Spring naar bijdragen

elektronische fan loopt niet door bij afzetten contact


Meerle
 Share

Recommended Posts

probleempje..... met xj 4.0 uit 91

bj het afzetten van de motor en contact volledig uit loopt mijn elektronische fan niet door....hierdoor loopt de watertemperatuur vrij snel op en wordt de druk te hoog, dit heeft me zojuist mijn radiator gekost heb ik ontdekt.....de vuldop werkte kennelijk niet om de druk eruit te gooien en de zwakste plek zat ergens in radiator... blink.gif

De temp sensor op het thermostaathuis is enige tijd geleden al vervangen en werkt nog uitstekend (door gemeten). De fan werkt ook zolang, sterker nog....hij draait altijd! :-(

wie o wie weet wat dit is voor ik de hele boel ga slopen om opnieuw op te bouwen....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

probleempje..... met xj 4.0 uit 91

bj het afzetten van de motor en contact volledig uit loopt mijn elektronische fan niet door....hierdoor loopt de watertemperatuur vrij snel op en wordt de druk te hoog, dit heeft me zojuist mijn radiator gekost heb ik ontdekt.....de vuldop werkte kennelijk niet om de druk eruit te gooien en de zwakste plek zat ergens in radiator... blink.gif

De temp sensor op het thermostaathuis is enige tijd geleden al vervangen en werkt nog uitstekend (door gemeten). De fan werkt ook zolang, sterker nog....hij draait altijd! :-(

wie o wie weet wat dit is voor ik de hele boel ga slopen om opnieuw op te bouwen....

Volgens mij draait die standaard niet door , maar je kan natuurlijk de voedende spanning wegpakken op een punt dat niet geschakeld wordt door het kontakt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat je motortemperatuur wat oploopt nadat je hem uitgezet hebt is normaal. Toename van de druk is echter niet zoveel dat je radiateur er defect van raakt.

Overigens zit er een fan op de motor gebouwd, en die draait altijd, ja. Kan ook niet anders: hij wordt aangedreven door de motor zelf! Bij stilstaande motor staat die dus stil... wink.gif

Een extra (electrische)Fan zal in principe pas gaan draaien als de computer dat nodig acht. Dat gebeurt in de praktijk bijna alleen bij ingeschakelde airco! Ook die fan slaat af bij uitschakelen van de motor!

Geen vreemde dingen dus, zoals je leest. En de radiateur... tja, die kan een keer defect raken natuurlijk, maar dat lijkt me niet te komen door een oplopende temperatuur na het stilzetten van de motor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat je motortemperatuur wat oploopt nadat je hem uitgezet hebt is normaal. Toename van de druk is echter niet zoveel dat je radiateur er defect van raakt.

--knip---

Dat is altijd wel de perfecte tijd om een slechte radiator er tussen uit te vissen... Ik verloor met m'n xm vocht... bleek later een dubbel radiator te zijn.. voorste zag ik niet zo 123, pas nadat die goed warm was en een paar minuten uit stond begon die te spuiten.... tongue.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...