Spring naar bijdragen

gepruttel op LPG


B--E--N
 Share

Recommended Posts

Sinds twee dagen geleden doet de LPG het niet zo best meer...

Het begon met inhouden vanaf 3000 toeren. Ik dacht dus aan afstellen maar resultaat is dat hij nu niet eens meer boven de 1500 toeren komt. Ik kan afstellen wat ik wil maar meer kan ik er niet uit halen.

De tank zit overigens vol, dat is het niet.

Bij uitlezen foutcodes krijg ik het volgende:

12, 15, 51, 52, 34 en 55 als afsluiter.

Als ik op benzine overschakel rijdt hij overigens prima, maar de foutcodes blijven.

Wie weet waar het aan kan liggen, en vooral hoe ik het kan oplossen?

LPG is van Vialle en is handmatig af te stellen.

Alvast bedankt!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De foutcodes al eens gewist? Dan op nieuw een stuk rijden, eerst op benzine, dan uitlezen, dan een stuk op gas en weer uitlezen. Dit geeft een indicatie waar te zoeken.

Als ik naar de codes kijk, verdenk ik de "speed sensor" (code 15), de andere codes mengsel te rijk of te arm (51 en 52) komen misschien door het afstellen van de gas instalatie, of een lekke vacuum slang op het lucht inlaat systeem.

Code 34 is van de cruise control....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt Ab!

misschien een stomme vraag, maar hoe wis je de foutcodes?

Op gas loopt ie trouwens weer redelijk. Heb 'm bij de garage even af laten stellen, maar zonder CO meting e.d. dus niet echt nauwkeurig. Maar het rijdt weer wel.

Maar totdat je bij een stoplicht komt, gas los, rond de 1000 toeren koppeling in en... motor uit. Bij direct koppeling in als ik gas los laat valt de motor meteen uit. Dus ik dacht zelf even bij te stellen, na een beetje draaien liep ie ook stationair al beter, en opeens zomaar uit het niets knalt de luchttoevoerslan eraf met een rookpluim uit de filterbox.

Ik heb dat schroefje dus vlug weer in dezelfde stand teruggedraaid, maar heb dus wel een probleem als ik moet stoppen (vooral gevaarlijk als de stuurbekrachtiging uitvalt in een bocht).

Maar goed, code 34, cruise control? Hier is anders niks mis mee, of moet ik me zorgen gaan maken?

Als ik trouwens code 34 opzoek vind ik dit:

34 (1984-86) EGR solenoid circuit shorted or open

OR

34 (1987-1991) speed control shorted or open

Dus niks voor bj 1994...

En code 15, wat doet de speed sensor? Met andere woorden: wat is ermee loos, wat kan er gebeuren, hoe is het op te lossen, waar zit de speed sensor en wat merk ik ervan als deze niet goed is?

Bedankt tot nu toe!!!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Foutcodes wis je door de accu los te halen en de polen even (+/- 10 sec) tegen elkaar te houden.

Check dan je codes voor je gaat rijden, als het goed is krijg je 12 en 55. Dan na een stukje rijden op benzine checken, en daarna op gas nog rijden en checken. Dan krijg je een goed beeld.

Het lijkt mij verstandig om minstens te rijden tot de auto op temperatuur is aangezien de computer verschillende sensoren gebruikt tijdens warmlopen en wanneer de auto eenmaal warm is.

Anderen nog tips? Of op/aanmerkingen op mijn 'werkwijze'?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gas los, motor uit..... lijt me ergens een vacuum lek aan inlaat zijde, heb zoiets gehad me een lekke slang van rembekrachtiger. Alle slangetjes / leidingen goed gecontroleerd?

Zeker nadat losknallen van de luchttoevoerslang, waarschijnlijk een "backfire"

Probeer eerst eens de code wissen, zoals Mitchell2.24v dat beschreef.

Voor een duidelijke code lijst klik -hier-

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor de tips!

Ik heb ondertussen het gas goed afgesteld gekregen (geloof ik).

Morgen ga ik alle slangen nalopen en de codes wissen.

Voor het overzicht van de codes gebruik ik deze lijst (deze is iets uitgebreider, 1 code kan verschillende betekenissen hebben in verschillende bouwjaren):

http://jeepforum.nl/showthread.php?t=7735

Ik hou jullie op de hoogte!

Echt TOP die behulpzaamheid hier!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo gezegd, zo gedaan...

Alles nagekeken op lekkage (met plantenspuit e.d.)

Codes gewist, warmdraaien op benzine, uitlezen: code 12 en 55 -> niks aan de hand.

Overschakelen op gas, stukje rijden, uitlezen: code 12 en 55 -> weer niks aan de hand.

Gister zo'n 150 km gereden. Trekt af en toe wat bokkend op maar valt mee, zolang je maar niet versnelt vanuit 1500 toeren.

Na 130 km een harde plof, maar rijdt verder, alleen wel minder power.

Na inspectie blijkt de luchtaanvoerslang tussen filterbox en gasstuk los te zijn geschoten, blijkbaar backfire gehad ;)

Nu rijd ik voorlopig even op benzine.

Moet ik nou de gaskraan meer open of juist meer dicht draaien?

Door het bokken tijdens optrekken krijg je het idee dat ie tekort gas krijgt, maar een backfire dan denk ik juist weer aan een overvloed aan gas.

Wie heeft de gouden tip?

Edit:

vandaag weer een flinke backfire gehad maar heb nu wel foutcode 51.

Wat mij opvalt is dat als ik de stekker van de O2 sensor lostrek er niks verandert. (geen idee of dit m ook is, zit vlakbij de gasklep en is het deel dat lucht doorlaat tijdens stationair draaien met gesloten gasklep)

Ik had eigenlijk verwacht dat de motor anders zou gana lopen, maar niet dus.

Is het mogelijk dat deze sensor stuk is (door de backfires misschien). Wat doet die sensor en hoe is deze te testen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...