Spring naar bijdragen

grijs kenteken


lubbers
 Share

Recommended Posts

Ik heb pas geleden een wrangler 4.0 softtop uit 1993 gekocht.

Op het kenteken staat dat het voertuigsoort een bedrijfsauto is.

Ik was in de veronderstelling dat het een grijs kenteken zou zijn, ik betaal dus voor volledig geel als particulier.

Nu weet ik dat er wrangler´s zijn die een grijs kenteken hebben en minder belasting betalen.

Dan heb ik het wel over particulier natuurlijk.

Is er iemand die mij hier meer duidelijkheid over kan geven? blink.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Helaas geldt dit niet meer voor wranglers.

Behalve dan die paar die geleverd zijn in 1995 en 1996 met een verlengde wielbasis en een verhoogde hardtop.

Dit model was echter niet echt een verkoopsucces.

Voor de wrangler geldt dus: particulieren en ondernemers betalen het gele tarief.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Als je een grijs kenteken wagen hebt maar particulier bent is het een geel

kenteken min de provinciale opcenten. De "korting" die je krijgt als particulier

met een bedrijfswagen hangt dus af van de provincie waarin je woont. Hier in Noord Holland is

dat een hele interessante korting.

Het "volledig" grijs kenteken kun je alleen rijden als je auto bezit is van een onderneming.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je een grijs kenteken wagen hebt maar particulier bent is het een geel

kenteken min de provinciale opcenten. De "korting" die je krijgt als particulier

met een bedrijfswagen hangt dus af van de provincie waarin je woont. Hier in Noord Holland is

dat een hele interessante korting.

Het "volledig" grijs kenteken kun je alleen rijden als je auto bezit is van een onderneming.

Het is duidelijk dat het voor een particulier geel kenteken word alleen de korting is bij mij niet van toepassing.

Hij staat als bedijfsauto op kenteken maar zonder de korting waar over geproken word.

Dus is een bedijfsauto nu een personenauto of een bestelauto, want daar zit nu het verschil in.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is duidelijk dat het voor een particulier geel kenteken word alleen de korting is bij mij niet van toepassing.

Hij staat als bedijfsauto op kenteken maar zonder de korting waar over geproken word.

Dus is een bedijfsauto nu een personenauto of een bestelauto, want daar zit nu het verschil in.

Vraag:

Kan ik als particulier na 1 juli 2005 gewoon doorrijden in mijn bestelauto?

Bestelauto's (grijze kentekens) Motorrijtuigenbelasting Bestelauto

Antwoord:

U kunt als particulier blijven rijden in uw bestelauto. U zult alleen een hogere motorrijtuigenbelasting gaan betalen. De motorrijtuigenbelasting zal gelijk zijn aan de motorrijtuigenbelasting voor personenauto’s exclusief de provinciale opcenten.

De Belastingdienst controleert voor de ingangsdatum in haar bestanden of een bestelauto met grijs kenteken door een ondernemer of door een particulier wordt gereden. Vervolgens zal de Belastingdienst automatisch het juiste tarief motorrijtuigenbelasting in rekening brengen aan de ondernemer of de particulier. Hierover zendt de Belastingdienst in mei/juni een brief aan iedereen die een bestelauto op zijn naam heeft. Als de bestelauto wordt omgebouwd, bijvoorbeeld tot personenauto of tot kampeerauto, moet u als particulier wel BPM voldoen.

Als je part. bent , mag je wel grijs rijden , maar je betaald geel.

Of je moet gehandicapt zijn )aparte regels)

zie ook hier

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Daarbij geld ook nog, vanaf een bepaald jaar kdacht '98, dat de laadruimte aan bepaalde afmetingen moet voldoen. Vandaar dat je vele Vito's (oud model) met zo'n bult achterop zag rijden, de laadruimte was een cm of 5-6 te kort in standaard uitvoering.

Voldoet een auto vanaf dat jaar daar niet aan, kun je grijs rijden als ondernemer ook vergeten.

Ook bij de aanschaf betaald een ondernemer de BPM. Hij/zij krijgt het alleen later weer terug (maar dat is men weer aan t veranderen).

Grijs rijden als particulier is definitief voorbij!!

Vroeger kon je jezelf gewoon als ondernemer inschrijven, en kon je van de voordelen genieten. Ook dat kun je vergeten omdat je aan een uren-eis moet voldoen en is ook het parttime ondernemerschap nagenoeg onmogelijk geworden.

Tis spijtig, maar als particulier grijs rijden, zijn nog geen haalbare truckjes voor bedacht.... sad.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...