Spring naar bijdragen

Oliekoeler stuurbekrachtiging


Challenge TJ
 Share

Recommended Posts

Heeft iemand ervaring met het inbouwen van een oliekoeler in de retourleiding van de stuurbekrachtiging of een andere oplossing om te voorkomen dat de olie (te) heet wordt?

Bij onze Jeep wordt de olie erg heet tijdens een wedstrijd en begint de overstort steeds eerder in te komen, misschien omdat de olie gaat schuimen van de hitte....

Marco

http://www.team-ruttchen.nl

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heeft iemand ervaring met het inbouwen van een oliekoeler in de retourleiding van de stuurbekrachtiging of een andere oplossing om te voorkomen dat de olie (te) heet wordt?

Bij onze Jeep wordt de olie erg heet tijdens een wedstrijd en begint de overstort steeds eerder in te komen, misschien omdat de olie gaat schuimen van de hitte....

Marco

http://www.team-ruttchen.nl

ik denk zelf dat hij ergenslucht aan zuigt en dat hij dan gaat schuimen in reservaar

zo stroomt dat wel eens over of gaat lekken

deze olie word nooit echt heet

zal wel ergens een rubbertje van koppeling niet heelemaal goed zitten

ontluchten auto voor even op krikken en met draaiende motor stuur heen en weer draaien dat een paar keer doen en klaar

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou... stuurolie kan loeiheet worden! Een oliekoeler is, zeker als je veel en zwaar stuurwerk hebt, zeker aan te raden.

ATF olie, die waarschijnlijk in je stuurinrichting zit, kan gaan schuimen als 'ie ouder wordt, óf al eens veel te warm was! Verversen dus!

Als oliekoeler kun je een universeel ding bij de radiatorboer aanschaffen. Je kunt ook op autosloperijen gaan zoeken. Veel auto's met een automaat hebben er één, die prima voor diet doel te gebruiken is!

de rtourleiding is drukloos, dus je kunt het gewoon met oliebestendige slang en een paar slangklemmen aansluiten. als je lange leidingen moet leggen is een metalen leiding beter, natuurlijk... gewone waterleidingsbuis of CV leiding is daar prima voor geschikt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@87wrangler; bedankt voor je antwoord. Er zit geen ATF in volgens mij (die is toch rood??), maar power steering fluid. Staat ook op de cap dat dat er in moet.

Ik heb inmiddels al een koeler op het oog, kost 60 euries nieuw incl slang en bevestigingsmaterialen.

Zou het ook verstandig zijn om een filter te plaatsen??

Marco

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ATF is rood... behalve als het al eens te heet was ( waarschijnlijk is dat bij jou het gevan, gezien het schuim), dan kan het bruin tot zelfs zwart zijn. Vaar ruikt de olie dan ook wat branderig en wanneer er veel druk opkomt hoor je de bekrachtiging loeien.

Een filter in de leiding.... tja...

mogelijk gaat de olie daardoor wat langer mee, maar gezien de belastingen waarmee jij te maken krijgt zou ik het niet doen. Gewoon de olie elke 6 maanden verversen lijkt me beter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik weet niet hoeveel ruimte er nog over is voor een grotere reservaar voor jou stuur bekrachting..

maar hoe meer volume/olie jij hebt in jou stuurbekrachting systeem hebt..

hoe beter dat is voor de olie.

en dan nog een oliekoeler dan bij jij volgens mij jou probleem wel op gelost..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...