jeepboy Geplaatst May 1, 2007 Rapporteren Share Geplaatst May 1, 2007 Hallo jeeprijders, onlangs een CJ5 uit '76 aangeschaft met een 6 cil. erin. Afgelopen okt. is er een LPG installatie ingebouwd en loopt zowel op benzine als gas. Maar helaas loopt er 1 pitje niet mee. Gezien achterstallig onderhoud eerst maar eens begonnen met 6 nieuwe bougies, luchtfilter, olie(filter). Vreemde is dat ik met het lostrekken van de kabels niet echt kan achterhalen welke cilinder er nu eigenlijk niet mee loopt. Verdelerkap even losgehaald en opgeschuurd evenals rotor. Hij komt ook niet bij met hoger toerental dus blijft continu op 5 lopen (ook op benzine). Wellicht toch maar eens compressie gaan meten?? Of zie ik iets over het hoofd? Graag jullie technisch advies! alvast bedankt. Mvg, Dennis Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst May 1, 2007 Rapporteren Share Geplaatst May 1, 2007 Ik zou zeer zeker even een compressietest (laten) doen. Dat kan veel uitsluiten. Liep de auto voor de LPG inbouw ook al op 5 cilinders? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeepboy Geplaatst May 1, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 1, 2007 lijkt me van niet. Is bij een LPG bedrijf ingebouwd. Als ie dan ook al op 5 cilinders had gelopen was dat wel aan het licht gekomen. en de vorige eigenaar heeft er totaal geen verstand van dus die hoef ik niets te vragen. Ben net een proefritje weesten maken met nieuwe bougies, helaas geen verschil. Weet niet wat er in hoort maar mijn automaterialenbedrijf heeft Accel 496 voor me besteld. Er zaten Champion RC12LYC in en die zijn qua electrode iets langer en reiken dus iets verder in de cilinder, maar dat terzijde. Lijkt of ik een stoterstang af en toe hoor omdat ie stationair natuurlijk een beetje staat te hakkelen. Wellicht een tuimelaar.. Momenteel is wel de pakking tussen in en uitlaatspruitstuk lek dus hij klinkt een beetje als een kever maar dat moet het lopen (op 6 cil.) van de motor volgens mij niet kunnen beinvloeden. Heb hiervoor al pakkingsetje liggen maar wacht hier natuurlijk nog even mee totdat ik weet wat er aan de hand is. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst May 1, 2007 Rapporteren Share Geplaatst May 1, 2007 Tja, het kan gewoon veel zijn. Wel raar dat je geen cilinders hoort wegvallen als je de bougiekabels trekt.... Of dat je bij elke cilinder een verandering in lopen hoort... Het kan natuurlijk nog in de afstelling zitten... Ontsteking niet op tijd, mengsel verkeerd, punten slecht ( onnauwkeurige ontsteking), speling op de verdeleras, enz... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeepboy Geplaatst May 2, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 2, 2007 Ben ik weer. compressie gemeten. allemaal 11.9 bar. Heb even de ontsteking bekeken, het is een electronische ontsteking van Prestolite dus contactpuntje kan ik ook schrappen. De verdeleras kan een klein beetje op en neer maar dan praat ik over 1-1,5 mm speling, lijkt me niet echt schokkend. Anders zou de verdelerkap ook wel aangevreten zijn lijkt me. Nu begin ik toch te twijfelen aan de kabels en rotor/kap... Straks nog even de ontsteking verdraaien en kijken of tie daardoor wellicht beter wil gaan lopen. Zit verder volgens mij niet zo veel meer op waar het aan kan liggen. Iemand nog een idee? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Glenn Geplaatst May 2, 2007 Rapporteren Share Geplaatst May 2, 2007 Af laten koelen... bij koude motor starten en weer uit....dan voelen welke uitlaatpoort koud is. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst May 2, 2007 Rapporteren Share Geplaatst May 2, 2007 Compressie is prima... Dan kan het eigenlijk enkel nog aan de ontsteking of het mengsel liggen. Wat de speling op de rotoras betreft: ik bedoelde niet op en neer, maar heen en weer (zijdelings dus!) Vervangen van kabels en kap kan nooit kwaad. Je kunt, als er ondanks alles nog een probleem is, ook nog ff een andere bobine proberen.... Ohh.. en Glenn. Als een motor wel compressie heeft, wordt de lucht ook heet. Misschien niet zo heet als een cilinder die normaal werkt, maar je kunt je hand er niet aanhouden! Daarnaast zal het gietijzer de warmte ook overgragen... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
steven Geplaatst May 2, 2007 Rapporteren Share Geplaatst May 2, 2007 Compressie is prima...Dan kan het eigenlijk enkel nog aan de ontsteking of het mengsel liggen. Wat de speling op de rotoras betreft: ik bedoelde niet op en neer, maar heen en weer (zijdelings dus!) Vervangen van kabels en kap kan nooit kwaad. Je kunt, als er ondanks alles nog een probleem is, ook nog ff een andere bobine proberen.... Ohh.. en Glenn. Als een motor wel compressie heeft, wordt de lucht ook heet. Misschien niet zo heet als een cilinder die normaal werkt, maar je kunt je hand er niet aanhouden! Daarnaast zal het gietijzer de warmte ook overgragen... Het race team waar mijn broer soms bij sleutelt heeft een laser die op afstand temperatuur kan meten. Ze hebben dit al een aantal keer kunnen gebruiken om achterblijvende cilinders in de bmw te meten. Er is nl wel een verschil in warmte aan de uitlaatcollector. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeepboy Geplaatst May 2, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 2, 2007 Sorry, ik bedoelde natuurlijk ook zijdelings, verkeerd woordgebruik.. Is het mogelijk dat zo'n bobine "halfdood" is? Kan ik ergens op internet onderdeelnrs. van die prestolite-ontsteking vinden zodat ik zeker de juiste rotor/kap kan bestellen. Ga zo eens even die bobine testen. Laat het je straks nog wel ff weten. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeepboy Geplaatst May 2, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 2, 2007 Nou, bobine getest, trekt een goeie vonk, prima. Tevens condensator getest, ook in orde. Heb alvast maar een rotor/kap en kabelsetje besteld, gaan we morgen weer verder. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gast IRONBITCH Geplaatst May 2, 2007 Rapporteren Share Geplaatst May 2, 2007 dat probleem heb ik ook gehad met mijn 304 V8. dat kwam omdat de bouten op de brug van de tuimelaars niet goed aangedraaid waren. dus dan moet je effe je kleppendeksel eraf halen. en effe de bouten na checken op de bruggen van je tuimelaars. en dan kun je ook meteen je kleppenstoters na checken of ze niet krom zijn Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst May 2, 2007 Rapporteren Share Geplaatst May 2, 2007 Het gaat hier over een 258, zes in lijn... Kleppentiming zou een oorzaak kunnen zijn geweest... maar dan zou er vermoedelijk ook wel wat uit de compressietest gekomen zijn! Bovendien is het verstandiger om eerst de zaken om de motor heen te checken, opentrekken kan altijd nog! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeepboy Geplaatst May 4, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 4, 2007 Nou, kap/rotor + kabelsetje maakt helaas geen verschil. Zit nog te denken aan klepspeling.. Begin zowaar te denken dat die lekkende pakking tussen de spruitstukken er toch mee van doen heeft ondanks dat ie daar enkel maar door "blaast" en dus geen valse lucht aanzuigt. Iemand nog een idee???? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.