Spring naar bijdragen

raar geluid


Recommended Posts

hallo

Heb eens een vraagje, zit sinds een paar dagen met een raar geluid als ik de auto start en stationair laat draaien, het is precies een schrapend geluid ter hoogte van de multiriem of er juist achter. Dit geluid verschilt soms, de ene keer is het luider als de andere keer.

Ook was mijn vraag wat het zwarte onderdeel is waar de multiriem opdraait. Dit is de linkse poelie als je voor de motor staat. Dit lijkt mij een tikkend geluid te maken.Moet dit normaal draaien of wa doet da juist?

Het is dus een 4.7 V8 van 2001.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

weet ni of het die van de airco is, want deze is bij mij uitgeschakeld wegens een pomp die ver op zijn einde is, en om verdere schade te voorkomen heb ik deze laten uitschakelen.

Zou het daarmee zijn dat dat schrapend geluid ook aanwezig is? Omda de riem scheef loopt?

Van die spanrol is het de bedoeling dat dat zwart meedraait? Of is dit enkel een beschermingskap, dit is bij niet in beweging.

Kan dit zijn dat mijn riem anders op de wagen ligt als op deze foto? Bij mij loopt de riem boven helemaal door, eigenlijk moest je het met deze foto vergelijken zou bij mij de riem niet over de waterpomp liggen. Of ben ik nu zo mis?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het openmaken hiervan is dit enkel de centrale moer ervan losmaken? En dan eraf schuiven?

En die lager dan eventueel vervangen is dit lastig werk?

Kan dit zijn dat mijn riem anders op de wagen ligt als op deze foto? Bij mij loopt de riem boven helemaal door, eigenlijk moest je het met deze foto vergelijken zou bij mij de riem niet over de waterpomp liggen. Of ben ik nu zo mis?

ben hier allemaal niet zo ervaren in eee;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Probleem is opgelost, vandaag de airco pomp laten vervangen en alles draait weer mooi stilletjes.Juist mijn rekening is weer ewa kleiner :lol:

Maar had gezegd dat mijn multiriem anders over de spanrollen lag,awel nu ligt hem zo als het moet blijkbaar. Mijn garagist heeft hem nu op de anders manier terwijl hij daarvoor bovenaan doorliep van links naar rechts zonder eerst naar beneden te gaan en dit gaf blijkbaar geen problemen.

Is dit mogelijk van de riem op verschillende manieren te leggen of had dit een bepaalde reden?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou ik denk dat als je waterpomp niet meeliep,je er wel snel achter was gekomen.

Ik geloof niet dat het zonder problemen mogelijk is een riem verkeerd om de poelies te leggen.

Je zou in eerste instantie een stuk overhouden danwel te kort komen.

Wat wel kan en ook wel eens gedaan wordt,is middels een kortere riem de (kapotte) airco stilleggen.

Waarschijnlijk is de lay out van je blok even anders dan de geposte tekening.

Wat voor blok heb je?Lamaar ik zie het al. 4.7 V8.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ja da kloptde 4.7 v8 en dacht da de foto ook daarvan was.

De aircopomp was wel degelijk uitgeschakeld, maar dit was dacht ik gewoon uitgeschakeld via connector losgehaald. Die spanrol draaide nog altijd mee.

Snap het ook ni goed hoe dit kan.Maar het is mij wel opgevallen.

Moet daar volgende zaterdag daar toch nog eens zijn, ga het hem eens direct vragen.Hij heeft namelijk de aircopomp ook lam gelegd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je kan de aircopomp uitschakelen door gewoon het stekkertje van de magneetkoppeling los te trekken.

Dan draait inderdaad wel de poelie van de airco met de multiriem mee,maar de magneetkoppeling kan de compressor niet meer "meenemen".

Alleen als de airco rare schrapende geluiden gaat maken,dan zal er dus een lager kapot zijn,kan je erover denken een andere multiriem te plaatsen waardoor je de aircopoelie als het ware passeert.

Wel opletten dat je die goed om legt,anders gaat de waterpomp straks de verkeerde kant op draaien en dan heb je pas echt een probleem.

Ik denk,dat als inderdaad de riem anders lag,dat een vorige eigenaar de riem zodanig heeft gelegd,dat hij gewoon veel te strak stond.

Dan kan de spanrol niet meer de juiste kracht uitoefenen,en gaat er een lager in een of andere poelie kapot.

Of er is echt een prutser bezig geweest en een aantal poelies draaide verkeerd om...

Er staat toch een plaatje op de kap over de koelvin?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...