Spring naar bijdragen

Foutmelding Nr. 21


Recommended Posts

Xj's,

Ik dacht: "Laat ik ook eens de check-engine proberen".

Één foutmelding nl. nr. 21.

Even het boek erbij en nu blijkt dat Haynes de omschrijving "Oxygen sensor or circuit" aangeeft.

Is dit de bekende Lambda-sonde??????

Als dat zo is........, dan wordt bij de APKeuring dit toch gemeten en zonodig bijgesteld???

In het boek wordt ook gemeld dat de sonde ook wel eens aan vervanging toe is.

M.i. of defecte sonde of even af laten stellen.

Wat denken jullie daarvan????

6 in-line

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat is inderdaad de lambda-sonde. Jeep schrijft voor dat die dingen elke 145.000 km. preventief moeten worden vervangen. Er gaat dan ook links een lampje branden "maint req".

Na vervanging moet ook de MRE (die de afstand bijhoudt) vervangen worden, maar ik kreeg het advies om die MRE los te halen en door te rijden totdat de motor belabberd gaat lopen.

Er zit niet veel anders op om de sonde door te meten (zit bij het uitlaatspruitstuk) en eventueel te controleren of de bedrading nog goed is. De sensor is niet af te stellen of te repareren, maar moet gewoon vervangen worden als hij defect is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey Newbe,

Bedankt voor jouw uitleg en advies.

Ik heb toch nog een vraag.

Die lambda-sonde zit toch in de katalysator? Of is dat een andere sensor?

Als de lambda-sonde alleen maar iets meet, heeft het dan zin om hem te vervangen? De sonde heeft dan toch geen invloed of een 'sturing' m.b.t. het motorgedrag, behalve signaleren???

Heb je misschien nog meer inside informatie voor mij als dat mogelijk is??

Graag zie ik een reactie tegemoet.

6 in-line

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die Lambda-sonde heeft wel degelijk invloed op het lopen van de motor, als die stuk is gaat hij steeds slechter lopen. Hij meet nl. de uitlaatgassen en geeft dat door aan de computer, die mede aan de hand daarvan de samenstelling van de invoer regelt.

Je vindt hem, als het goed is, net iets voorbij het uitlaatspruitstuk in de uitlaat, en zeker niet bij de kathalysator. Je zult wel even onder de auto moeten kijken om hem te vinden. In mijn Haynes staat daar trouwens een fota van. De meetwaarde weet ik helaas niet.

Je klaagt niet dat de motor slecht loopt, dus ik vermoed dat er "ergens" een contactje los zit, en dan zal het beroerde lopen incidenteel en misschien heel kort voorkomen.

Effe zoeken dus....... :whistle:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...