Spring naar bijdragen

achteras jankt


Recommended Posts

Hallo,

Mijn Grand Cherokee met dana 35 achteras jankt ook.

Onlangs is de auto gestrand langs de snelweg omdat de viscokoppeling in de transferbox vast was gelopen.

Ik reed er zelf niet in dus hoe lang er doorgereden is met bijgeluiden is niet duidelijk. Ben wel ter plaatse geweest

en op dat moment wilde de auto echt de bocht niet meer door. Duidelijk is dat de differentieel's filnk op hun *** hebben gehad.

Omdat ook een achteras defect was heb ik deze direct vervangen. Het differentieel is eruit geweest om te reinigen van ijzerslijpsel

wat afkomstig was van de as. Vervolgens het spul weer dichtgebouwd exact zoals ik het uit elkaar gehaald had. De vulringen links en rechts van het differentieel om de afstelling

pignon/kroonwiel af te stellen zijn ook weer teruggeplaatst en niet omgewisseld. In principe is de afstelling dus niet veranderd.

Helaas jankt hij nu toch. Heeft iemand dit al eens gehad?, kan het een gevolg zijn van de defecte viscokoppeling?, en misschien wel het meest belangrijk:Heeft iemand informatie hoe ik het diff. opnieuw afstel

(fabrieksgegevens, spelingen, aanhaalmomenten).

Bij voorbaat dank,

J.W. Wassenaar

N.B. De voorgeschreven olie en toevoeging zit er al in.

edit*even in nieuw topic gezet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

links naar dana pdf files

tja...denk zelf dat je as een revisie nodig heeft....

is duur geintje als je het laat doen....

maar de visco ook nog niet vervangen?

dan gaat die ook janken..en bokken in de bochten....

geluid is niet altijd makelijk te traceren

Bedankt voor de snelle reactie!

Heb de voorste aandrijfas er tussenuit gehaald, dit ivm de visco en het lokaliseren van het geluid.

Heb in de werkplaats sensoren die ik tijdens het rijden op zowel de tussenbak als de achteras had geplaatst. Het geluid is echt van de achteras

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een achteras revisie is MOEILIJK.

Vooral het afstellen van het dif is toch wel een gevorderde klusje.

Je hebt een aantal meetklokken en speciale trekkers en een pers nodig en dan nog is het een hele bedoening.

Wat je zeker al kan doen is je dif deksel eraf doen en eens kijken hoe je vertanding op je kroonwiel

van je pignon is. Is de ingrijping goed? dan kan je er bijna zeker van zijn dat met deze afstelling niets mis is.

Kijk dan tegelijk ook eens naar je sateliet- en planeetwieltjes, van de week nog een dif gezien zonder tanden op sateliet-

en planeetwielen.

Als bovenstaande goed is, kijk dan eens naar je lagers, zowel aan de buitenkanten van je as als degene die op je dif zitten.

Beweeg je dif ook eens heen en weer, hier moet een klein beetje speling opzitten, de zogenaamde backlash.

Indien je je dif niet kan bewegen gaat dit piepen.

Probeer bovenstaande alvast eens uit en hou ons op de hoogte.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een achteras revisie is MOEILIJK.

>>Ik weet dat dit heel moeilijk is zonder speciaal gereedschap en kennis kom je er niet

Vooral het afstellen van het dif is toch wel een gevorderde klusje.

Je hebt een aantal meetklokken en speciale trekkers en een pers nodig en dan nog is het een hele bedoening.

>>Deze spullen heb ik niet daarom had ik geen een afstelling gewijzigd (zie eerste posting). Wat ik wel vind is dat de speling van de tanden pignon/kroonwiel redelijk groot is. Nu moet ik zeggen dat ik hier niet dagelijk mee in aanraking kom dus weet ik niet wat voor JEEP normaal is. Ook weet ik dat je niet zomaar de afstellingen moet gaan wijzigen mede omdat de tandwielen op de reeds afgestelde positie op elkaar zijn ingesleten, verander je dit dan kunnen de tanden gaan vreten.

Wat je zeker al kan doen is je dif deksel eraf doen en eens kijken hoe je vertanding op je kroonwiel

van je pignon is. >>De as is verv. en het diff. is eruit geweest om te reinigen (lim. slip is niet los geweest) de vertanding van pignon en kroonwiel was ok Is de ingrijping goed? dan kan je er bijna zeker van zijn dat met deze afstelling niets mis is. >>Ingrijping lijkt ok, nogmaals ik vind wel dat indien ik het pignon blokkeer je het kroonwiel "veel" kan verdraaien (tandspeling) maar t.o.v. voor is de speling weer ongeveer gelijk. (maar dit is dan weer een dana 44 ipv 35).

Kijk dan tegelijk ook eens naar je sateliet- en planeetwieltjes, van de week nog een dif gezien zonder tanden op sateliet-

en planeetwielen. >>Ziet er ook goed uit, maar geluid is rechtuit ook een veranderd nagenoeg niet in de bocht.

Als bovenstaande goed is, kijk dan eens naar je lagers, zowel aan de buitenkanten van je as als degene die op je dif zitten.

Beweeg je dif ook eens heen en weer, hier moet een klein beetje speling opzitten, de zogenaamde backlash.

Indien je je dif niet kan bewegen gaat dit piepen.>>Kijk dit is interesant; ik vond bij het in elkaar zetten dat de afstelringen (li en re van het diff.) er lastig in gingen, ik weet dat het spelingsvrij moet zijn maar ik moest ze er echt het laatste stukje intikken met een rubber hamer. Speling was er toen niet meer (of bedoel je nu de speling pignon/kroonwiel). De lagers aan de buitenzijde zijn vervangen maar de lagers aan de binnenzijde (difflagers) niet. (ruggespraak gehouden met de dealer, die doen de binneste ook nooit zeiden ze). Daarom heb ik deze niet vervangen. maar ook omdat dan de afstelling van het diff. niet opnieuw moet worden gedaan. Daarbij zagen ze er ook ok uit. Het wordt een lang verhaal zo maar als ik hardop denk, het is zo dat het geluid alleen optreed bij acceleratie en deceleratie, op het moment dat er geen koppel is op de aandrijfas dan is het geluid weg wat m.i. de binnenlagers uitsluit.

Probeer bovenstaande alvast eens uit en hou ons op de hoogte.>>Vast bedankt voor de reactie!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je zegt dat het enkel is bij acceleratie en deceleratie, kijk dan eens naar je kruiskoppelingen van aandrijfassen en steekassen vooraan. Indien hier speling opzit, vervangen en je hebt je dader.

De speling tussen kroonwiel en pignon kan inderdaad "veel" zijn, dit omdat metaal uitzet bij warmte, als de backlash te weinig is zou je pignon je kroonwiel kunnen blokkeren bij een lange rit wanneer het metaal zeer warm wordt.

Als je ingrijping goed is mag je er best op vertrouwen, jouw montage-manier was ook de goede dus ik denk dat je het ergens anders zal moeten zoeken en gok op kruisjes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je zegt dat het enkel is bij acceleratie en deceleratie, kijk dan eens naar je kruiskoppelingen van aandrijfassen en steekassen vooraan. Indien hier speling opzit, vervangen en je hebt je dader.

De speling tussen kroonwiel en pignon kan inderdaad "veel" zijn, dit omdat metaal uitzet bij warmte, als de backlash te weinig is zou je pignon je kroonwiel kunnen blokkeren bij een lange rit wanneer het metaal zeer warm wordt.

Als je ingrijping goed is mag je er best op vertrouwen, jouw montage-manier was ook de goede dus ik denk dat je het ergens anders zal moeten zoeken en gok op kruisjes.

Bedankt voor de reactie,

De aandrijfas voor is er tussenuit gehaald ivm defecte visco (zie voorgaande posting) dus deze kruisstukjes vallen af.

De achter-aandrijsaf heb ik gecontroleerd en is spelingsvrij, maar mogelijk dat deze toch geluid maakt?! Ik leest wel vaker op dit forum dat de kruisstukjes problemen kunnen veroorzaken tenslotte hebben deze ook wat te voorduren gekregen toen de visco vast zat.

Morgen moet ik een lange rit maken, ik ben benieuwd of ie goed blijft. De olie wordt wel erg warm. De rit gaat naar tiel misschien heb ik gelijk wel even tijd om even langs b&s te rijden zodat zij even kunnen luisteren.

Vr. Gr. J.W. Wassenaar

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
zeer verstandige keus, als je tijd heb laten luisteren..

op afstand is het altijd lastig.

Hallo,

Iedereen bedankt voor de reactie.

Heb een tijdje niets laten horen. Ik zou even melden hoe het was afgelopen maar dit is er bij ingeschoten. Nu alsnog.

Ben bij b&s langs geweest en ik hoef me geen zorgen te maken het geluid is niet van dien aard dat ik mij er direct zorgen om moet maken. Het geluid is i.d.d. afkomstig van pignon/kroonwiel. Indien het erger wordt kan ik t.z.t. deze 2 vervangen (zijn los verkrijgbaar). Opnieuw afstellen van reeds ingelopen tanden wordt zoals ik al verwachtte afgeraden.

Indien er iets nieuws is te melden dan zien jullie het wel weer.

Topic kan evt. gesloten worden.

N.B. Interval voor olie verversen assen is volgens de dealer 48000 Km. B&S doet het elke grote beurt wat wel aangeeft hoe gevoelig de assen (voor en achter) hier op zijn. Een gewaarschuuwd mens............laat zijn olie dus elke grote beurt verversen!

vr. gr. j.w. wassenaar

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...