Spring naar bijdragen

Banden voor een CHEROKEE sport 4.0i


janmulder
 Share

Recommended Posts

Hoi, mijn naam is jan mulder en ik heb een cherokee sport4.0i met 15 inchvelgen.

Momenteel zitten er echte terreinbanden onder die ik niet erg fijn vind rijden bij dagelijks gebruik.

Daar ik merendeels op verharde wegen rijd wil ik andere nieuwe banden onder mijn auto die meer comfort en veiligheid bieden. Wie heeft ervaring met dit onderwerp?Mijn huidige bandenmaat is 215/75R15. Welke banden {merk}zijn aan te raden?

vr gr Jan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jan,

Ga eens kijken naar goede M+S banden. Deze zijn minder extreem dan pure terrein banden, maar je kunt je toch nog aardig handhaven op het onverharde. Op de verharde weg zijn de eigenschappen ook ruim voldoende.

Met pure wegbanden (in een eufemistisch jargon 'SUV-banden' genaamd) zul je al gauw de obstakels in het terrein -zelfs een nat grasveld!- ondervinden. De wegeigenschappen zijn trouwens nog geeneens véél beter dan M+S.... Kijk maar eens op de site van de ADAC: deze hebben dacht ik nog niet zo lang geleden banden voor terreinwagens getest.

Goede M+S banden zijn (onder andere) de Bridgestone Dueller A/T, de Cooper Discoverer ASTII, de GoodYear Wrangler AT/R, de Michelin 4x4 A/T, de Michelin Synchrome, de Pirelli Scorpion A/T en de Yokohama Geolander. Wellicht dat de Continental ContiTrac SUV en de Cooper Lifeliner -hoewel deze laatste twee eigenlijk meer wegbanden zijn- ook nog in aanmerking kunnen komen.

Hou je wel in de gaten dat je onder een 4-liter minimaal T banden (max 190 km/h) moet monteren!!!

Alleen bij incidenteel gebruik (offroad, winter etc) kun je wettelijk gezien met Q en S banden volstaan (resp. 160 en 180 km/h) en dan nog alleen met een speciale sticker op het dash....

Ten slotte: mijn XJ staat op Coopers Discoverer ASTII (225/75R15 100T) en ik vind deze best wel rumoerig op de weg. In het onverharde zijn ze best wel goed.

Greetz,

JanW

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb een XJ van 1995. Daar liggen nu GoodYear Eagle GA op. Op verharde weg is dit een prima band. Het zijn maat 225/75R15, wat ook de voorgeschreven maat is volgens het instructie boekje.

Wat ik nog miste in de verder uitstekende uitleg van JanW is dat je moet letten op het gewicht dat een band kan dragen, dit wordt aangegeven door een letter. Ik meen zo uit mijn hoofd dat je minimaal een H moet hebben. Dat staat voor een bepaald gewichtsklasse, weet niet meer welk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even een reactie op Vulture:

De letter "H" staat voor de snelheidsindex, in dit geval 210 km/h -ruimschoots voldoende voor een standaard 4.0-liter 6-cylinder met een door de fabrikant opgegeven top van 180 km/h.

Even nog voor de volledigheid: "Q" staat voor max 160 km/h (veelal 'all-terrain' en sommige winterbanden),"S" staat voor max 180 km/h (dus onvoldoende voor de 4-liters doch voldoende voor de 2.5i 4-cylinder benzine die voor maximaal 170 km/h door Jeep wordt opgegeven en tevens geschikt voor de 2.5-liter diesel die kennelijk óók de 170 km/h grens zou moeten kunnen halen) en ten slotte "T" staat voor maximaal 190 km/h. Alle andere categoriëen ("V", "Z" en "W" gelden alleen maar voor exotische snelheidsmonsters met een topsnelheid van méér dan 210 km/h, dus zijn in het Jeepverhaal minder interessant of er moet iemand zijn die een 10-cylinder Viperblok in een Grand Cherokee kan lepelen....).

De cijfercode's op de banden zijn wèl weer interessant.

Dit betreft de belastingscode oftewel -in goed Nederlands- de 'load index' en geeft de maximale belasting per band aan indien de bandenspanning op het door de fabrikant voorgeschreven niveau is gebracht.

Het cijfer is van belang indien je de maximale massa van het voertuig in ogenschouw neemt -in jargon: de 'maximum vehicle gross weight' (GVW).

Voor de volledigheid maar een samenvattinkje van de meest in de regel vallende index'en:

85 = 515 kg

86 = 530 kg

87 = 545 kg

88 = 560 kg

89 = 580 kg

90 = 600 kg

91 = 615 kg

92 = 630 kg

93 = 650 kg

94 = 670 kg

95 = 690 kg

96 = 710 kg

97 = 730 kg

98 = 750 kg

99 = 775 kg

100 = 800 kg --> dit is de loadindex van mijn XJ, m.a.w.: 3.200 kg maximaal

101 = 825 kg

102 = 850 kg

103 = 875 kg

104 = 900 kg

105 = 925 kg

106 = 950 kg

107 = 975 kg

108 = 1000 kg

De loadindex is afhankelijk van (onder andere) de maat van de band, de hoogte/breedte verhouding en van het feit of het een 'reinforced' exemplaar is ('versterkt', zie je vaak onder bestelwagens en caravans).

Een gewone Cherokee XJ kent een GVW van 2.230 kg, dus in feite zouden banden in de categorie 89 (2230 gedeeld door 4 = 557,5 kg = 580 kg) voldoende moeten zijn. In de paraktijk past men 10% speling aan, dus categorie 91 (613,5 kg = 615 kg) zou goed moeten zijn. Een complicerende factor is als er een aanhanger achter hangt: dan moet je het gewicht dat op de kogel druk ook meetellen.

Jeep geeft echter categorie 99 tot 102 aan, dus als je je daaraan houdt, zit je altijd safe.

Greetz,

JanW

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb zelf Coopers Discovery AT, erg lekkere band vind ik.

Mijn vorige banden (vorige eigenaar) waren Goodyears AT maar die vind ik veel te duur. Wat ik mij later heb laten vertellen is dat goodyear niet zo geweldig is voor wisselende omstandigheden, maar dat kan ik alleen onderbouwen door mijn eigen ervaring:

de GY banden (2 jaar oud, redelijk mee offroad, aardig wat snelweg) waren echt niet symmetrisch meer... dit heeft mij een wiellager op de vooras gekost.. zeer kostbare zaak (wiellager=+300EUR nieuw)..

ciao

patrick

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...