Spring naar bijdragen

1994 ZJ met problemen met de ventilatie


Recommended Posts

Hoi,

Toen ik mijn ZJ kocht werkte de ventilatie (verwarming/airco) niet. uiteindelijk de kooltjes van de motor vervangen (zie: www.jeepershome.be/Grand/Ventilator/index.htm).

Na deze ingreep werkte de ventilator terug normaal en kon je zowel de motorsnelheid manueel regelen als dit automatisch laten bijregelen.

Donderdag dan kwam ineens tijdens het rijden uit alle ventilatieroosters rook. De ventilatie af gezet en de stekker van de motor uitgetrokken en uiteraard (in de regen) met de ramen wat open gereden.

Vandaag de motor opnieuw gedemonteerd, want ik dacht dat die verbrand zou zijn. Uiteindelijk is er aan de motor niets te zien en werkt ie na 12V aan gesloten te hebben perfect.

Opnieuw gemonteerd en de ventilator wilt enkel draaien op volle snelheid. Vanaf ik de stand "auto" gebruik of een standje minder dan max doet ie niets meer. Alle zekeringen zijn in orde.

Iemand een idee wat er hier aan de hand is? Ik vertrek volgende week op reis en zou de ventilator normaal willen kunnen gebruiken.

Dank,

Geert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Controleer eens of de afvoer van de airco niet verstopt is. Er blijft dan een hoop water staan, en daar geniet een relais van dat aan de motor-zijde tegen het schutbord is gemonteerd. Controleer meteen even of de afvoer van regenwater door niet verstopt zit. Het relais zal wel vervangen moeten worden.

Voor het ontstoppen van de afvoer zoek je onder de rechter voormat op de vloer, enigszins bovenaan naar een kunsttof ding en vermoedelijk zit daar wel een plug oid. Open die plug en er komt een bak water uit (pannetje mee). daarna met een stevige staaldraad alle kanten op flink ragen totdat er ook water onder de auto valt, dan is ie wel weer open.

Succes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey,

Bedankt voor jullie reacties!

Dit is mijn eerste voertuig met een airco, dus dit is volledig nieuw voor mij. Ik heb deze Grand nu zo'n twee maand en telkens als ik de airco gebruikt heb, heb ik nadat ik de motor heb afgelegd vooraan rechts een sissend geluid gedurende zo'n 15 à 20 seconden. Is dit normaal? Ik veronderstel dat het lekken van condenswater wel normaal is.

In de Jeep, aan het voeteinde van de passagiers, is het een nat boeltje. Ik veronderstel dus dat er ergens een afvoer verstopt is, maar waar moet ik die zoeken? Onder de bekleding (zover ik er aan kan zonder die te demonteren) zie ik nergens pluggen zoals bv in een TJ.

Zie foto's:

grandnat1.jpg

grandnat2.jpg

Aan de motor-zijde tegen het schutbord heb ik geen relais gevonden, wel zitten er onderaan in het handschoenkastje relais. Het relais' voor de ventilator zit gemonteerd in de omgeving van de ventilatormotor en werkt nog (is overbrugingsrelais)

Ik denk dat de oorzaak inderdaad ligt aan de "Blower Motor Power Module". Deze heb ik gedemonteerd en er is een contact verbrandt.

Zie foto's:

grandv1.jpg

grandv2.jpg

grandv3.jpg

grandv4.jpg

Morgen zal ik deze nieuw proberen te bestellen bij een Jeep garage. Ik hoop dat de kosten zullen meevallen.

Iemand een idee wat de oorzaak is van dit "brandje"? Als ik zo een nieuwe module monteer wil ik uiteraard een herhaling voorkomen.

Rondom die module zit er wel nogal wat vuil, in de mate van het mogelijke heb ik dit eruit gehaald. Is er een makkelijke manier om die volledig te reinigen zonder teveel te moeten demonteren?

grandv5.jpg

Dank,

Geert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jeeps,

Deze morgen 12 minuten met een Jeep dealer gebeld, en twee uur later nog eens 17minuten (ze zouden me terug bellen, niet dus). Aan het chassisnummer konden ze enkel uitmaken dat m'n ZJ van 1994 was, maar verder konden ze er geen verdere info uit vinden. Mijn Jeep was volgens hun te oud... :worshippy:

Ook na m'n tweede telefoon zouden ze me terug bellen, ik wacht nog steeds.

Het tijdens het wachten tussen de twee telefoontjes de afvoer ontstopt.

Eerst een gaatje geboord, want die was er niet:

grande3.jpg

Er kwam dus niets van water uit.

Met een laselectrode rechtdoor geprikt, maar daar was er geen weerstand.

Uiteindelijk de electrode een beetje geplooid zodat ik naar boven kon stekken:

grande5.jpg

En deze tot bovenaan waar de Power Module zit enkele keren doorgestoken:

grande4.jpg

Hier zat het dus wel vast, en vermoedelijk is hierdoor de Power Module defect gegaan. Met veel moeite en m'n vingers in alle mogelijke richtingen te plooien alles opnieuw proper gekregen.

Vervolgens M8 getapt in het geboorde gat en met een dichting en een boutje het gat opnieuw dicht gemaakt:

grande6.jpg

Na die tweede telofoon heb ik toch maar die Power module eens uit elkaar gehaald en een poging gedaan om die te herstellen... En 't is gelukt!

Eerst een beetje ruimte gemaakt zodat ik een nieuw stukje koper kon solderen op de oude stekker

grande1.jpg

Dan het nieuwe stukje koper erop gesoldeerd:

grande2.jpg

Alles opnieuw gemonteerd en na tien minuten werkt alles nog steeds zoals het zou moeten zijn...

Morgen nog eens goed testen en dan kunnen we op reis...

Bedankt voor de informatie, die FSM lijkt me superhandig!

Ook al staat er zowel bij de Blower Motor als de Power Module "cannot be repaired and, if faulty, it must be replaced" het is me bij beide toch maar weer gelukt...

Thanks,

Geert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...