Spring naar bijdragen

Storing "12"


jack
 Share

Recommended Posts

Hallo,

De wrangler 4.0i HO van mijn vriendin start niet lekker, deze start pas na heel wat omwentelingen en gaat (lijkt wel) cilinder voor cilinder starten.

het lijkt ook dat hij erg naar benzine ruikt, het verbruik is 1 op 4.9...?

Nu heb ik gekeken welke storing er in zit en dat is storing 12, wie weet wat dit betekend? ik heb de accu pool er al af gehad, in de hoop dat hij hem resette...maar helaas.

wie het weet mag het zeggen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 is geen echte storing. Dit geeft aan dat nog niet zo lang geleden de accu 'los' is geweest...

Ik zou zeggen, O2-sensor.. maar dan zou je een foutcode moeten krijgen.

Bedrading/bougies al gecontroleerd?

Aha, de bougies en de kabels zijn in mei dit jaar vervangen incl. rotor en verdeler, kan hier ook niets aan zien.

heb de stappen motor en de gasklep sensor twee maanden geleden vervangen... heb gisteren ook de Map sensor uitgewisseld en hier ook weer geen verschil gemerkt.

Dan ga ik toch maar de O2 sensor vervangen en hopen dat dit het is, kan hierdoor ook het verbruik wat gunstiger uit komen?

Onze Wrangler loopt nu 1:4,9 (woon werk verkeer) heb mensen gesproken die een stuk zuiniger rijden (1:8)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De Lambda-sonde kan inderdaad een deel van je klacht veroorzaken. Slecht starten echter niet! ( Motor moet eerst lopen, voor de sensor überhaubt iets kan meten...)

De drukregelaar van de benzine, die kan wél grote invloed op zowel verbruik als slecht starten hebben! Dat ding is vacuum gestuurd, en zal bij hoog vacuum ( stationair lopende motor of rustig, met constante snelheid rijdend ) de benzinedruk verlagen. Indien die rergelaar defect is, kan het verbruik dus aardig oplopen! Ook het starten kan, met teveel benzine, lastig zijn!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De Lambda-sonde kan inderdaad een deel van je klacht veroorzaken. Slecht starten echter niet! ( Motor moet eerst lopen, voor de sensor überhaubt iets kan meten...)

De drukregelaar van de benzine, die kan wél grote invloed op zowel verbruik als slecht starten hebben! Dat ding is vacuum gestuurd, en zal bij hoog vacuum ( stationair lopende motor of rustig, met constante snelheid rijdend ) de benzinedruk verlagen. Indien die rergelaar defect is, kan het verbruik dus aardig oplopen! Ook het starten kan, met teveel benzine, lastig zijn!

Heb de bougie's vervangen en gestart met en zonder lambda sonde maar helaas geen verschil.

Is die drukregelaar te testen of moet ik deze gewoon vervangen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hij is te testen. Op je brandstofrail, die langs alle injectoren loopt, zit een meetnippel waarop je de druk kunt meten. Sommigen doen dat met een bandenspanningsmeter...maar die is daar natuurlijk niet voor gemaakt! Wees in ieder geval voorzichtig.

Op je drukregelaar zit een vacuum leiding, die moet je eerst losnemen. Daarna start je de motor en meet je de druk: 39Psi

Dan sluit je de vacuum leiding weer aan en meet nogmaals: 31 Psi

Die waarden hoeven overigens niet exact te kloppen, ze mogen er best een paar Psi naast zitten. Belangrijker is het verschil: Dat moet 7-10 Psi bedragen.

Als je de druk niet haalt, kun je even de retourslang dichtknijpen, de druk moet dan flink oplopen!!! Zoniet, is er een probleem met de brandstofaanvoer ( Pomp, filter of knik in de slang).

Is de druk te hoog, dan kan de oorzaak ook in de retourleiding zitten. Verstopt of geknikt bijv. In dat geval kun je nog proberen om de retourleiding los te nemen en een stuk benzineslang op de retouraansluiting aan te sluiten. Het andere eind hang je dan in een jerrycan ofzo...

Als je dan weer start, en de drukken kloppen, dan is het een probleem in de retourleiding, zoniet ( drukken nog te hoog) dan is het toch echt de regelaar!

Overigens moet de druk een tijd blijven "staan" als je de motor stopt. Loopt de druk meteen terug, dan is er ergens een lek ( kan ook de regelaar of de een druppende injector zijn)

Let wel ff op... 't is wel benzine waar je mee aan het "spelen" bent... laat je Jeep niet afbranden, en zet ook ff een bril op!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...