Spring naar bijdragen

Temperatuurmeter


Gast Iwan Overmars
 Share

Recommended Posts

Gast Iwan Overmars

Ik heb een probleem met mijn temperatuurmeter. De meter werkte niet, maar is niet kapot.

Wanneer ik de sensor aan de massa leg, slaat de meter helemaal uit. Ik dacht misschien is de sensor kapot. Dus een nieuwe erin gedaan. Nu slaat de meter helemaal uit, naar "H".

Iemand een iedee wat het euvel kan zijn. De benzinemeter werkt trouwens ook niet.

Iwan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Iwan,

Die brandstofmeter heeft een mechanische spanningregelaar, een bimetaaltje dat steeds even contact, dan warm wordt en uitzet en daardoor het contact weer verbreekt.

De tijd dat het bimetaaltje contact maakt en verbreekt is cruciaal voor de waarde die je meters aan geven(gemiddeld zou het 5 volt moeten worden over een bepaalde tijd).

Als het bimetaaltje te lang onderbroken blijft dat wordt de gemiddelde spanning lager waardoor de meter(s) te weinig of soms zelfs niks aangeven.

Als je het signaal aan massa legt vloeit er genoeg spanning door de temperatuur (ook bimetaaltje meter om volledig uit te kunnen slaan.

Als ze niet goed functioneren zou je ze ook beide moeten vervangen wat best prijzig is.

Er bestaan tegenwoordig ook vervangende meters welke een moderner binnen werk bevatten zonder gloeidraatjes en bi-metaaltjes, zie mijn howto hoe deze in te bouwen....

Ik wil geen reclame maken of voorkeur uitspreken, maar ze zijn te koop

bij 4wd.com in USA :D voor 59dollar,

bij Nico in Wommels :blink: voor 65euro, of

bij B&S in Tiel :no:voor 240,-(!!).

NB ik moet wel eerlijk toegeven dat mijn setje dat ik heb ingebouwd in mijn wagen teveel aan geeft als de motor draait, zowel de benzine als de temp meter, maar ik denk dat dat komt door dat mijn boordspanning misschien veel te hoog is als de motor draait, maar dat ben ik nog aan het uitzoeken.:P:wacko:.

erik6287 heeft ze ook resent aangeschaft en ik ben benieuwd wat zijn evaring

is met die meters.

Succes Royco ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoy royco en iwan

ik heb ze ook ingebouwd en heb het zelvde euvel als royco.

stationeer is de meting goed en als ik gas geef slaan ze alle kanten op.

het zou op te lossen zijn met een gewoon relay wat je voor de meters zet.

sorry iwan dat ik je niet verder helpen kan, ik zit met het gelijke probleem.

greetz erik 6287

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoy royco en iwan

ik heb ze ook ingebouwd en heb het zelvde euvel als royco.

stationeer is de meting goed en als ik gas geef slaan ze alle kanten op.

het zou op te lossen zijn met een gewoon relay wat je voor de meters zet.

sorry iwan dat ik je niet verder helpen kan, ik zit met het gelijke probleem.

greetz erik 6287

Het leek een slimme oplosing om (vernieuwde)nieuwe meters aan te schaffen, maar een slechte afwerking door dat er geen spannings stabilisatortje bij wordt geleverd vind ik eigenlijk.

Ik ga langs de electronicaboer voor het fabrieken van een 12v spanningsregelaartje of hebben we hier op het forum ook mensen die met electronica prutsen en een schemaatje van een 12v spanningsregelaartje kunnen tekenen en/of plaatsen ??

Bedankt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je naar een 7812 vaste spannigsregelaar vraagt komt het goed.

De lip met het gaatje is intern verbonden met de middelste poot massa..

Probeer een 1 of 1,5 amp versie te krijgen in een TO-220 behuizing zoals in de tekening.

Kost minder als een euro .... bij conrad Bestnr.: 179230 0,57 eurocent

Succes Glenn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Glenn

Bedankt voor je reactie,

Ik heb van me electronica boer het hele verhaal uitgelegt en toen van hem een LM2940CT-12 meegekregen, volgens hem is dit de betere optie omdat deze al vanaf 12,5 volt de benodigde 12 volt kan afgeven (0,5 verschil met de output spanning).

De 7812 zou bijna 3 volt (2,6) meer nodig hebben om precies 12 volt af te kunnen geven.

Beide kunnen tot 1 Amp afgeven en de aansluit volgorde is gelijk....

Vanavond meteen proberen :blush:....... Ik houd jullie op de hoogte.

Roy

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Roy,

Klopt .... deze is alleen moeilijker verkrijgbaar...

Goede elektronicaboer trouwens:thumbsup: .. tegenwoordig weten een hoop niet meer wat ze verkopen..:) als ze maar wat verkopen...

Succes Glenn

Dit is bij ons niet het geval , nog steeds 16.000 onderdelen op voorraad www.boris.nl

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goh, Iwan zal wel denken, zet ie een vraag neer en binnen de kortste keren nemen anderen zijn 'draadje' over....

Maar ik hoop dat we hier lering uit kunnen gaan trekken en het probleem temp/fuel meter kunnen gaan oplossen.

1: Het stabiliseren van de spanning op de replacement meters

werkt GOED :), de temperatuur meter stijgt nog maar tot 2/3 op de schaal.

post-807-12873016468717_thumb.jpg Nu moet ik alleen nog testen met een weerstand van 9 ohm tussen de signaaldraad en de massa of de meter hoog genoeg stijgt, als ik de signaal draad zo tegen de massa houd dan klimt de meter wel goed de hoek in.

2: Misschien heb ik nou een 'workaround' gemaakt op een ander probleem denk ik, waarom is mijn boordspanning zo hoog?? Is dat normaal?? Als ik een multimeter op mijn accou zet geeft ie 15,5 aan maar op een draaiende motor ratellen de cijfertjes in het rond zoals het er uitziet tussen niks en 19 volt ?!

Wat is de manier om de dynamo en de spanning regelaar door te meten?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Iwan Overmars

Royco, Glenn,

Sorry, ik was even een paar dagen weg. Inderdaad, leuk om te zien dat jullie mijn "draadje" overnemen. Maar ik ben hier wel gelukkig mee aangezien ikzelf zeker geen kaas van electronica heb gegeten. Maar goed, met de omschreven, juiste voltregulator en het diagrammetje kom ik er wel uit denk ik. Ga ik eerst maar eens de meters bestellen.

Iwan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...