Rob van Netburg Geplaatst May 14, 2007 Rapporteren Share Geplaatst May 14, 2007 Hi, Ik heb onlangs een Grand Cherokee 5.2 uit 1998 aangeschaft met 115000 km op de teller. Rijdt fantastisch. Maar afgelopen zaterdag merkte ik op de snelweg iets vreemds op. Een soort vreemde schok ging er door de aandrijving. Dat heb ik een paar keer gevoeld.. bij snelheden rond de 100 a 120 km/u. Ik kan het niet anders beschrijven. Er is geen geluid bij maar je voelt het duidelijk als een soort van schok of hik .. ik dacht even dat het met de overdrive te maken had en heb die een tijdje uitgeschakeld maar dat maakte geen verschil. Het gebeurt een eenkele keer en soms een paar keer kort achter elkaar en soms een hele tijd niet.. heeft dit soms iets te maken met de beruchte Visco koppeling? groet, Rob Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mav Geplaatst May 14, 2007 Rapporteren Share Geplaatst May 14, 2007 Gebeurt het bij constante snelheid (dus op de cruise control) ook. Of alleen bij (kleine) snelheidswisselingen? Dus bijv als je de rem bediend of iets optrekt of afremt. Het kan de lockup zijn van de automaat nl. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Rob van Netburg Geplaatst May 14, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 14, 2007 ik reed wel op de cruise control maar had het ook zonder de cruise control het gebeurde volgenns mij bij constante snelheid. wat is een lock up van de automaat? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Newbe Geplaatst May 14, 2007 Rapporteren Share Geplaatst May 14, 2007 Volgens mij heeft dit type geen lock-up maar een electrische overdrive en die komt er behoorlijk wat vroeger in als je normaal rijdt (rond de 80). Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Rob van Netburg Geplaatst May 14, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 14, 2007 Er zit idd een elektrische overdrive in Uite te schakelen met drukknop op het dashbord) en die werkt al bij lage snelheden. drukt het toerental behoorlijk.. Heb die overdrive toen ook uitgeschakeld maar dat had geen invloed op de schokken. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
larsjonk Geplaatst May 14, 2007 Rapporteren Share Geplaatst May 14, 2007 is volgens mij ook geen wk Maar als je rechtdoor ging terwijl hij de hik gaf kan het volgens mij de visco ook niet zijn, kan je overigens makkelijk testen door de beruchte 8jes te draaien. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
XJos88 Geplaatst May 14, 2007 Rapporteren Share Geplaatst May 14, 2007 Hi,Maar afgelopen zaterdag merkte ik op de snelweg iets vreemds op. Een soort vreemde schok ging er door de aandrijving. Dat heb ik een paar keer gevoeld.. bij snelheden rond de 100 a 120 km/u. Als je een constante snelheid rijdt, bijvoorbeeld op de cruise control, en de lock-up is ingeschakelt, wil het wel eens voorkomen dat de lock-up om de zoveel tijd even uit- en weer ingeschakelt word. Je merkt dit doordat de toeren even met ca. 200 omw./min omhoog en weer omlaag gaan. Als je dit symptoom herkent: de TPS is kapot. Paar tientjes bij de dealert, zit met twee schoefjes vast en is makkelijk zelf te verwisselen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Rob van Netburg Geplaatst May 14, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 14, 2007 Dat zou het dan kunnen zijn maar ik heb geen toeren toeren omhoog zien gaan maar zal het in de gaten houden of dit zo is. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Rob van Netburg Geplaatst May 14, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 14, 2007 Als je een constante snelheid rijdt, bijvoorbeeld op de cruise control, en de lock-up is ingeschakelt, wil het wel eens voorkomen dat de lock-up om de zoveel tijd even uit- en weer ingeschakelt word. Je merkt dit doordat de toeren even met ca. 200 omw./min omhoog en weer omlaag gaan. Als je dit symptoom herkent: de TPS is kapot. Paar tientjes bij de dealert, zit met twee schoefjes vast en is makkelijk zelf te verwisselen. stomme vraagjes misschien .. maar wat is een tps en wat is een lock up.. is dat hetzelfde als de overdrive? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mav Geplaatst May 14, 2007 Rapporteren Share Geplaatst May 14, 2007 TPS = Throttle Position Sensor, deze zit op je throttle body en registreert de stand van de throttle (gasklep) Lock-up = Een systeem waarbij dmv van o.a. vacuum je motor en automaat een vaste verbinding krijgen. Normaliter is deze verbinding slippend (koppelomvormer) echter wanneer er een constante snelheid gereden wordt wordt de lockup geactiveerd waarbij dus motor en bak aan elkaar gekoppeld worden voor een gunstiger verbruik. Deze wordt uigeschakeld door bijv een verandering binnen het vacuumsysteem door gasgeven. Maar ook door bediening van de rem. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Newbe Geplaatst May 14, 2007 Rapporteren Share Geplaatst May 14, 2007 stomme vraagjes misschien .. maar wat is een tps en wat is een lock up..is dat hetzelfde als de overdrive? TPS: Throttle Position Sensor, ofwel gasklepregelaar. Een lock-up zorgt er voor dat de versnelling rechtstreeks naar de as gaat, de koppelomvormer wordt als het ware uitgeschakeld. Die omvormer levert vermogensverlies en zorgt altijd voor enige slip. Vandaar dat bij het inschakelen het toerental iets afneemt, en daarmee het brandstofverbruik. Wat wij versnellingen noemen zijn eigenlijk vertragingen (het motortoerental is veel hoger dan de snelheid van de aandrijfas). Bij een overdrive, die als hoogste versnelling wordt aangemerkt, die die verhouding in de buurt van de 1:1. Dat betekent: lage toeren, maar ook geen of weinig trekkracht. Bij handgeschakelde auto's is dat meestal de 5e of 6e versnelling. Bij een automaat is hij meestal in- of uit te schakelen, bij Jeep gebeurt dat electrisch. Maar een overdrive is altijd een echte overbrengingsverhouding, terwijl de lock-up dat dus niet is. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Rob van Netburg Geplaatst May 14, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 14, 2007 ok dank. het voelde inderdaad alsof er iets werd aan en uitgeschakeld of dat er een andere versnelling werd ingeschakled maar was niet direct in toeren te merken.. gewoon een lichte schok.. als jouw diagnose klopt kom ik er goed van af. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
De Rode Baron Geplaatst March 17, 2010 Rapporteren Share Geplaatst March 17, 2010 Als je een constante snelheid rijdt, bijvoorbeeld op de cruise control, en de lock-up is ingeschakelt, wil het wel eens voorkomen dat de lock-up om de zoveel tijd even uit- en weer ingeschakelt word. Je merkt dit doordat de toeren even met ca. 200 omw./min omhoog en weer omlaag gaan. Als je dit symptoom herkent: de TPS is kapot. Paar tientjes bij de dealert, zit met twee schoefjes vast en is makkelijk zelf te verwisselen. Het was ff zoeken in alle berichten maar volgens mij hebben wij dit probleem met onze zj 5.9....... De toeren gaan inderdaad schommelen als je op de cruise rijdt. Dat tps 'gevalding' .......waar kan ik dat vinden onder de motorkap? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pullie Geplaatst March 18, 2010 Rapporteren Share Geplaatst March 18, 2010 op het gasklephuis. even luchtinlaat eraf en je zou hem zo moeten zien zitten. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Newbe Geplaatst March 18, 2010 Rapporteren Share Geplaatst March 18, 2010 Bij de 5.2 in de rijrichting gezien aan de linkerkant. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
De Rode Baron Geplaatst March 21, 2010 Rapporteren Share Geplaatst March 21, 2010 Komt deze storing ook naar voren bij het 'uitlezen' van de computer? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Newbe Geplaatst March 21, 2010 Rapporteren Share Geplaatst March 21, 2010 Voor zover ik weet niet. Een paar maanden geleden is de ZJ aan de diagnose-apparatuur geweest maar daar kregen we geen melding van dus. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
De Rode Baron Geplaatst March 21, 2010 Rapporteren Share Geplaatst March 21, 2010 Das dan weer een beetje jammer! Maar goed het probleem is eigenlijk helemaal helder dus ik ga dat ding maar eens vervangen.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.