Spring naar bijdragen

Nieuwe Jeep gekocht... maar wel wat onderhoud doen!


Recommended Posts

Hallow!

Ik heb een nieuwere Jeep gekocht; Grand Slurpie 4.0 Limited (LPG) van nov. 2000.:)

Testrit gedaan in het dorp en o.a. wat kunstjes om de auto te checken, zag er goed uit (alleen remmen trillen dus schijven/blokken vervangen).;)

Niet hard mee gereden (in bebouwde kom) dus is me niet opgevallen dat de auto boven de 80km per uur (tot 120) een brommend/loeiend geluid maak (middelhoge toon, lijkt op een straalmotor maar dan lager qua volume).:no:

Zelf verwacht ik dat de auto onderhoud nodig heeft (olie assen, versnellingsbak en tussenbak). Hier heb ik al de nodige onderdelen bij B&S gehaald. Tevens remmenschijven bestellen bij autopartsonline.nl.

Vraagjes:

1. Wat vinden jullie van het geluid wat ik omschrijf. Het is niet erg hard / storend maar mijn gevoelige oren horen het wel. Heeft iemand een ander idee hierover?

2. Ik heb een filter gekocht voor de versnellingsbak. B&S geeft aan dat er maar een soort filter is voor deze versnellingsbakken. Klopt dat (voordat ik alles weer dicht kan maken en de filter moet ruilen (hehhh EDJE!).

3. Welke tussenbak heeft deze GC? Zit hier een visco koppeling in?

4. Ik zag dat er sportremschijven zijn... is totaal (met blokken) ongeveer 75 euro duurder dan standaard. Ik voel er wel wat voor, wat vinden jullie??

5. Auto heeft een licht trilling (hoog frequent)... zal ik de kruisjes van de achter aandrijfas vervangen? Heeft de voor aandrijfas onderhoud nodig?

Nou... ik mail snel een fotoootje! Alvast thanx voor jullie input!

JOHN

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi man, feli met je aankoop!

voor de vragenlijst......

1. Aandrijflijn of wiellager? Met rijden of meelopend met toerental? Check alles eens op spelling, kruisjes aandrijfas met de hand draaien, bij spelling vervangen. Lagers, wieltje van de grond, wiel draaien en luisteren, en handmatig op spelling contoleren, horizontaal, verticaal en in rijrichting, bij twijfel een postje op t forum :no: Kijk met de snelheid waarbij het optreed naar het toerental, en daarna stilstaand met dit toerental of het ook optreed. Lagers versnellingsbak??

2. Euh.....

3. Iemand? BEEST!

4. Sportremschijven, hmmmm terrein of weg gebruik? Extra groeven remmen en koelen beter met hoge snelheden, maar zitten eerder vol met vuil. Sport remblokken zijn zachter als standaard, slijten iets sneller, maar remmen iets beter. Aan jou de keuze......

5. Controleer alles op speling, indien er smeerpunten zitten doorsmeren, bij twijfel vervangen.

Succes, Ab

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ja maar dan weer net anders.. het is niet de beruchte visco

Want... de 247 heeft geen visco??

John

Ow nee, ik snap het, de berucht visco is die rond de 2 ton meestal einde oefening is... toch?

Overigens heb ik de 8-jes gedraaid en kon ik weinig opmerkingen maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Antwoord op vraag 1 op AB uit Rijnsburg:

Het geluid ontstaat bij ongeveer 80 km per uur en loopt (qua geluid) op totaan de 120km. Daarna is het afgenomen (rond de 130 hoor je het vrijwel niet meer).

Rijnsburg... hm, ik woon in Noordwijk. Waar doe jij je onderhoud? Toch niet bij Otto en HAI??

Alvast bedankt voor de reacties!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Antwoord op vraag 1 op AB uit Rijnsburg:

Rijnsburg... hm, ik woon in Noordwijk. Waar doe jij je onderhoud? Toch niet bij Otto en HAI??

Alvast bedankt voor de reacties!

Welkom Sjompie,

Wij doen het meeste onderhoud zelf, en wat we niet zelf kunnen en de APK laten we doen bij 4X4 Katwijk.

Groetjes

Ab & Petra

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Sjompie,

Wij doen het meeste onderhoud zelf, en wat we niet zelf kunnen en de APK laten we doen bij 4X4 Katwijk.

Groetjes

Ab & Petra

Jah! Die zitten bij mij in de straat (ik heb een bedrijf op 't Heen in Katwijk). Inderdaad goeie gasten, alleen zit altijd propvol qua afspraken...

Verder heb ik ook erg goede ervarigen met Auto & Truck Service in Katwijk; ook "echte" monteurs die repareren ipv vervangen! Zeker een aanrader.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je hebt gelijk, keek naar profiel info haha.

Maar 247 is ook een visco bak........ toch?

Net bij HAI geweest voor ATF4 olie. Hebben gekeken en i.d.d. een 247 tussenbak.

Monteur bij HAI gaf aan dat mogelijk Kroon & Pion aan vervanging toe zijn. Klinkt duur... Jeep Ed gesproken, gaat onderhoud doen en geeft aan om eerst de olie in de assen te vervangen (met de nodige toevoegingen). Dus maar eerst eens groot onderhoud uitvoeren en dan weer verder kijken. Ed geeft aan dat deze GC's vaker last hebben van rumoerige assen. We gaan het zien...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...