janmulder Geplaatst April 12, 2004 Rapporteren Share Geplaatst April 12, 2004 Hoi, mijn naam is jan mulder en ik heb een cherokee sport4.0i met 15 inchvelgen. Momenteel zitten er echte terreinbanden onder die ik niet erg fijn vind rijden bij dagelijks gebruik. Daar ik merendeels op verharde wegen rijd wil ik andere nieuwe banden onder mijn auto die meer comfort en veiligheid bieden. Wie heeft ervaring met dit onderwerp?Mijn huidige bandenmaat is 215/75R15. Welke banden {merk}zijn aan te raden? vr gr Jan Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst April 12, 2004 Rapporteren Share Geplaatst April 12, 2004 Daar ik merendeels op verharde wegen rijd wil ik andere nieuwe banden onder mijn auto Of je neemt meer zandpaden natuurlijk... Zonder gekheid: Wat voor merk en type heb je nu? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JanW Geplaatst April 13, 2004 Rapporteren Share Geplaatst April 13, 2004 Jan, Ga eens kijken naar goede M+S banden. Deze zijn minder extreem dan pure terrein banden, maar je kunt je toch nog aardig handhaven op het onverharde. Op de verharde weg zijn de eigenschappen ook ruim voldoende. Met pure wegbanden (in een eufemistisch jargon 'SUV-banden' genaamd) zul je al gauw de obstakels in het terrein -zelfs een nat grasveld!- ondervinden. De wegeigenschappen zijn trouwens nog geeneens véél beter dan M+S.... Kijk maar eens op de site van de ADAC: deze hebben dacht ik nog niet zo lang geleden banden voor terreinwagens getest. Goede M+S banden zijn (onder andere) de Bridgestone Dueller A/T, de Cooper Discoverer ASTII, de GoodYear Wrangler AT/R, de Michelin 4x4 A/T, de Michelin Synchrome, de Pirelli Scorpion A/T en de Yokohama Geolander. Wellicht dat de Continental ContiTrac SUV en de Cooper Lifeliner -hoewel deze laatste twee eigenlijk meer wegbanden zijn- ook nog in aanmerking kunnen komen. Hou je wel in de gaten dat je onder een 4-liter minimaal T banden (max 190 km/h) moet monteren!!! Alleen bij incidenteel gebruik (offroad, winter etc) kun je wettelijk gezien met Q en S banden volstaan (resp. 160 en 180 km/h) en dan nog alleen met een speciale sticker op het dash.... Ten slotte: mijn XJ staat op Coopers Discoverer ASTII (225/75R15 100T) en ik vind deze best wel rumoerig op de weg. In het onverharde zijn ze best wel goed. Greetz, JanW Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Sjikita Geplaatst April 13, 2004 Rapporteren Share Geplaatst April 13, 2004 De BF goodrich AT zijn zeer aan te raden 80% weg, 20% offroad. Rijden super op de weg en komen in het terrein ook erg ver. Ze zijn in bijna alle maten te verkrijgen. Groeten bas Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Vulture Geplaatst April 14, 2004 Rapporteren Share Geplaatst April 14, 2004 Ik heb een XJ van 1995. Daar liggen nu GoodYear Eagle GA op. Op verharde weg is dit een prima band. Het zijn maat 225/75R15, wat ook de voorgeschreven maat is volgens het instructie boekje. Wat ik nog miste in de verder uitstekende uitleg van JanW is dat je moet letten op het gewicht dat een band kan dragen, dit wordt aangegeven door een letter. Ik meen zo uit mijn hoofd dat je minimaal een H moet hebben. Dat staat voor een bepaald gewichtsklasse, weet niet meer welk. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JanW Geplaatst April 15, 2004 Rapporteren Share Geplaatst April 15, 2004 Even een reactie op Vulture: De letter "H" staat voor de snelheidsindex, in dit geval 210 km/h -ruimschoots voldoende voor een standaard 4.0-liter 6-cylinder met een door de fabrikant opgegeven top van 180 km/h. Even nog voor de volledigheid: "Q" staat voor max 160 km/h (veelal 'all-terrain' en sommige winterbanden),"S" staat voor max 180 km/h (dus onvoldoende voor de 4-liters doch voldoende voor de 2.5i 4-cylinder benzine die voor maximaal 170 km/h door Jeep wordt opgegeven en tevens geschikt voor de 2.5-liter diesel die kennelijk óók de 170 km/h grens zou moeten kunnen halen) en ten slotte "T" staat voor maximaal 190 km/h. Alle andere categoriëen ("V", "Z" en "W" gelden alleen maar voor exotische snelheidsmonsters met een topsnelheid van méér dan 210 km/h, dus zijn in het Jeepverhaal minder interessant of er moet iemand zijn die een 10-cylinder Viperblok in een Grand Cherokee kan lepelen....). De cijfercode's op de banden zijn wèl weer interessant. Dit betreft de belastingscode oftewel -in goed Nederlands- de 'load index' en geeft de maximale belasting per band aan indien de bandenspanning op het door de fabrikant voorgeschreven niveau is gebracht. Het cijfer is van belang indien je de maximale massa van het voertuig in ogenschouw neemt -in jargon: de 'maximum vehicle gross weight' (GVW). Voor de volledigheid maar een samenvattinkje van de meest in de regel vallende index'en: 85 = 515 kg 86 = 530 kg 87 = 545 kg 88 = 560 kg 89 = 580 kg 90 = 600 kg 91 = 615 kg 92 = 630 kg 93 = 650 kg 94 = 670 kg 95 = 690 kg 96 = 710 kg 97 = 730 kg 98 = 750 kg 99 = 775 kg 100 = 800 kg --> dit is de loadindex van mijn XJ, m.a.w.: 3.200 kg maximaal 101 = 825 kg 102 = 850 kg 103 = 875 kg 104 = 900 kg 105 = 925 kg 106 = 950 kg 107 = 975 kg 108 = 1000 kg De loadindex is afhankelijk van (onder andere) de maat van de band, de hoogte/breedte verhouding en van het feit of het een 'reinforced' exemplaar is ('versterkt', zie je vaak onder bestelwagens en caravans). Een gewone Cherokee XJ kent een GVW van 2.230 kg, dus in feite zouden banden in de categorie 89 (2230 gedeeld door 4 = 557,5 kg = 580 kg) voldoende moeten zijn. In de paraktijk past men 10% speling aan, dus categorie 91 (613,5 kg = 615 kg) zou goed moeten zijn. Een complicerende factor is als er een aanhanger achter hangt: dan moet je het gewicht dat op de kogel druk ook meetellen. Jeep geeft echter categorie 99 tot 102 aan, dus als je je daaraan houdt, zit je altijd safe. Greetz, JanW Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Sjikita Geplaatst April 15, 2004 Rapporteren Share Geplaatst April 15, 2004 duidelijk zo. waar halen jullie de tijd vandaan ?? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
patrick Geplaatst April 19, 2004 Rapporteren Share Geplaatst April 19, 2004 Ik heb zelf Coopers Discovery AT, erg lekkere band vind ik. Mijn vorige banden (vorige eigenaar) waren Goodyears AT maar die vind ik veel te duur. Wat ik mij later heb laten vertellen is dat goodyear niet zo geweldig is voor wisselende omstandigheden, maar dat kan ik alleen onderbouwen door mijn eigen ervaring: de GY banden (2 jaar oud, redelijk mee offroad, aardig wat snelweg) waren echt niet symmetrisch meer... dit heeft mij een wiellager op de vooras gekost.. zeer kostbare zaak (wiellager=+300EUR nieuw).. ciao patrick Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.