Spring naar bijdragen

Check engine


Recommended Posts

4 liter motor bij m'n Grand Cherokee ltd (ZJ) 1993, 1 1/2 liter herseninhoud bij mij.

Probleem:

Het dashboardpaneel geeft aan : Check Engine

De voltagemeter op het dashboard geeft aan: 9 volt

De accumeting geeft aan : 12 volt motor niet ingeschakeld

De accumeting geeft bij ingeschakelde motor: minder dan 12v(terwijl dit ca 14v moet zijn)

De voltagemet op het dashboard geeft nog steeds aan: 9volt

De andere meters doen het correct.

De accuklemmen zijn gereinigd.

De dynamo laat geen bijzondere geluiden horen.

Wat kan dit zijn??

Bedankt alvast voor jullie reactie !

Pierre.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meten is weten.

Meet eens de spanning met een multimeter bij de accu,zowel met stilstaande motor en draaiende motor.

De meter in je dashbord is geen geeikte meter dus deze kan net zo goed een verkeerde waarde aangeven.

Het check engine lampje kan ook goed zijn van de lambda sonde die niet meer werkt.

In dit geval kan je ook eens de computer resetten dmv de accuklemmen los te halen en even een sec of 10 tegen elkaar te houden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met gestartte motor geeft hij dus een lager voltage (wat ca 14v hoort te zijn).

Foutcode uitlezen: Hoe doe ik dat? GC ltd 1993 4ltr.+ 1 1/2 ltr. herseninhoud.

Lambda sonde : Hoe heet dat in Haynes zodat ik hem kan localiseren?

Voordat het probleem optrad, stond de voltmeter op het dashboard gewoon ca14volt met lopende motor, nu blijft hij dus op 9volt staan.

Kan ik hiermee bij het reguliere Bosch servicedienst (accu+Dynamo) terecht?

Is het mogelijk dat ik welliswaar 12v op de accu meet, maar dat het amperage niet toereikend is, waardoor ik terugval in capaciteit krijg? Dit zou duiden op een kapotte accu.

Gister ben ik dus alleen op de accu (naar mijn mening) gaan rijden hetgeen resulteerde in plotselinge uitval na 10km, in eerste instantie van alle meters op het dashboard, daarna de motor.

Na een half uur gewacht te hebben, heb ik de motor weer kunnen starten, en ben nog net op tijd thuis gekomen om het enige doelpunt tegen Kameroen te missen (je moet ook kunnen relativeren). Dus sde accu laadt zich weer bij of op! Spookmachine af en toe !!

Reageer aub, ik ben hopeloos.

Pierre.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jazeker!

12: Battery disconnected in the last 50 keycycles.

Code is verder zonder betekenis. Is er alleen voor om zodat de garage weet dat er alleen recente code's in staan.

41: Alternator field control circuit open or shorted

Duidt dus op een probleem met je dynamo en/of bekabeling.

55: End of code's

Normale code, die aangeeft dat alle code's zijn uitgelezen.

Ik ga voor een defecte dynamo!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jazeker!

12: Battery disconnected in the last 50 keycycles.

Code is verder zonder betekenis. Is er alleen voor om zodat de garage weet dat er alleen recente code's in staan.

41: Alternator field control circuit open or shorted

Duidt dus op een probleem met je dynamo en/of bekabeling.

55: End of code's

Normale code, die aangeeft dat alle code's zijn uitgelezen.

Ik ga voor een defecte dynamo!

Ontzettend bedankt, Wrangler, het probleem heeft me de hele dag en nacht door het hoofd gespookt. Leest de voltagemeter in het dashboard dan ook niet direct van de accu, maar via de dynamo & pcm?

Moet ik 'm nu resetten?

Kan ik de dynamo via een Bosch dealer laten installeren, wat raadt u me aan?

Kunt u een inschatting maken van de kosten voor deze werkzaamheden?

Groet, Pierre.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inschatting maken is altijd lastig, maar ik verdenk de koolborstels. In sommige gevallen zijn die van buitenaf te vervangen, maar ik weet niet hoe dat bij jou zit.

Maar 't is in ieder geval verstandig om de boel nog even bij een dynamo reparatiewerkplaats ( boschdienst ofzo) na te laten meten. Kosten kunnen erg meevallen als het inderdaad de borstels zijn.

De voltmeter meet niet rechtstreeks op de accu, maar krijgt zijn gegevens, voor zover ik kon nagaan, van de PCM. ( Via de databus waarover alle dash gegevens lopen)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe ik, bedankt Wrangler , ik houd het forum op de hoogte van de constatering door de Boschdienst.

Ik vraag me dan ook af of de koolborstels ook van invloed zijn op de voltmeter of dat dit een soort diode is die het voltage niet direct doorgeeft van de accu aan de voltmeter.

U heeft me in ieder geval enorm geholpen.

mvgr.Pierre.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Wrangler,

Precies zoals je vermoedde, de koolborstels veroorzaakten het probleem.

Bovendien zijn de sleepringen tot ca 1mm in diameter ingesleten, hetgeen betekende dat ik een gereviseerde dynamo gekocht heb voor Euro 50,00, en ca 3 uur heb gesleuteld.Bij uitlezing van de computer verschijnt nu slechts 12 en 55 hetgeen inhoudt dat de problemen opgelost zijn (heb ik van u geleerd !).

Rest mij te vertellen dat het toch raadzaam is de kooborstels bij een GC ZJ in het onderhoudschema mee te nemen, het controleren hiervan duurt ca 1/2 uur, en het voorkomt veel denk& herstelwerk in een te laat stadium.

Nogmaals bedankt Wrangler !

Groet,Pierre.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...