pierre Geplaatst May 28, 2006 Rapporteren Share Geplaatst May 28, 2006 4 liter motor bij m'n Grand Cherokee ltd (ZJ) 1993, 1 1/2 liter herseninhoud bij mij. Probleem: Het dashboardpaneel geeft aan : Check Engine De voltagemeter op het dashboard geeft aan: 9 volt De accumeting geeft aan : 12 volt motor niet ingeschakeld De accumeting geeft bij ingeschakelde motor: minder dan 12v(terwijl dit ca 14v moet zijn) De voltagemet op het dashboard geeft nog steeds aan: 9volt De andere meters doen het correct. De accuklemmen zijn gereinigd. De dynamo laat geen bijzondere geluiden horen. Wat kan dit zijn?? Bedankt alvast voor jullie reactie ! Pierre. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst May 28, 2006 Rapporteren Share Geplaatst May 28, 2006 Kan toch goed je dynamo zijn. Foutcode's al uitgelezen? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeeped Geplaatst May 28, 2006 Rapporteren Share Geplaatst May 28, 2006 Meten is weten. Meet eens de spanning met een multimeter bij de accu,zowel met stilstaande motor en draaiende motor. De meter in je dashbord is geen geeikte meter dus deze kan net zo goed een verkeerde waarde aangeven. Het check engine lampje kan ook goed zijn van de lambda sonde die niet meer werkt. In dit geval kan je ook eens de computer resetten dmv de accuklemmen los te halen en even een sec of 10 tegen elkaar te houden. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst May 28, 2006 Rapporteren Share Geplaatst May 28, 2006 Ik zou voor een reset toch eerst ff m'n foutcode's uitlezen.... vooral omdat bij deze motor de laadspanning ook door de PCM geregeld wordt! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeeped Geplaatst May 28, 2006 Rapporteren Share Geplaatst May 28, 2006 Uiteraard eerst de fout codes uitlezen(maar dat lijkt mij normaal) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
pierre Geplaatst May 28, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 28, 2006 Met gestartte motor geeft hij dus een lager voltage (wat ca 14v hoort te zijn). Foutcode uitlezen: Hoe doe ik dat? GC ltd 1993 4ltr.+ 1 1/2 ltr. herseninhoud. Lambda sonde : Hoe heet dat in Haynes zodat ik hem kan localiseren? Voordat het probleem optrad, stond de voltmeter op het dashboard gewoon ca14volt met lopende motor, nu blijft hij dus op 9volt staan. Kan ik hiermee bij het reguliere Bosch servicedienst (accu+Dynamo) terecht? Is het mogelijk dat ik welliswaar 12v op de accu meet, maar dat het amperage niet toereikend is, waardoor ik terugval in capaciteit krijg? Dit zou duiden op een kapotte accu. Gister ben ik dus alleen op de accu (naar mijn mening) gaan rijden hetgeen resulteerde in plotselinge uitval na 10km, in eerste instantie van alle meters op het dashboard, daarna de motor. Na een half uur gewacht te hebben, heb ik de motor weer kunnen starten, en ben nog net op tijd thuis gekomen om het enige doelpunt tegen Kameroen te missen (je moet ook kunnen relativeren). Dus sde accu laadt zich weer bij of op! Spookmachine af en toe !! Reageer aub, ik ben hopeloos. Pierre. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst May 28, 2006 Rapporteren Share Geplaatst May 28, 2006 kijk even je PM's na.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
pierre Geplaatst May 28, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 28, 2006 Bedankt Wrangler, ik heb 'm uitgelezen, en inderdaad het check enginelampje begon vrolijk te knipperen, het gaf de volgende informatie weer: 1-2 4-1 5-5 Kunt u hier meer informatie uithalen? Groet, Pierre. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst May 28, 2006 Rapporteren Share Geplaatst May 28, 2006 Jazeker! 12: Battery disconnected in the last 50 keycycles. Code is verder zonder betekenis. Is er alleen voor om zodat de garage weet dat er alleen recente code's in staan. 41: Alternator field control circuit open or shorted Duidt dus op een probleem met je dynamo en/of bekabeling. 55: End of code's Normale code, die aangeeft dat alle code's zijn uitgelezen. Ik ga voor een defecte dynamo! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
pierre Geplaatst May 28, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 28, 2006 Jazeker!12: Battery disconnected in the last 50 keycycles. Code is verder zonder betekenis. Is er alleen voor om zodat de garage weet dat er alleen recente code's in staan. 41: Alternator field control circuit open or shorted Duidt dus op een probleem met je dynamo en/of bekabeling. 55: End of code's Normale code, die aangeeft dat alle code's zijn uitgelezen. Ik ga voor een defecte dynamo! Ontzettend bedankt, Wrangler, het probleem heeft me de hele dag en nacht door het hoofd gespookt. Leest de voltagemeter in het dashboard dan ook niet direct van de accu, maar via de dynamo & pcm? Moet ik 'm nu resetten? Kan ik de dynamo via een Bosch dealer laten installeren, wat raadt u me aan? Kunt u een inschatting maken van de kosten voor deze werkzaamheden? Groet, Pierre. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst May 28, 2006 Rapporteren Share Geplaatst May 28, 2006 Inschatting maken is altijd lastig, maar ik verdenk de koolborstels. In sommige gevallen zijn die van buitenaf te vervangen, maar ik weet niet hoe dat bij jou zit. Maar 't is in ieder geval verstandig om de boel nog even bij een dynamo reparatiewerkplaats ( boschdienst ofzo) na te laten meten. Kosten kunnen erg meevallen als het inderdaad de borstels zijn. De voltmeter meet niet rechtstreeks op de accu, maar krijgt zijn gegevens, voor zover ik kon nagaan, van de PCM. ( Via de databus waarover alle dash gegevens lopen) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
pierre Geplaatst May 28, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 28, 2006 Doe ik, bedankt Wrangler , ik houd het forum op de hoogte van de constatering door de Boschdienst. Ik vraag me dan ook af of de koolborstels ook van invloed zijn op de voltmeter of dat dit een soort diode is die het voltage niet direct doorgeeft van de accu aan de voltmeter. U heeft me in ieder geval enorm geholpen. mvgr.Pierre. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
pierre Geplaatst June 4, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 4, 2006 Hallo Wrangler, Precies zoals je vermoedde, de koolborstels veroorzaakten het probleem. Bovendien zijn de sleepringen tot ca 1mm in diameter ingesleten, hetgeen betekende dat ik een gereviseerde dynamo gekocht heb voor Euro 50,00, en ca 3 uur heb gesleuteld.Bij uitlezing van de computer verschijnt nu slechts 12 en 55 hetgeen inhoudt dat de problemen opgelost zijn (heb ik van u geleerd !). Rest mij te vertellen dat het toch raadzaam is de kooborstels bij een GC ZJ in het onderhoudschema mee te nemen, het controleren hiervan duurt ca 1/2 uur, en het voorkomt veel denk& herstelwerk in een te laat stadium. Nogmaals bedankt Wrangler ! Groet,Pierre. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.