Spring naar bijdragen

Cj5 Van Handgeschakeld Naar Automaat ?


Glenn
 Share

Recommended Posts

CJ5 van handgeschakeld naar automaat ??

Dit is eigenlijk wat ik wil gaan doen, wat komt hier allemaal voor kijken en heb ik nodig. :rolleyes:

Gegevens van de jeep zoals hij nu is.

Jeep CJ 5 1981 1JCCM85A3BT019126

Motor:........................AMC 258 cu 6 cil dualpoort carb

Versnellingsbak:..........T176 4 speed man

Transfer:....................Dana 300

Achteras:....................Dana 20 R&P 3.54 trommelremmen + Trac-lock

Vooras:......................Dana 30 R&P 3.54 schijfremmen + vrijloop naven

Rembekrachtiging

stuurbekrachtiging

4 inch verhoging met standaard cardan assen

33 inch banden

Welke bak kan ik het beste toepassen, andere versnellingsbaksteun, wat aan de motor aan te passen, is mijn R&P verhouding goed, cardan assen, elektra, enz.

Kan ik een losse olie koeller gebuiken.

Is een losse bak op zwakke punten controleren en wat kan ik controleren.

Heb ergens gelezen dat je dan ook permanent 4x4 rijd klopt dat, kan ik eventueel de vrijloop naven laten zitten en gebruiken.

Loop al tijd met het idee vraag me alleen af of het te doen is, en voor de automaat rijders staat het bij jullie ook op kenteken vermeld.

Linken naar site's zijn ook welkom, heb al in de bijbel van Haynes gezocht maar staat niet veel in.

Groeten Glenn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mischien een dom vraagje maar waarom een automaat?

Toch zeker niet voor in 't terrein? :ph34r:

Een automaat is nogal wat langer meestal dan 'n schakel en

zoveel lengte heb je niet over met je achterste aandrijfas met 'n 5je..

Ik heb nu al problemen met m'n aandrijfas maar das mischien ook

omdat ie wat hoger staat dan standaard... :frusty:

afb007mp5.jpg

Als je begrijpt wat ik bedoel...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben zelf ook bezig mijn jeep (cj7) om te bouwen naar automaat.

Ik heb een th400 gekozen met een amc bolt pattern maar volgens mij is deze voor een cj5 iets te groot en ga je beter voor een th350 denk ik. Best eens aan jos reuling vragen, hij heeft ook een automaat in zijn 5.

Wat ik allemaal heb aangepast:

Ander vliegwiel voor de motor.

Ik heb een radiotor met ingebouwde oliekoeler gemonteerd en ook nog een aparte oliekoeler.

Ik heb ook een D300 tussenbak en wou ik graag houden. Heb een adapter gekocht (bij novak. advance adapters en rube adapters kunnen ook, of laten maken door iemand).

Ander rempedaal gemonteerd.

De kick down is op een th400 electrisch

Op mijn automaat zat standaard een Q-trac.

De uitgaande as voor de automaat moest vervangen worden (ivm aantal splines) deze as zat bij de adapterkit en heb ik door een het bedrijf wat mijn automaat heeft gereviseerd laten inbouwen.

De adapter van novak was de kortste van de 3 kits.

De plaat waar de bak op steunt is dezelfde gebleven, heb ik klein beetje aan moeten passen.

Verder heb ik een andere stuurkolom gestoken (met shifter aan het stuur), een shifter tussen de stoelen kan natuurlijk ook.

Aandrijfassen laten inkorten/verlengen.

Mijn automaat kwam uit een amc en paste dus direct op de motor. mocht je een automaat nemen met gm patroon dan heb ik nog wel een adapter voor je liggen.

Hoop dat je hiermee wat meer weet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ff aan het zoeken geweest:

-klik-

Als ik het zo lees blijven de assen dan ongeveer even lang en past de D300 er zo achter, al is het ietwat gedraaid.

Voorwaarde is dan wel dat de auto een (veren!) lift heeft ondergaan, omdat anders de voorste aandrijfas aanloopt.

Verder heb je een stuurkolom uit een CJ met automaat nodig ( Er zijn andere typen Jeeps met dezelfde kolom) en natuurlijk de pedalenset met enkel het brede rempedaal.

Het vliegwiel van de motor vervalt. In plaats daarvan moet je een "driveplate" monteren: Een platte plaat waartegen de koppelomvormer wordt vastgeschroefd en waar de starterkrans omheen zit.

De oliekoeler gaf je zelf al aan... Die kan extern zijn, maar soms zitten ze ook in de radiateur (warmtewisselaar) verwerkt. Beiden hebben hun voor en nadelen.

Tja, en dan moet er e.e.a. aangesloten worden: Achteruitrijlampen, startblokkering, kick-down kabel... enz.

Al met al niet onmogelijk, maar wel een aardige klus!

Zoek op internet maar eens goed naar "transmission swap CJ5" en dat soort termen...

Succes!

( Enne... ALS je het echt gaat doen: maak ff een projectje aan onder "Zelfbouw".. :frusty: )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo,

Tot zo ver bedankt voor de reacties, ben me nu even aan het verdiepen over de TF 727 zie de link van 87 Wrangler.

Wat ik me zelf afvraag, zijn er ooit wel CJ5 automaten van de band gerold, kan hier niks over vinden.

The TF 727 is a heavy duty 3 speed automatic used in full sized Jeeps (SJs and J series pickups) from 1980-1983. From 1984-1992 the 727 was only used in these trucks with the AMC 360 V8.

Ben al sites tegen gekomen met een CJ5 en automaat maar daar zat dan een V6/8 in en diverse drastische aanpassingen zoals radiator en motorblok zo ver mogelijk naar voren en de tank verwijderd en de achteras naar achter......dat was dan niet met de TF 727.

Zelf zie ik nog wel de mogelijkheid met de TF 727 zitten, en als ik het goed begrijp gaat de tussenbak hiermee ook iets omhoog waardoor weer meer ruimte onder de auto.

Ben nog druk aan het uitzoeken of het nu werkelijk gaat passen, dus als jullie nog linken vinden of members weten die zoiets hebben wil ik het graag weten.

Dit hoeft dan uiteraard niet perse met de FT 727 te zijn.

Het mooiste is een gebouwde werkende combinatie na te bouwen, vooral als je het langs de weg moet doen.

Groeten Glenn

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag Glenn,

In jouw geval is de TorqueFlite 999 en de 727 het beste geschikt. Ik denk zelf dat de TF999 het beste geschikt is. Deze kom je tegen in de CJ7 vanaf 1980 en in de Wrangler. In de Wrangler kom je ook vaak de TF999-Lock-up tegen. Ik de latere Wagoneers kom je TF727-Lock-up tegen. In de oudere Wagoneers de non-lock-up TF727.

Beide bakken hebben de AMC boutpatroon aan de motorzijde, en beide hebben de 23-spline achterkant met de 6-bout-patroon voor de NP231/Dana300 reductiebak.

Automaat inbouwen is bij mijn dagelijkse bezigheid. Zelf heb ik de (langere) TH700R4 automaat in mijn CJ5. In Nekaf heb ik al eens een AMC290 met TF999 en Dana300 gemaakt. Ook al eens een 350 Chevy met TH350 en Dana20. Past allemaal.

Problemen met de achterste aandrijfas? Alleen als je het niet goed maakt. Ik heb schroefveren en een wieluitslag van ongeveer een meter. Mijn achterste aandrjfas is slechts 32cm lang en ondanks alles trillingsvrij. Nooit kapot.... ook niet met mijn 400 Chevy ervoor.

Eindconclusie: Automaat in een CJ5 kan met gemak.

Jos Reuling

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Jos,

Eindconclusie: Automaat in een CJ5 kan met gemak. :thumbsup:

Dat is het antwoord dat ik zocht!!!!!! :bye1:

Graag zou ik een keer langskomen om het een en ander te bekijken en foto,s te maken.

Dit maakt het zoeken naar de onderdelen en oplossingen een stuk makkelijker.

Ik zit in het zonovergoten Veenendaal, ik kan zo snel niet achterhalen waar jij zit.

Als die mogelijkheid er in zit zou ik een stuk geholpen zijn.

Ik wil een lijst gaan maken wat ik allemaal nodig heb, zelf moet maken, en wat het allemaal zo ongeveer gaat kosten.

Groeten Glenn.

PS: wat houd een lock-up in ???

Link naar opmerking
Deel via andere websites

CJ5 van handgeschakeld naar automaat ??

Dit is eigenlijk wat ik wil gaan doen, wat komt hier allemaal voor kijken en heb ik nodig. :unsure:

Gegevens van de jeep zoals hij nu is.

Jeep CJ 5 1981 1JCCM85A3BT019126

Motor:........................AMC 258 cu 6 cil dualpoort carb

Versnellingsbak:..........T176 4 speed man

Transfer:....................Dana 300

Achteras:....................Dana 20 R&P 3.54 trommelremmen + Trac-lock

Vooras:......................Dana 30 R&P 3.54 schijfremmen + vrijloop naven

Rembekrachtiging

stuurbekrachtiging

4 inch verhoging met standaard cardan assen

33 inch banden

Welke bak kan ik het beste toepassen, andere versnellingsbaksteun, wat aan de motor aan te passen, is mijn R&P verhouding goed, cardan assen, elektra, enz.

Kan ik een losse olie koeller gebuiken.

Is een losse bak op zwakke punten controleren en wat kan ik controleren.

Heb ergens gelezen dat je dan ook permanent 4x4 rijd klopt dat, kan ik eventueel de vrijloop naven laten zitten en gebruiken.

Loop al tijd met het idee vraag me alleen af of het te doen is, en voor de automaat rijders staat het bij jullie ook op kenteken vermeld.

Linken naar site's zijn ook welkom, heb al in de bijbel van Haynes gezocht maar staat niet veel in.

Groeten Glenn.

Glenn,

Goed plan, rij nu zelf al een jaar of 5 rond met een torqueflite 999 (zonder lock-up) (van Jos Reuling) en wil echt nooit meer terug naar een handbak.

Ook terreinrijden gaat perfect. Alles gaat een stuk rustiger. Rij veel minder kruisjes kapot dan destijds met de handbak.

Wel heb ik mijn achteras wat naar boven gekanteld en een cv aandrijfas aangebracht.

Het moment van schakelen van een automaat kun je ook nog iets regelen. Dus vroeg of pas bij een hoog toerental, wat je zelf wilt.

Ik heb eerst een extra olie koeler voor de radiateur aangebracht, maar vorig jaar toch vervangen door een dikkere met een ingebouwde oliekoeler. Ik rij namelijk allleen op gas en zodra de buitentemperatuur boven de 25 graden kwam, liep de temperatuur in het koelsysteem op tot 110-120 graden, en dan reed ik nog rustig. Nu moet ik alles uit de kast halen wil ik 95 graden halen.

Mijn advies: geen losse koeler.

Ik heb ook een 258 met 3.54 en 33-er banden, maar rijd allen op gas. Dan is de swung er wel een beetje uit. Daarom daarna een turbo geplaatst. Jos heeft hier wel foto's van.

Succes,

Herman Krabbenbos

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Jos,

Kom zeker binnenkort even kijken, ik bel je binnenkort...

En Herman bedankt voor de uitleg van een werkende combinatie zal me ook daar eens in verdiepen.

Ben momenteel even bezig met mijn badkamer die ik zo snel mogelijk af wil hebben.....telkens bij je schoonouders douchen is ook niet handig... :glare:

Ondertussen wel al het een en ander op gezocht en in mijn favorieten gezet, zal dit binnenkort even uitwerken en hier bij zetten voor de gene met de zelfde plannen.

Groeten Glenn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo was ik weer even....

Ondertussen gaat de speurtocht door naar bruikbare info... ;)

Was op zoek naar wat prijzen van bakken.

Kwam op Marktplaats een aantal low budget Jeep's Cherokee 4 0 I Limited Aut 4wd K6 tegen....

Heb ik hier wat aan om problemen zoals ontbrekende bouten, moeren, leidingen, bedrading, sensors, peilstok, beugeltjes enz enz...te voorkomen. :blush:

Zie de voordelen om een compleet werkende motor met bak in te bouwen.

Of zijn dit niet de goede bakken om in te bouwen.

Ik heb me nog niet verdiept in het Cherokee versnellingsbak gebeuren, dus zal er wel weer te makkelijk over denken.... :whistle:

Groeten Glenn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...