hans j Geplaatst February 28, 2007 Rapporteren Share Geplaatst February 28, 2007 wat voor rem olie wordt er het meest gebruikt Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
willembrand Geplaatst February 28, 2007 Rapporteren Share Geplaatst February 28, 2007 remvloeistof....dot 3 of dot 4 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
hans j Geplaatst February 28, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 28, 2007 maar wat is het verschil dan tussen die twee Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst February 28, 2007 Rapporteren Share Geplaatst February 28, 2007 Dot 4 is beter bestand tegen hogere temperaturen (druk). Maakt weinig uit wat je erin doet, 3 en 4 zijn ongeveer gelijk in samenstelling. Dot 3 is vaak goedkoper... Blijf iig weg van de Dot 5.1. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
kollee Geplaatst February 28, 2007 Rapporteren Share Geplaatst February 28, 2007 Ik zou DOT4 eerlijk gezegd ook niet doen en gewoon voor DOT3 gaan. DOT4 is in mijn geval hoogstwaarschijnlijk de oorzaak geweest dat ik de hoofdremcylinder "mocht" vervangen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst February 28, 2007 Rapporteren Share Geplaatst February 28, 2007 Hoofdremcylinders gaan ooit wel stuk, ik geloof niet dat dot4 daar de oorzaak van kan zijn? Als dat zo is, weet je nog het waarom? erg nuttige info. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Bonanza Geplaatst February 28, 2007 Rapporteren Share Geplaatst February 28, 2007 Kameel heeft helemaal gelijk gebruik GEEN 5.1 3 of 4 maakt niet uit Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
willembrand Geplaatst February 28, 2007 Rapporteren Share Geplaatst February 28, 2007 toch is bewezen dat een dot4 al problemen kan geven bij een auto waar alleen dot3 in mag. goed artikel over vocht, temperatuur en veroudering. Het 'Departement of Transport' DOT heeft al jaren geleden eisen opgesteld waaraan remvloeistoffen moeten voldoen. Deze zijn vastgelegd in de FMVSS 116 standaard. Er zijn drie klassen: DOT 3, DOT 4 en DOT 5. Met de komst van remvloeistoffen op basis van siliconen is de DOT 5 aanduiding gereserveerd voor deze purperrood gekleurde remvloeistoffen. De 'klassieke' remvloeistoffen hebben de DOT 5.1 aanduiding en zijn, net als de DOT 3 en DOT 4 remvloeistoffen, kleurloos tot ambergeel. De laatstgenoemde remvloeistoffen (DOT 3, DOT 4 en DOT 5. 1) zijn mengbaar, de siliconenvloeistof DOT 5 is NIET mengbaar met de overige remvloeistoffen. Ook de SAE J1703 en de ISO 4925 standaard voor rernvloeistoffen eisen de volledige mengbaarheid van remvloeistoffen. Daarbij mag er geen enkele overmatige slijtage, inkrimping of uitzetting optreden van de rubber afdichtingen (cups) of slangen van het remsysteem. Maar... de praktijk heeft uitgewezen dat er wel degelijk problemen kunnen optreden met bepaalde onderdelen van het remsysteem. Ook de remstangen geven problemen. Daarbij komt er remvloeistof tussen de verschillende lagen terecht. Het gevolg daarvan is dat de remslangen kunnen worden dichtgedrukt tijdens het remmen. Dat heeft een gebrekkige remwerking als resultaat, Hoe vervelend het ook is, maar juist de remvloeistoffen die aan de hoogste kwaliteitseisen voldoen (DOT 5,1 en sommige DOT 4 soorten) bleken de remproblemen te veroorzaken. In feite moeten er andere remslangen worden toegepast, pas dan komen de (grote) voordelen van de DOT 5. 1 remvloeistoffen tot hun recht. Deze remvloeistoffen zijn dun vloeibaar bij lage temperaturen, daardoor reageert het ABS bij lage temperaturen sneller, Bovendien nemen DOT 5,1 remvloeistoffen het vocht anders op, met als gevolg dat het kookpunt minder snel daalt. Anders gezegd: ze gaan langer mee. Er zijn dus goede redenen het advies van de betreffende autofabrikant te respecteren. Houd de opgegeven DOT~ aan. Gebruik een remvloeistoftester om het kookpunt van de remvloeistof te bepalen en ververs de remvloeistof tijdig. Het spreekt vanzelf dat remvloeistoffen op basis van minerale oliën (zoals bij Citroën) buiten het kader van dit verhaal vallen. Deze groen gekleurde hydraulische vloeistoffen mogen in geen geval met de DOT 3,4, 5 of 5.1 remvloeistoffen worden gemengd. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst February 28, 2007 Rapporteren Share Geplaatst February 28, 2007 Oftewel, als op het dot4 flesje staat dat het universeel is en mengbaar met Dot 3.. dan kan dat. Staat dat er niet op heb je de verkeerde. Mooi. (en beter <strike>lezen</strike> kijken kollee ) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
marcoscj7 Geplaatst February 28, 2007 Rapporteren Share Geplaatst February 28, 2007 heb in mijn jeep dot 4 en dat zit er nu ruim een jaar in en heb er geen problemen mee. als je op google.nl zoekt op, verschil tussen dot3 en dot4 kun je zelf op je gemak een comclusie trekken. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
hans j Geplaatst February 28, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 28, 2007 jullie worden allemaal bedankt ik weet nu het verschil Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.