Spring naar bijdragen

Dynamo Cj


F.M
 Share

Recommended Posts

ik heb al een paar keer mijn dynamo laten revieseren. maar vandaag kwam de baas van het revisiebdrijf met een dynamo van een opel kadett mee aanlopen. en hij zei tegen. deze dynamo ga ik ff passend maken voor jou Jeep (CJ) dus.

dus hij liet mij ff zien hoe hij dat deed. de bovenste bevestigingssteun van de kaddet dynamo is breder dan van een CJ dynamo. dus dan meet je ff de bovenste steun van je CJ dynamo op. en daarna zaag je een stukje van je bovenste bevestigingssteun van je kadett dynamo af. en je ook bij de bovenste steun het gat iets groter boren waar de lange bout doorheen gaat.

daarna hebben we de kadett dynamo in de CJ gemonteerd. en het paste perfekt. en de onderste steun heeft hij een boutje en moertje met een vaste flens eraan met kartelrandjes erop gemonteerd. het voordeel hiervan is dat je de onderste bout of moer maar met een ring-steeksleutel hoeft aan te draaien zonder een 2e ring-steek te gebruiken om de moer of bout tegentehouden. en is makkelijker om je V-snaar op je dynamo te spannen. en daarna nog ff de stekkertjes achter de dynamo aangepast.

en daarna zei hij tegenmij. het voordeel van deze kadett dynamo is. dat de behuizing minder vocht en modder doorlaat en stukken goedkoper dan een originele dynamo is. + jij bent de eerste klant die met zijn Jeep bij mij komt dat ik het ff uitproberen kan. dus weet ik voor de volgende keer wat voor dynamo ik aan die jeepers moet verkopen.

dus als je dynamo de volgende keer kapot is. dan ga je gewoon ff naar de sloop toe en koop je een kadett dynamo voor een paar tientjes. en daarna thuis ff aanpassen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik heb al een paar keer mijn dynamo laten revieseren. maar vandaag kwam de baas van het revisiebdrijf met een dynamo van een opel kadett mee aanlopen. en hij zei tegen. deze dynamo ga ik ff passend maken voor jou Jeep (CJ) dus.

dus hij liet mij ff zien hoe hij dat deed. de bovenste bevestigingssteun van de kaddet dynamo is breder dan van een CJ dynamo. dus dan meet je ff de bovenste steun van je CJ dynamo op. en daarna zaag je een stukje van je bovenste bevestigingssteun van je kadett dynamo af. en je ook bij de bovenste steun het gat iets groter boren waar de lange bout doorheen gaat.

daarna hebben we de kadett dynamo in de CJ gemonteerd. en het paste perfekt. en de onderste steun heeft hij een boutje en moertje met een vaste flens eraan met kartelrandjes erop gemonteerd. het voordeel hiervan is dat je de onderste bout of moer maar met een ring-steeksleutel hoeft aan te draaien zonder een 2e ring-steek te gebruiken om de moer of bout tegentehouden. en is makkelijker om je V-snaar op je dynamo te spannen. en daarna nog ff de stekkertjes achter de dynamo aangepast.

en daarna zei hij tegenmij. het voordeel van deze kadett dynamo is. dat de behuizing minder vocht en modder doorlaat en stukken goedkoper dan een originele dynamo is. + jij bent de eerste klant die met zijn Jeep bij mij komt dat ik het ff uitproberen kan. dus weet ik voor de volgende keer wat voor dynamo ik aan die jeepers moet verkopen.

dus als je dynamo de volgende keer kapot is. dan ga je gewoon ff naar de sloop toe en koop je een kadett dynamo voor een paar tientjes. en daarna thuis ff aanpassen

nou gefeliciteerd met je opel onderdeel in een jeep :wacko:vind het wel wat veel werk en voor een paar tientjes is je orginele dynamo ook weer gered maar goed .

in ieder geval veel plezier er mee!!!!:lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En moet het een Boch of Delco Dynamo zijn? Welk bouwjaar Kadett? En welke motor moet er in die Kadett zitten? 1.2N/S met onderliggende nokkenas, 1.2N/S OHC, 1.3-1.8 OHC, 1.6-2.0 CIH? Allemaal verschillende dynamo's...

En hoe heeft 'ie het met de spanningsregelaar opgelost? De Kadett dynamo's hebben al vanaf '73 ( C-Kadett) een interne regelaar, jou Jeep af-fabriek een externe...

kortom... het kán wel... maar voordeel zie ik er niet echt in.

Daarbij komt nog dat de Kadett standaard een 45 of 55 amp dynamo had.... Beetje weinig, zeker icm een lier ofzo.:lol:

Maak anders eens een foto... Ik ben benieuwd hoe dit bedrijf het precies heeft opgelost!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ok...

Maar hoe heeft hij de andere probs opgelost én welk type dynamo ( van welke motor ) heeft hij gebruikt?;)

Handig om te weten, als een collega Jeeper ook zo'n dynamo wil monteren.

ik zou het niet weten. het enigste wat hij zei. dat het een dynamo van kadett is. ik zal hem wel een keer bellen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kud...... net na 26 jaar trouwe dienst een nieuw lager a € 4,95 er in gepropt...

En ook nog likje verf gegeven..

Begint mun zaag ook nog te roesten ;).....

Maar een goede tip voor een zwaarder model, min 100 A zou wel welkom zijn.

Wil er desnoods wel een stukje afzagen....;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 8 months later...
Ok.. we wachten af.

Maar er anders ff een foto van, dan kan iedereen iig al zien hoe het ingebouwd zit. ( ivm dat zagen enzo...)

ik heb gisteren de dynamo eraf gehaald. want de lagers waren eruit gelopen. en heb daarna de dynamo open gemaakt. wat was dat een pokkewerk zeg. het ging moeilijker dan een origenele dynamo van cj. ook het inmekaar zetten. bij het schoonmaken van de dynamo zag ik dat er 70 amp opstond. en vandaag heb ik op de sloop weer dezelfde dynamo gekocht voor 20,-. ze vroegen wel aan mij het bwj van de kadett maar dat kon ik hen niet vertellen. ze zeiden je hebt 2 soorten dynamo's eentje waar je stekkers erin steekt. en eentje waar je de draadjes met boutjes vast zet. en die laatste heb ik. toen zei de medewerker: dat is van een jonge kadett.

dus er zal wel een externe regelaar in hebben gezeten. maar het kan ook een interne regelaar inzitten. ik niet weten. de dynamo heeft altijd goed zijn werk gedaan. het enigste nadeel is de lagers kunnen niet zo goed tegen modderbakken op

de bovenste steun van cj dynamo is 50 1/2 mm breed en van een kadett 60mm en het gat moet je ook groter maken 11mm.

bewerkt door F.M
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Uhuh... En dan rij je met een ding, waarvan je niet weet hoe z'n staat is....

Bij een zelf gereviseerde weet je dattie technisch nieuw is. Bovendien hoef je niets aan te passen, maar kun je de tijd die je daarin moet steken gebruiken voor de revisie.

Ofwel: win-win situatie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Uhuh... En dan rij je met een ding, waarvan je niet weet hoe z'n staat is....

Bij een zelf gereviseerde weet je dattie technisch nieuw is. Bovendien hoef je niets aan te passen, maar kun je de tijd die je daarin moet steken gebruiken voor de revisie.

Ofwel: win-win situatie.

een echte jeeper hobbyt graag. en als je bijvoorbeeld in het buitenland bent. en je hebt een kapotte dynamo. en geen onderdelen ervoor of een reserve. dan moet je inproviseren
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...