Spring naar bijdragen

Blokkeren van auto


Recommended Posts

Hoi

Een aantal dagen geleden heb ik de vraag gesteld wat dat tickend geluid

kon zijn als mijn Jeep wrangler YJ uit 1992 in vierviel schakel en optrok.

Dit zijn waarschijnlijk de kruisjes voor maar kan er niet direct wat aan zien.

Mijn volgende vraag is (Qua Techniek ben ik nog een beginner) :

Vanaf begin af aan (toen ik hem gekocht had) als ik in vier wiel rijd en ik draai heel scherp (bijna bij stilstaand) dan blokkeerd de auto.

Kan dit ook te maken heb met die kruisjes??

Ik kan er zelf niet veel aan ondekken (zit geen ruimte op ofzo)

Mischien heeft er iemand interesse om mij het sleutelen te leren?? (Omgeving Den bosch)

groetjes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je 4 wheel aangedreven op verhard rijdt en zeker bij het draaien van een bocht dan kan dat een probleem opleveren.

Ikzelf heb dit 15 jaar geleden met een japannertje gedaan en als ik dan de rem en koppeling losliet dan reed hij vanzelf weer achteruit. unsure.gifunsure.gifunsure.gif

Ze hebben me toen verteld dat dit komt omdat de wielen een starre verbinding hebben op 1 as.

Dus het buitenwiel maakt meer omwentelingen als het binnenwiel waardoor er een torsie ontstaat en dat gaat dan weer ten koste van waarschijnlijk je kruisjes mad.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik rij dan in 4 wielaandrijving (hoog) op verharde weg

Originally posted by JeepWrangler92@Aug 24 2004, 19:13

Hoi

Een aantal dagen geleden heb ik de vraag gesteld wat dat tickend geluid

kon zijn als mijn Jeep wrangler YJ uit 1992 in vierviel schakel en optrok.

Dit zijn waarschijnlijk de kruisjes voor maar kan er niet direct wat aan zien.

Mijn volgende vraag is (Qua Techniek ben ik nog een beginner) :

Vanaf begin af aan (toen ik hem gekocht had) als ik in vier wiel rijd en ik draai heel scherp (bijna bij stilstaand) dan blokkeerd de auto.

Kan dit ook te maken heb met die kruisjes??

Ik kan er zelf niet veel aan ondekken (zit geen ruimte op ofzo)

Mischien heeft er iemand interesse om mij het sleutelen te leren?? (Omgeving Den bosch) 

groetjes

<div align="right">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by JeepWrangler92@Aug 25 2004, 10:50

Ik rij dan in 4 wielaandrijving  (hoog) op  verharde weg

<div align="right">

huh.gif ...En daar is het niet voor bedoeld. Sommige Jeeps hebben quadratrac dat je aan kan zetten wanneer je wil. Helaas gaat dat niet op voor de rest....

Niet meer doen dus, gewoon bewaren voor off-road. Ik hoop niet dat je iets kapot hebt gereden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sommige Jeeps hebben quadratrac dat je aan kan zetten wanneer je wil

Maar een YJ heeft dat nooit!!!! Ga je in 4x4 mode, dan alleen op onverhard!!!

Doe je dat toch op een verharde weg, dan gaat er gegarandeerd iets kapot! Dat kan van alles zijn, van kruisje tot tussenbak!

Reden:

In je assen zit een differentieel, die vangt het snelheidsverschil tussen linker en rechter wiel op, want in een bocht moeten de wielen welke de buitenbocht volgen een grotere afstand afleggen dan de binnenste wielen.

Zowel je voor- als je achter- as heeft daarom dus zo'n differentieel.

Maar nu komt het: Je voorwielen moeten, in diezelfde bocht, weer een grotere afstand afleggen dan de achterwielen. ( kijk maar eens naar een vrachtauto, de achterkant neemt alrijd de "binnenbocht")

In 2WD is de vooras van de aandrijving losgekoppeld, en is er dus niets aan de hand.

Maar aangezien er in je tussenbak geen differentieel o.i.d. zit, gaat dat dus in 4x4 problemen opleveren! Bij een scherpe bocht kan er ( zoals je zelf al gemerkt hebt) zoveel spanning in je aandrijflijn komen dat je auto a.h.w. vastloopt!

Rij je dan toch eigenwijs door, dan moeten of de banden wat doorslippen, of er breekt iets af! En aangezien de wielen op asfalt moeilijk doorslippen, is het meestal een mechanisch onderdeel wat de geest geeft.. cry.gif

Op zand of ijs is het wat anders, dan kunen de wielen makkelijk wat doorslippen, waardoor er geen spanningen in de aandrijflijn ontstaan!

Kortom, 4x4 is bij een Wrangler alleen voor onverhard!!!

Ik hoop dat ik je duidelijk heb kunnen maken waarom 4x4 niet op de verharde weg mag worden gebruikt!

Veel plezier met je Jeep, en kom eens kijken (of meedoen)op een evenement. Daar kun je 'm de hele dag in z'n 4x4 laag laten staan! yes.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...