Spring naar bijdragen

schokje door de aandrijving


Recommended Posts

Hi,

Ik heb onlangs een Grand Cherokee 5.2 uit 1998 aangeschaft met 115000 km op de teller. Rijdt fantastisch.

Maar afgelopen zaterdag merkte ik op de snelweg iets vreemds op.

Een soort vreemde schok ging er door de aandrijving. Dat heb ik een paar keer gevoeld.. bij snelheden rond de 100 a 120 km/u.

Ik kan het niet anders beschrijven. Er is geen geluid bij maar je voelt het duidelijk als een soort van schok of hik .. ik dacht even dat het met de overdrive te maken had en heb die een tijdje uitgeschakeld maar dat maakte geen verschil. Het gebeurt een eenkele keer en soms een paar keer kort achter elkaar en soms een hele tijd niet.. heeft dit soms iets te maken met de beruchte Visco koppeling?

groet,

Rob

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi,

Maar afgelopen zaterdag merkte ik op de snelweg iets vreemds op.

Een soort vreemde schok ging er door de aandrijving. Dat heb ik een paar keer gevoeld.. bij snelheden rond de 100 a 120 km/u.

Als je een constante snelheid rijdt, bijvoorbeeld op de cruise control, en de lock-up is ingeschakelt, wil het wel eens voorkomen dat de lock-up om de zoveel tijd even uit- en weer ingeschakelt word. Je merkt dit doordat de toeren even met ca. 200 omw./min omhoog en weer omlaag gaan.

Als je dit symptoom herkent: de TPS is kapot. Paar tientjes bij de dealert, zit met twee schoefjes vast en is makkelijk zelf te verwisselen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je een constante snelheid rijdt, bijvoorbeeld op de cruise control, en de lock-up is ingeschakelt, wil het wel eens voorkomen dat de lock-up om de zoveel tijd even uit- en weer ingeschakelt word. Je merkt dit doordat de toeren even met ca. 200 omw./min omhoog en weer omlaag gaan.

Als je dit symptoom herkent: de TPS is kapot. Paar tientjes bij de dealert, zit met twee schoefjes vast en is makkelijk zelf te verwisselen.

stomme vraagjes misschien .. maar wat is een tps en wat is een lock up..

is dat hetzelfde als de overdrive?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

TPS = Throttle Position Sensor, deze zit op je throttle body en registreert de stand van de throttle (gasklep)

Lock-up = Een systeem waarbij dmv van o.a. vacuum je motor en automaat een vaste verbinding krijgen. Normaliter is deze verbinding slippend (koppelomvormer) echter wanneer er een constante snelheid gereden wordt wordt de lockup geactiveerd waarbij dus motor en bak aan elkaar gekoppeld worden voor een gunstiger verbruik.

Deze wordt uigeschakeld door bijv een verandering binnen het vacuumsysteem door gasgeven. Maar ook door bediening van de rem.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

stomme vraagjes misschien .. maar wat is een tps en wat is een lock up..

is dat hetzelfde als de overdrive?

TPS: Throttle Position Sensor, ofwel gasklepregelaar.

Een lock-up zorgt er voor dat de versnelling rechtstreeks naar de as gaat, de koppelomvormer wordt als het ware uitgeschakeld. Die omvormer levert vermogensverlies en zorgt altijd voor enige slip. Vandaar dat bij het inschakelen het toerental iets afneemt, en daarmee het brandstofverbruik.

Wat wij versnellingen noemen zijn eigenlijk vertragingen (het motortoerental is veel hoger dan de snelheid van de aandrijfas). Bij een overdrive, die als hoogste versnelling wordt aangemerkt, die die verhouding in de buurt van de 1:1. Dat betekent: lage toeren, maar ook geen of weinig trekkracht. Bij handgeschakelde auto's is dat meestal de 5e of 6e versnelling. Bij een automaat is hij meestal in- of uit te schakelen, bij Jeep gebeurt dat electrisch. Maar een overdrive is altijd een echte overbrengingsverhouding, terwijl de lock-up dat dus niet is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 years later...
Als je een constante snelheid rijdt, bijvoorbeeld op de cruise control, en de lock-up is ingeschakelt, wil het wel eens voorkomen dat de lock-up om de zoveel tijd even uit- en weer ingeschakelt word. Je merkt dit doordat de toeren even met ca. 200 omw./min omhoog en weer omlaag gaan.

Als je dit symptoom herkent: de TPS is kapot. Paar tientjes bij de dealert, zit met twee schoefjes vast en is makkelijk zelf te verwisselen.

Het was ff zoeken in alle berichten maar volgens mij hebben wij dit probleem met onze zj 5.9.......

De toeren gaan inderdaad schommelen als je op de cruise rijdt.

Dat tps 'gevalding' .......waar kan ik dat vinden onder de motorkap?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...