Spring naar bijdragen

Koppel omvormer


Recommended Posts

Hoe kom je op de vraag wat het kost om de koppelomvormer te repareren? Wie heeft je dat verteld? Welke symptomen heb je?

In grote lijnen is de koppelomvormer de verbinding tussen je motor en je automaatbak; zie het maar als een soort hydraulische koppeling. Een simpele uitleg vindt je hier :

- klik -

Volgens mij kun je een koppelomvormer niet repareren, alleen vervangen. En dat zal geen goedkoop grapje zijn.

Greetz,

Mike

5.9 - 1997

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even in het Nederlands:

Een koppelomvormer bestaat uit 3 basis onderdelen: Een pompwiel, een stator en een turbinewiel. het pompwiel is meestal tevens het huis van de omvormer.

Simpel gezegd zit het pompwiel aan de motor en het turbinewiel aan de automaat. de stator staat, zoals de naam al verraad, stil.

In het pompwiel zitten schoepen, evenals in het turbinewiel. deze 2 wielen lopen vlak naast elkaar, zodat de in de koppelomvormer aanwezige olie, die door het draaiende pompwiel weg wordt gestuwd, tegen de schoepen van de turbine drukt: Het turbinewiel wil ook gaan draaien. De stator staat eigenlijk tussen de wielen in, en "richt" de olie onder een hoek tegen de schoepen van de turbine, waardoor het rendement enorm toeneemt.

Er bestaat ook een koppelomvormer zonder stator, alleen het die geen "koppelomvormer" maar vloeistofkoppeling.

De verschillen:

Een koppelomvormer werkt, dankzij de stator, één kant op. Afremmen op de motor doet 'ie dus amper. Wel kan hij het motorkoppel tot wel 5(!) keer vergroten.

Een vloeistofkoppeling werkt wél 2 kanten op. Hierbij kun je dus echt remmen op de motor. helaas geeft hij geen koppelwinst, maar juist verlies.

Beide koppelingen genereren warmte, véél warmte. En hoe meer slip, hoe meer warmte. (Daarom dus die oliekoeler van een automaat!). En warmte genereren kost vermogen, wat dus het relatief hoge vermogensvelies én daarmee het hogere verbruik van een automaat verklaard. Met een "lock-up" koppeling worden de koppelomvormers bij de meeste automaten overbrugd, zodra de slip van de koppelomvormer dit toelaat ( < 5%). Hierdoor is er tijdens rijden op constante snelheid géén slip meer, en dus minder warmte en een lager verbruik.

Een vloeistofkoppeling kom je in de automobielwereld eigenlijk niet (meer) tegen. Oude stads en streekbussen, waarbij de chauffeur niet hoefde te koppelen maar wel (met een heel klein pookje) moest schakelen, hadden er één. Eigenlijk waren de versnellingsbakken daarvan gewoon automaten waarbij de versnellingen met de hand gekozen werden.

Maar een koppelomvormer kan dus stuk, al gebeurt het niet vaak.... Repareren is geen optie.

Wat mankeert er aan de jouwe?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ten eerste bedankt voor de uitleg. Ik wist dat het bij de automaat zit maar meer ook niet.

Ik heb een lage brom, soms, als ik in de hogere toeren versnel. (niet altijd, vooral merkbaar in de bergen, ook kleine schokjes).

Nu weten we niet precies wat het is, het kan dus de koppel omvormer zijn maar ook de bak die niet op de juiste momenten schakeld. (Dealer, sensoren c.q software)

Nu gaan ze eerst een nieuwe update van de software laden en kijken of het weg is. Schijnbaar heeft de fabriek hiervoor een update vrij gegeven.

Hopelijk is het dan weg en gaan we niet de koppel omvormer vervangen.

Dat is de reden van mijn vraag. Diesel 2003

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...