het normale verwarmingsvermogen. Dus na 10 minuten, met wat voorstellingsvermogen, voel je dat hij warmer is dan hij normaliter zou zijn. Dus niet warm genoeg om er een lekker gevoel aan over te houden...:P Typisch weer iets voor mij. Wel kapot maar toch werkend...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

10% werkend ?

kan niet hoor emiel !

Dat gevoel had ik dus ook, maar dat is de warmte van je billen die door het leer wordt opgenomen.

je kunt het wel controleren: trek je massakabel eraf, steek een ampèremeter ertussen en zet je zetelverwarming 's aan. Dan moet ie toch wel een paar amps slikken.

Maar ik vermoed eerder dat je beetgenomen wordt door je billen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beetgenomen door de billekes?:P

Misschien in mijn eigen stoel, maar de bijrijdersstoel wordt in ieder geval licht warm op de maximale vraag via de schakelaar. Als er iets op de stoel ligt dan wordt het zelfs iets warmer daar onder. Ik zal m eens koud draaiend wegzetten om te kijken of dat bij de bestuurdersstoel ook zo is...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij een WJ is het zo dat de temperatuur geregeld wordt via de body control module.

In de zitting zit een sensor, in feite is het gewoon een NTC waarop de BCM 5 volt steekt. Als de temperatuur stijgt verandert de weerstand van de NTC en gaat de stroom door de BCM veranderen, die dan op zijn beurt de stroom door de verwarmingselementen regelt.

Ik weet niet of het bij een ZJ ook zo geregeld wordt.

In ieder geval, meten aan de accupool is de ideale manier om te weten of er stroom getrokken wordt door de zetels...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het enige wat niet werkte bij mijn zj (98 5.9met 153000km)was de stoelverwarming links.

ben er vanond maar aan begonnen en wat blijkt, draden gebroken van het linker deel.

Bij een 98 5.9 ziten er 4 panelen in de zitting in serie

aan elkaar en degene aan de instap kant waren allebei de draden los.

Met een soldeerbout de draden weer vastgezet en geisoleerd met wat kit doet hij het weer als een nieuwe.

Frans bedakt voor je topic.

HIJ WERKT WEER!!!!:blush:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi iedereen !

Ben blij voor jullie dat het terug werkt !

Met de winter voor de deur is dit best leuk.

Straks hebben we in Nederland en België een record aantal Grand Cherokees waarvan de zetelverwarming wel werkt, in tegenstelling tot de rest van de wereld.

Geniet er maar van.

enne, bij het instappen, zachtjes de billetjes laten zakken, dat spaart het verwarmingselement...:blush:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Frans, nou ik heb nogmaals mijn stoelen onder handen genomen..ik kan die blauwe draden niet vinden..

Moet ik hiervoor de stoelen eruit halen ? (dit heb ik nl niet gedaan, er zit ook een hele dikke bout in de zijkant van mijn stoel onder de plastic cover waardoor ik het leer niet verder naar achter getrokken krijg.

Ik heb inmiddels wel de draadjes gesoldeerd aan de patches welke ook gebroken waren, alleen vraag ik me af of je ze kunt omwisselen want ik wist niet welke draad op welke patch hoorde ..anyways....please help..ik wil ook warme billen !! (van de stoelverwarming :))

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Frans, nou ik heb nogmaals mijn stoelen onder handen genomen..ik kan die blauwe draden niet vinden..

Moet ik hiervoor de stoelen eruit halen ? (dit heb ik nl niet gedaan, er zit ook een hele dikke bout in de zijkant van mijn stoel onder de plastic cover waardoor ik het leer niet verder naar achter getrokken krijg.

Ik heb inmiddels wel de draadjes gesoldeerd aan de patches welke ook gebroken waren, alleen vraag ik me af of je ze kunt omwisselen want ik wist niet welke draad op welke patch hoorde ..anyways....please help..ik wil ook warme billen !! (van de stoelverwarming :))

het maakt niet uit welke draad waar zit.

Soelen demonteren is niet noodzakelijk maar die 4 schroeven los maken werkt wel wat makkelijker.

De voorste schroef achter de plastic kap los en voorzichtig de leuning iets naar achter kantelen.

Meet even met een ohm meter of je bij ieder sigment weerstand meet (ik dacht 10 ohm of zo).

Voorts moeten de sigmenten in serie staan met elkaar. maw als er een het niet doet werkt er niets.

Jack

ook een 5.9

Edit draden van elemanten zijn bij mij zwart

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Nieuwe aanmaken...