jeepertje Geplaatst October 26, 2007 Rapporteren Share Geplaatst October 26, 2007 Hallo, Mijn TJ z'n AX5 heeft er nu zo'n 200.000km's opzitten. Nu dat de buitentemperaturen opnieuw aan het dalen zijn begint soepel schakelen een zware opdracht te zijn. Binnenkort zal ik dus de versnellingsbak reviseren. Ondertussen hebben de T150 en de T176 reeds geen geheimen meer voor mij, maar met een AX5 heb ik nog geen ervaring. Erger nog, ik heb NIETS van gegevens. Enkel een onduidelijk schema waarop ik m'n onderdelen kan bestellen. *Wie heeft er ervaring met het reviseren van zo'n versnellingsbak (AX15 zou vergelijkbaar zijn) *Iemand een idee waar ik meer info (vooral schema's en eventueel een how to do) kan vinden? BTW heb me laten vertellen dat de olie verversen door ATF een voorlopige oplossing kan zijn voor slecht schakelende bakken. Wie heeft er hier ervaring mee? Ik heb nu zelfs bij stilstand problemen om een versnelling in te schakelen. Groeten, Geert Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
johnnylaheij Geplaatst October 28, 2007 Rapporteren Share Geplaatst October 28, 2007 Misschien een hele domme opmerking maar kan het niet aan de koppeling liggen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeepertje Geplaatst October 29, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 29, 2007 Misschien een hele domme opmerking maar kan het niet aan de koppeling liggen. Is geen domme opmerking, maar een goeie vraag waar ik geen duidelijk antwoord op kan geven. Het moeilijk schakelen heb ik reeds sinds zo'n 170.000km's. Vooral dan van 2de naar 3de, en omgekeerd (3de naar 2de) is helemaal een ramp. Heb toen nogmaals olie ververst, zat er zo'n 70.000km's in. Ik gebruik de voorgeschreven Kroon olie. Omdat het schakelen er niet beter op geworden is, heb ik er een toevoeging bij gedaan van Marly. Enige tijd later had ik inderdaad minder problemen om van 2de naar 3de te schakelen (omgekeerd is't nog steeds een ramp). Wat ik sinds die toevoeging wel gemerkt heb is dat hij meer in de versnellingen plakt, en zelfs na enige tijd rijden (= warme olie) ik moeilijk in een versnelling geraak, tijdens het rijden en tijdens stilstand. Daarom denk ik dat de synchroringen en gearplates versleten zijn. Hoe de koppeling er uit ziet zal ik ook maar weten eens de bak eraf is. Kan iemand vertellen hoe ik kan testen als de koppeling z'n werk nog goed doet? Groeten, Geert Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst October 29, 2007 Rapporteren Share Geplaatst October 29, 2007 Wat ik sinds die toevoeging wel gemerkt heb is dat hij meer in de versnellingen plakt, en zelfs na enige tijd rijden (= warme olie) ik moeilijk in een versnelling geraak, tijdens het rijden en tijdens stilstand. Dit lijkt idd een versnellingsbak probleem. Na verversen geen verbetering dus? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
aitze Geplaatst October 30, 2007 Rapporteren Share Geplaatst October 30, 2007 hallo Een komplete revisie is het beste, lagers vervangen en singromes ringen, compleet met hardmetalen plaatjes en veerclip. Je moet hier niet te lang mee doorrijden, op gegeven moment gaan de hardmetalen plaatjes tussen de singromes ringen liggen en zit de bak vast. Deze plaatjes kunnen dan afbreken en tussen je tandwielen door gaan, dan kun je beter om een andere bak zoeken. In het noorden zit een prima bedrijf om je bak goed te laten reviseren, stuur maar een pb. naar mij. met vr gr aitze hiemstra Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.