Spring naar bijdragen

ZJ Trilt bij 140 km/u


Recommended Posts

Hallo Jeepers,

Ik lees al een half jaartje mee op dit uiterst informatieve forum.

Vorige week heb ik een ZJ aangeschaft, uit 1998 voorzien van Quadra Trac en de 2.5 TDI motor met handmatige bak.

Helaas heb ik bij het proefrijden niet gemerkt dat er een onbalans/trilling in de aandrijflijn zit... Ik heb zelf geen idee waar dit aan kan liggen...

Het trillen is merkbaar vanaf ongeveer 100 km/u dan begint de achteruitkijkspiegel op de voorruit te trillen... het trillen wordt met toenemende snelheid erger tot het bij 140 echt ernstig te noemen is... maar... als je dan nog even gas bij geeft houdt het trillen op en rijdt de auto prima....????

Ik heb al geprobeerd om de transmissie (inclusief de QadraTrac) in zijn vrij (N) te zetten bij deze snelheid maar de trilling blijft... Enig verschil maakt nog wel een trekkende motor dan lijkt het wat erger en het trillen vermindert als je van het gas gaat.

Iemand enig idee wat hier de oorzaak van kan zijn?

De wagen heeft 96000 km op de teller en ik heb het idee dat het onderhoud niet altijd even precies is uitgevoerd...

Ik overweeg om de wagen binnenkort naar NL te rijden om hem een goede beurt te laten geven... kan iemand een garage aanbevelen die ervaring met dit soort problemen heeft ?? en ze ook kan oplossen...

Alvast bedankt voor jullie hulp...

Fred

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ok vergeten te vertellen...

Had inderdaad hier al een paar keer gelezen over de 8tjes test en heb zonder te weten hoe dat precies gaat.... kon ik niet vinden een paar 8tjes gereden op een geasfalteerde parkeerplaats.... zowel voor als achteruit! met stationaire motor en dat leidt niet tot het afslaan van de motor... of erg rare geluiden. Waar moest ik eventueel nog meer op letten?

Wel wringt de Jeep wat in de bochten, ik heb me laten vertellen dat dat normaal is voor een Quadra trac systeem klopt dat?

Fred

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik kan me aansluiten bij reactie van Theo CJ7. Achterbanden laten balanceren kan inderdaad helpen. Vooral bij hogere snelheden zal een niet goed gebalanceerde achterband(en) ervoor zorgen dat auto gaat trillen...

(eigen ervaring bij een 'niet-jeep' auto..)

succes,

Link naar opmerking
Deel via andere websites

OK, dus ik vroeg aan de bandenboer hier of hij mijn achterwielen aan de auto kon uitbalanceren.....

Nou dat leidde tot een uitbreiding van mijn portugese woordenschat... want men kan geen 4x4 balanceren aan de auto....

Ik gaf aan dat ie dan 2 wielen moest opkrikken.... maar dat kon zijn machine niet.... zei hij...

Enfin niet gebalanceerd want ik wilde eerst weten of dat nu wel of niet kan met een quadra trac?

Ook even de onderkant vluchtig gezien en volgens mij is er onlangs een nieuwe visco (voor/achter diff.) ingezet.... ohoh... het wordt complexer...

Weet iemand of dit balanceren kan en zoja hoe men dan te werk gaat?

Fred

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je Beest voor je advies....

Ik zou toch graag de exacte procedure willen weten voor het uitbalanceren aan de auto ... want als je een wiel opkrikt.... loopt dat niet vrij... moeten beide achterwielen tegelijk omhoog ?... of kant voor kant?... of?

De tussenbak dus heeft in ieder geval een nieuw deksel...

Fred

Link naar opmerking
Deel via andere websites

beste fred

ik heb hetzelfde gehad denk ik

eerst naar kwik fit banden balanceren dat hielp dus nix

daarna nog trillen

wat bleek voorste aandrijfas welke normaal gebalanceerd is trilde

deze kun je er tussen uit halen , toen was bij mij de trilling weg

as vervangen en klaar

gr ruud

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ff een update...

Hier aan de Algarve kan ik geen garage vinden die een 4x4 aan de auto kan balanceren... Ik heb een beetje het gevoel dat ik om een doosje lasvonken gestuurd ben maar enfin....

Uiteindelijk de wielen gewoon laten balanceren..... en wat blijkt... het trillen is veranderd!

Nu begint het bij 100 piekt bij 120 en 140 en verdwijnt dan, ik heb wel het idee dat het overall verbeterd is...

Kan je die vooras simpel verwijderen? en kan je er dan nog lange stukken mee rijden? Ik overweeg namelijk om met de auto naar NL te rijden om een NL dealer er naar te laten kijken...

En ik ben nog steeds op zoek naar een goede dealer/garage... als iemand suggesties heeft graag...

Fred

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...