Spring naar bijdragen

Schakelbak naar automaat


 Share

Recommended Posts

Ghallo ik heb een cherokee maar hij is een schakelbak....

Ik wil liever een automaat, ik vroeg mij af kan ik deze schakelbak veranderen in een automaat? of is dat te moeilijk en te duur..... want danblijf ik gewoon rijden zoals ik rij!!

En hoe zit het eigelijk als ik de ruiten electronisch wil maken! heeft iemand daar ervaring mee?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tuurlijk kan dat, 't is tenslotte een Jeep (Je eerste echte prototype)... biggrin.gif

Maar echt eenvoudig is zo'n operatie natuurlijk niet! Allereerst heb je een goede bak nodig, zo mogelijk uit een auto van hetzelfde type / bouwjaar. Verder heb je nog een hoop onderdelen "rond om de bak" nodig, ff uit m'n hoofd:

- Adapterplaat (komt i.p.v. je huidige vliegwiel)

- Selectorhandle mèt bijbehorende plasticdelen om het in de auto weer netjes te maken.

- Oliekoeler in de radiateur (als je mazzel hebt, zit die er al in trouwens...)

- Pedalen set ( dus niet gewoon afzagen dat koppelingspedaal.. no.gif )

- Black-box met electronika, compleet met kabelboom voor de bak.

- Waarschijnlijk de aandrijfassen, want volgens mij is een automaatbak langer..

- en natuurlijk de nodige slangen/leidingen voor oliekoeler e.d.

Kortom: eigenlijk moet je over een donorauto met schade oid beschikken wil je zeker zijn dat je alles in huis hebt en kunnen zien hoe het allemaal moet worden gemonteerd!

Veel werk dus.... maar als het werkt en je maakt de eerste proefrit.... wub.gif

Ramen "electrificeren" is eenvoudiger: waarschijnlijk gewoon compleet mechanisme uit een sloper inbouwen en draadjes aansluiten.

En een stopje in het gat van de slinger stoppen natuurlijk.... tongue.gif

Succes met je projecten! thumbsup.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op zich interessante projecten....

Wat die automaat betreft, lijkt het mij een heidens karwei: vooral met de bakelektronica -dus de computer met toebehoren- bestaat het risico dat dit je mogelijkerwijs zou kunnen gaan nekken. Of 't werkt of 't werkt niet. De overige hardware (de bak zelf, de koppelomvormer, de nodige appendages en de aandrijving) kun je in principe wel overzetten van een donorauto. Het zal sowieso een toch wel prijzige en ingrijpende klus zijn waar je toch wel een tijdje mee bezig bent....en dan nog maar afwachten of 't naar behoren werkt.

Ik zou blijven schakelen...

Wat de elektrieke ramen betreft, heb je in principe 2 keuze's.

Ofwel schaf je een nieuwe 'universele' set aan bij de automaterialenhandel en monteer dat -met de nodige aanpassingen: universeel is immers universeel?- in de deuren en past de elektronica in de zekeringenkast aan (bij een vorige auto koos ik deze oplossing en vond het achteraf gezien niet de beste). Je blijft op deze manier trouwens ook zitten met de 'oude' deurbekledingen met daarin van die gaten.

Ofwel tik je een complete set van een donorauto op de kop en zet het hele zaakje over. Deze laatste oplossing zou ik kiezen: alles past ten minste en je hoeft in principe het raammechaniek niet meer aan te passen voor de Jeep. Ook heb je dan de bedieningspanelen en de deurbekledingen in één keer goed.

Met een verloren zaterdag stug doorwerken zou het moeten lukken.

Succes met de sleutelarij!

Greetz,

JanW

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wel een voordeel: de cherokee automaatbakken zijn, omdat ze maar weinig kapot gaan, makkelijk en goedkoop te krijgen.

Op marktplaats stond er laatst een voor 200 euro...

Maar alle extra dingetjes die je nodig hebt maken het vrees ik toch een duur en gecompliceert verhaal.

Wel een uitdaging natuurlijk smile.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...