Spring naar bijdragen

Hij schakelt niet (meer)


Gunther
 Share

Recommended Posts

Eindelijk heb ik de versnellingsbak en de tussenbak er weer onder zitten...schakelt hij niet.?! Voor de volledigheid; ik heb de koppelingsplaat, de drukgroep en de druklager vervangen. Als de motor niet draait kan ik hem in de versnelling zetten, maar als de motor wel draait weer niet.. Als ik vervolgens de tussenbak in neutraal zet, kan ik weer wel met draaiende motor schakelen, alleen kom je dan niet ver he? Ik heb al geprobeerd om de koppeling af te stellen met de 'lower clutch rod'. Ook hier kom ik niet verder mee..en ik zou zo graag weer eens 'naar buiten gaan' Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn en hoe ik dit kan oplossen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Komt de koppeling inderdaad goed vrij ?

Als je wilt inschakelen met draaiende motor, krijg je hem er dan helemaal niet in of ratelt hij dan over de tandwielen ?

Wat die tussenbak te maken heeft met je versnellingsbak vind ik heel vreemd, de as die hier tussen zit blijft naar mijn weten op dezelfde plek als je de standen ervan doorschakelt.

Zoals gympie al aangeeft kan het behoorlijk veel ietwat moeilijkere oorzaken hebben die je van hieraf niet kunt zien...mischien woont er iemand in de buurt om ff een kijkje te nemen ?

Anders moeten we maar weer eens afspreken, heb jullie nieuwe hok ook nog niet gezien en ben inmiddels wel wat nieuwsgierig !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het klinkt alsof de koppeling niet vrij komt. Waardoor zal moeten worden bekeken. Een fout die soms wel eens gemaakt wordt, is de plaat verkeerd om monteren... Ik weet echter niet of dat bij een CJ kan.

Ook kan er nog lucht in het hydraulische systeem zitten, wanneer je koppeling al hydraulisch is. Bij mijn weten is dat echter pas bij de laatste CJ's het geval....

Wat het vrijzetten van de tussenbak betreft: Dat klopt, met de tussenbak in vrij kun je de bak gewoon moeiteloos schakelen.

Je bak draait dan natuurlijk, maar dat doet hij ook als je rijdend schakelt. het verschil is alleen dat je da bak nogmaal van de moto loskoppelt, en nu aan de uitgaande zijde.

Maar omdat de bak met de tussenbak in neutraal wel goed schakelt, is het dus op zeker de koppeling die de problemen geeft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het klinkt alsof de koppeling niet vrij komt. Waardoor zal moeten worden bekeken. Een fout die soms wel eens gemaakt wordt, is de plaat verkeerd om monteren... Ik weet echter niet of dat bij een CJ kan.

Ook kan er nog lucht in het hydraulische systeem zitten, wanneer je koppeling al hydraulisch is. Bij mijn weten is dat echter pas bij de laatste CJ's het geval....

Wat het vrijzetten van de tussenbak betreft: Dat klopt, met de tussenbak in vrij kun je de bak gewoon moeiteloos schakelen.

Je bak draait dan natuurlijk, maar dat doet hij ook als je rijdend schakelt. het verschil is alleen dat je da bak nogmaal van de moto loskoppelt, en nu aan de uitgaande zijde.

Maar omdat de bak met de tussenbak in neutraal wel goed schakelt, is het dus op zeker de koppeling die de problemen geeft.

Ik meende dat dat vanaf 1980 zo was, ik heb ook hydraulisch maar das een upgrade geweest.

Wat dat tussenbak betreft, je kan hem er mischien inkrijgen maar als de koppeling niet vrijkomt zal het toch anders voelen als normaal, tussenbak in vrij of niet...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou, de bak is ontkoppeld, ook al is het aan de achterzijde. En dat is de enige voorwaarde waardoor de synchromeshringen hun werk kunnen doen: as en tandwiel op één toerental brengen.

Schakelen is dus gewoon mogelijk. Feitelijk is er ook weinig verschil met een rijdende auto: Ook dan draait de bak, vaak zelfs met veel meer toeren dan een bij een stationair draaiende motor.

Maar goed... het gaat hier niet over de werking van versnellingsbakken.... :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Komt de koppeling inderdaad goed vrij ?

Als je wilt inschakelen met draaiende motor, krijg je hem er dan helemaal niet in of ratelt hij dan over de tandwielen ?

Wat die tussenbak te maken heeft met je versnellingsbak vind ik heel vreemd, de as die hier tussen zit blijft naar mijn weten op dezelfde plek als je de standen ervan doorschakelt.

Zoals gympie al aangeeft kan het behoorlijk veel ietwat moeilijkere oorzaken hebben die je van hieraf niet kunt zien...mischien woont er iemand in de buurt om ff een kijkje te nemen ?

Anders moeten we maar weer eens afspreken, heb jullie nieuwe hok ook nog niet gezien en ben inmiddels wel wat nieuwsgierig !

Voor wat betreft het schakelen; als ik hem in z'n achteruit probeer te zetten, dan begint hij te ratelen. Bij de 1,2 en 3 is er helemaal geen beweging in te krijgen en ratelt hij ook niet. Zou het niet kunnen dat ik bij het monteren van het schakelmechanisme en de schakelpook iets fou t heb gedaan? Ik heb er weinig zin in om de bak er weer helemaal onder vandaan te halen..;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor wat betreft het schakelen; als ik hem in z'n achteruit probeer te zetten, dan begint hij te ratelen. Bij de 1,2 en 3 is er helemaal geen beweging in te krijgen en ratelt hij ook niet. Zou het niet kunnen dat ik bij het monteren van het schakelmechanisme en de schakelpook iets fou t heb gedaan? Ik heb er weinig zin in om de bak er weer helemaal onder vandaan te halen..;)

Dat hoeft toch ook niet ?

Je kunt je floorboard eruit halen en dan kun je zo bij je bakdeksel, die kun je er dan zo afsleutelen:yes:

Hey Gunther, jij hebt nog een boek van mij liggen als het goed is ?

@Rob ; heb vanmiddag ff geprobeerd te schakelen met de koppeling in en de tussenbak vrij en dit ging inderdaad soepeltjes....weer wat geleerd:thumbsup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gunther,

Je bak schakelt wel als de tussenbak vrij staat, dus dat mechanisme werkt wel!

Dat de achteruit kraakt, en de rest niet wil, heeft te maken met wel en niet gesynchroniseerd zijn. De achteruit is dat niet, en de andere versnellingen wel.

Concentreer je maar op de koppeling!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gunther,

Je bak schakelt wel als de tussenbak vrij staat, dus dat mechanisme werkt wel!

Dat de achteruit kraakt, en de rest niet wil, heeft te maken met wel en niet gesynchroniseerd zijn. De achteruit is dat niet, en de andere versnellingen wel.

Concentreer je maar op de koppeling!

Das dus ruk....da betekent als ik het goed begrijp dat ik of de plaat er verkeerd om in heb gezet, of dat ik niet de goeie koppelingskit heb gekregen..:( Dus alles kan er weer onderuit..?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet niet of je de plat er verkeerd om tussen hebt gezet. Ik weet alleen dat je niet de eerste zou zijn waarbij dat gebeurt....

En inderdaad.... je bak zal er weer onderheen moeten om de exacte oorzaak vast te stellen. Maar je moet wel 100% zeker weten dat de boel goed ontlucht is enzo, voordat je daaraan begint.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb je al geprobeerd je koppeling iets wat ruimte te geven met dat stangetje wat onder bij je koppeling zit.... Met opdraaien krijg je meer ruimte...

Ik had vorige maand hetzelfde probleem, m'n borgmoer zat los, en kon met geen mogelijkheid meer schakelen... alleen met de motor uit of tussenbak in neutraal. Ik kon duwen wat ik wilde maar hij blokkeerde 100%!

Na de koppeling meer ruimte te geven was het probleem opgelost.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb je al geprobeerd je koppeling iets wat ruimte te geven met dat stangetje wat onder bij je koppeling zit.... Met opdraaien krijg je meer ruimte...

Ik had vorige maand hetzelfde probleem, m'n borgmoer zat los, en kon met geen mogelijkheid meer schakelen... alleen met de motor uit of tussenbak in neutraal. Ik kon duwen wat ik wilde maar hij blokkeerde 100%!

Na de koppeling meer ruimte te geven was het probleem opgelost.

Dus als ik het goed begrijp; vanuit de meest 'soepele' stand steeds meer druk opbouwen.. Ik was eigenlijk in de veronderstelling dat in dit geval de koppeling niet ontkoppeld en dat ik daardoor juist zoveel mogelijk druk moest hebben. Dus juist zo min mogelijk ruimte..?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben helaas geen koppeling technicus:(, maar in mijn geval hielp het...

door als het ware de schroef of stang 'langer' te maken duw je de koppeling weg en maak je meer ruimte.

Je kan het allicht proberen voordat je alles weg open moet halen!

Succes!!!

Thanx man, Ik heb het zojuist geprobeerd....geen resultaat.... Dan morgenavond maar alles er weer af denk..;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als het goed is, is het probleem nu verholpen. Ik heb de complete bak er weer afgehaald en de plaat omgedraaid. De koppelingsplaat zat er waarschijnlijk verkeerd op...:thumbsup: Ik heb het alleen nog niet kunnen testen, want nu krijg ik de bak er niet terug op.. De laatste paar centimeters wil ie niet verder. $#%@^!! Iemand tips?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

heb je de plaat goed in het midden gezet en de bak in zn versnelling gezet dan kan aan de uitgaande as draaien zodat de voorste as van de bak makkelijker in de splines gaat

de koppelingsplaat heb je al gepast op bak of deze over de spines schuift

He Jaap,

De koppelingset heb ik uitgelijnd middels de centretool. Vooraf heb ik inderdaad de plaat over de splines geschoven om te zien of deze past en ook dat deed ie.. Maaaaar ik heb de bak in zijn vrij staan.... Ik was nl in de veronderstelling dat dit zo hoorden, nu klinkt jouw verhaal ook wel heel erg aannemelijk..Ga ik van de week ff proberen, nu heb ik het ff te druk met studeren:wacko: Ik laat het wel weten of het gelukt is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
okee succes met allebei

Eindelijk doet ie het weer!!

Uiteindelijk heb ik de hele bak er weer af gehaald en de plaat omgedraaid. Vervolgens alles weer (geprobeerd) te monteren. dit ging helaas niet helemaal soepel. Dus de plaat / drukgroep er weer afgehaald en opnieuw en dit keer zonder de 'centretool' gecentreerd. Nu ging de bak er vrij soepel op. Eindelijk kunnen we dus weer naar buiten!! Dit project heeft mij wel een aantal stevige LEERMOMENTEN opgeleverd..:bye1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...