Spring naar bijdragen

lichtdimmer


Menno
 Share

Recommended Posts

wie weet hoeveel volt er op je licht dimmertje moet staan?

ik meet bij de pootjes van het dashbord verlichting 12v. en op de pootjes van je voet verlichting 0.12 v.

ik heb dus het probleem dat zo gauw ik er een nieuwe dimmer opzet deze me zekeringen laat springen, dus zekeringen op een zwaardere erin en de hele dimmer brand uit elkaar,

de voet verlichting blijft wel goed werken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De voet of interieurverlichting moet je los zien van de dashboardverlichting.

De interieurverlichting heeft een vaste + op de lampjes. De schakelaar aan de dimmer en de portiercontacten schakelen dus massa. Door de overgangsweerstand van de contacten kan het zijn dat je een heel lage spanning meet: 0.12V is dus prima!

De dimmer regelt de spanning naar de dasboardverlichting en ontvangt 12V wanneer je parkeerlicht ( stadslicht) ingeschakeld wordt. Aan de uitgaande kant kan die spanning minder zijn. Ik denk ergens tussen 3 en 12V, afhankelijk van de stand van de dimmer en de hoeveelheid nog werkende lampjes.

Als ik je verhaal zo lees, vrees ik dat je sluiting in je dashboardverlichting hebt... Vaak zit dat bij de radio, en ontstaan dergelijke problemen na inbouw van zo'n apparaat. bij meten van de bedrading meet met "massa"op een bepaalde draad, maar dat blijkt dan de dashboardverlichtingsdraad van de (originele) radio te zijn. Zet je dan je licht aan, dan maak je via die draad en de antenne aarde sluiting!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

het vreemde is dat alles nog origineel zit zoals ik hem had gekocht, maar het dashboard verlichting hield er 8 mnd terug mee op.

oude dimmer doorgemeten, was stuk, ik heb gister even met een elektra draadje de 2 buitenste polen met elkaar verbonden en toen deed ie het, (eventjes) dus ik dacht nieuwe dimmer erin en het moet werken, maar brande dus gewoon uitelkaar, ook met dat elektra draadje krijg ik geen verlichting meer, kost alleen maar zekeringen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

het vreemde is dat alles nog origineel zit zoals ik hem had gekocht, maar het dashboard verlichting hield er 8 mnd terug mee op.

oude dimmer doorgemeten, was stuk, ik heb gister even met een elektra draadje de 2 buitenste polen met elkaar verbonden en toen deed ie het, (eventjes) dus ik dacht nieuwe dimmer erin en het moet werken, maar brande dus gewoon uitelkaar, ook met dat elektra draadje krijg ik geen verlichting meer, kost alleen maar zekeringen.

Yep sluiting dus.

Doormeten en elimeneren tot je de sluiting gevonden hebt.

Ene Menno waar de rook het dikst is is de stroom het groots:whistle:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

nou ik ben heel wat vervelende dingen tegengekomen, een klein draadboompje weggesmolten, vervolgens richting en in de dikke draadboom ook een paar weggesmolten,

dus zal daar wel moeten kijken:whistle:

maar ja je komt er natuurlijk weer heerlijk ontspannen bij:ph34r:

op je rug, stijve nek en maar met 1 hand wat een klote zooi,

ik snap niet dat alleen me dashboard verlichting stuk is en niet nog meer,

ik laat het denk ik maar zitten want ik ga 25 sept eerst nog naar duitsland daarna nog maar es kijken.

misschien maar eens op zoek naar een heel ander dashboard want daarachter is echt alles weggerot

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...