Spring naar bijdragen

Automaat tikt bij schakelen?


bla098
 Share

Recommended Posts

Hoi,

Sinds kort heb ik een Jeep Cherokee 4.0 Limited uit '97. Er staat 210000 km op te teller.

De automaat rijdt prima (al bokt ie een klein beetje bij het inschakelen naar R of D, maar dat hebben de meeste automaten toch?), alleen had ik vanmiddag even het probleem dat ie niet naar de volgende versnelling wilde schakelen. Er kwam alleen een soort tikkend geluid uit (ik denk) de transmissiebak. Niet heel erg hard overigens. Ik reed erg rustig, en bij wat meer gas geven schakelde hij dan wel weer over. Nadat de wagen stil had gestaan functioneerde hij weer probleemloos..

Iemand idee wat dit kan zijn? Ik moet het oliepeil nog controleren, en volgens een onderhoudssticker moet de olie toch zowiezo vervangen gaan worden, maar kan het daar mee te maken hebben? Ik kan me voorstellen dat er na 2 ton wel wat met zo'n bak aan de hand kan raken, maar ik rij er ongeveer een week in, dus erg veel zin in een flinke reparatie heb ik natuurlijk nog niet!

alvast bedankt voor het meedenken!

groet, Lars

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo,

Zojuist het oliepeil van de automaat gecontroleerd, en dit lijkt in orde. Het niveau zit ergens tussen de 2 streepjes, en meer richting het bovenste streepje dan het onderste. Ik heb de peilprocedure gevolgd die hier ergens te vinden is, dus eerst alle automaatstanden afgaan, en dan met draaiende motor het peil controleren. Zie alleen nu dat ik m terug in neutral heb gezet ipv park bij het peilen, zou dat erg veel uitmaken?

Kleur was helder, dus dit lijkt me ook ok toch?

Ik heb het euvel overigens niet meer gehad.

Nog wat meer info; het leek te gebeuren nadat ik vrij lang voor een stoplicht had staan wachten met de automaat in 'drive'. Na een minuutje ofzo leek de bak te schakelen, omdat de auto wilde gaan rijden (hij gaf meer kracht door de rem heen zeg maar). Ik zet momenteel de bak in 'N', wanneer het lang lijkt te gaan duren bij een stoplicht.

Ik rij volgend weekend zowiezo wel even naar 4x4 in katwijk, maar zou graag alvast weten of iemand enig idee heeft wat dit kan zijn?

alvast bedankt! Lars

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Ab,

bedankt voor je reactie,

Nee, geen problemen met starten. Achteruitrijlichten heb ik niet kunnen checken (zit meestal achter het stuur :thumbsup:), maar zal ik eens proberen te achterhalen.

Wat je suggereert; het schakelmechaniek of contacten van de pook, kan ik dat op de een of andere manier controleren?

groet, Lars

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...