Spring naar bijdragen

zwarte blokje gemonteerd tegen dynamo gc zj 93 4l


Recommended Posts

Masters,

Het is toch wel prettig om problemen aan je Jeep GC 1993 4L te hebben, maakt ook weer een beetje de padvinder bij me los (nostalgia). Alles onder het motto: Als alles goed gaat, heb je problemen nodig !!

1)Hoe heet het zwarte blokje, bevestigd aan de dynamo en wat is de Engelse benaming hiervan?

2)Waar zit de spanningsregelaar (voltage regulator)?

Wie helpt me bij deze puzzel?

Groet, Pierre.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Wrangler,

Ik bedoel het zwarte blokje op de kunststoffen " koolborstelbrug" gemonteerd met 2 moertjes.

Helaas kan ik vanaf deze plek geen foto sturen.

Op de dynamo is 1 dikke stroomkabel van de accu gemonteerd, en dmv het zwarte blokje bedrading op deze " koolborstelbrug" , poehpoeh moeilijk uit te leggen zonder foto.

Ik wil dit weten, omdat ik op uw advies de koolborstels wil controleren evt. vervangen (inmiddels heb ik deze aangeschaft).

vriendelijke groet,

Pierre.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Pierre,

Is het niet makkelijker om de dynamo onder de auto vandaan te nemen en dan de koolborstels te vervangen, want achter de koolborstels zitten VEERTJES en je raad het al. Het zal een gefriemel worden om ze er weer goed in te krijgen.

Ik heb destijds mijn koolborstels ook vervangen en voor het gemak heb ik mijn dynamo er gewoon uit gehaald.

Schroeft wel een stuk makkelijker op de werkbank en je kunt meteen de rest van de dynamo mooi reinigen.

@87, daar zit toch gewoon een spoeltje in als ik me niet vergis.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dan vergis je je...

Als daar alleen een spoel in zou zitten, heb je sluiting tussen plus en min. Bovendien wordt het veld dan niet bekrachtigd, omdat hij daar ook overheen zit. Een spoel is immers een kortsluiting voor een gelijkspanning....

Condensatoren kan wel, die zijn juist een isolator voor gelijkspanning en een sluiting voor wisselspanning. En dat wil je ook, als je de (storende) wisselspanning weg wilt laten vloeien. Ik denk dan ook dat er een combinatie van één en ander in zit. Weerstanden en condensatoren bijvoorbeeld... Met die zogenaamde "RC kringen" kun je namelijk precies bepalen welke frequentie er afgevoerd wordt, zonder dat er sluitingen ontstaan wanneer er bijv. een diode in de dynamo stuk is!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oei Wrangler,

Nu treedt de " wet op behoud van ellende" in werking, ik snap het even niet meer: heeft uw reactie misschien betrekking op een andere topic?

Koolborstels vervangen: lukt me wel

Demonteren dynamo : lukt ook

Ontstoringscondensator: Zal wel het zwarte blokje zijn 1 draad in, meerdere uit en bevestigd aan de "koolborstelbrug" met 2 moertjes.

Spanningsregelaar: Is dit een kwetsbaar onderdeel ?

In vroeger tijden heb ik vaak de volgende volgorde gebruikt: Kijken> denken> doen.

Hierbij was begrijpen niet van toepassing, eerder een ambitie.

Ik ben nu in het stadium doen !

Groet, Pierre.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...