Spring naar bijdragen

Missing overdrive (af en toe dan)


Recommended Posts

Hallo Jeepers,

Ik ben sinds een maandje in het bezit van een WJ uit 1999 4.7 V8 (inmiddels op LPG G3). Ik heb de wagen onlangs gekocht en ik heb 3 maanden garantie. Er waren een paar kleine probleempjes die de garage netjes heeft opgelost, echter een probleem met de overdrive nog niet. Ik vrees dat de garage niet weet waar ze zoeken moeten hij is er al 2 x geweest zonder resultaat.

Het probleem; Na een tijdje rijden (en 2 a 3 x terugschakelen van de bak) doet de overdrive het niet meer. Om de overdrive weer te krigen moet ik de auto stilzetten, motor uit en weer aan, dan heb ik weer een tijdje de overdrive. Wat me ook opvalt dat het terug schakelen de auto behoorlijk schokt. Verder maakt de bak geen rare bijgeluiden ofzo. Als de bak koud is schokt deze minder dan als de bak (en olie) op temperatuur zijn.

Heeft imand een idee waar dit probleem gezocht moet worden. Ik heb al diverse topics gelezen maar .... Olie, filter, sensor, riemen aanspannen, visco ik heb geen idee waar ik het zoeken moet. Mocht ik het echt zat worden dan zoek ik uiteraard een echte garage maar ik wil eigenlijk dit onder de garantie zien op te lossen.

Help cool.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klinkt mij als een sensor probleem... Maar lijkt me iets om door de verkoper uit te laten zoeken! Desnoods door een transmissie specialist.

In en rond de bak zitten in ieder geval veel sensoren. Toerental in en uitgaand, temperatuur, drukken... van alles wordt er gemeten. Als één van de betreffende sensoren onder invloed van de temperatuur een verkeerd signaal afgeeft, kan de regelcomputer de bak niet goed meer aansturen en/of functie's uitschakelen!

Zoekplaatje dus!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klinkt mij als een sensor probleem... Maar lijkt me iets om door de verkoper uit te laten zoeken! Desnoods door een transmissie specialist.

In en rond de bak zitten in ieder geval veel sensoren. Toerental in en uitgaand, temperatuur, drukken... van alles wordt er gemeten. Als één van de betreffende sensoren onder invloed van de temperatuur een verkeerd signaal afgeeft, kan de regelcomputer de bak niet goed meer aansturen en/of functie's uitschakelen!

Zoekplaatje dus!

Bedankt voor je snelle reactie Wrangler 87!!

De garage schijnt ook met de Jeep in Apeldoorn (bij een Jeep dealer) geweest te zijn. Het uitlezen van de computer gaf hun ook geen info werd me verteld. Als een sensor niet goed functioneert moet de computer dat toch aangeven ? Wat is de kortste klap in deze ? Jeepdealer of een specialist raadplegen ipv van de verkopende garage.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In verband met de garantie, NIET naar een ander gaan! Laat de verkoper de shit oplossen, anders vergooi je je rechten!

Enne... Die dealer in Apeldoorn... Daar kunnen een paar medeforummers je nog wel een boekje over opendoen. sad.gif

Het beste is om met dit soort problemen naar een "transmissieboer" te gaan. Een automatische bak doorgronden is specialistenwerk. Als bij een normale garage de computer het antwoord niet geeft, staan ze over het algemeen machteloos.... (Erger nog: Vaak worden er nodeloos dure reparatie's verricht, omdat simpelweg de kennis ontbreekt.)

Diagnose door een specialist zou ook voor je verkoper wel eens verhelderend kunnen werken!

Deze zit in Veenendaal...

Succes!

Ow.... en welkom op 't Jeepforum natuurlijk!!!!!!!!!!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In verband met de garantie, NIET naar een ander gaan! Laat de verkoper de shit oplossen, anders vergooi je je rechten!

Enne... Die dealer in Apeldoorn... Daar kunnen een paar medeforummers je nog wel een boekje over opendoen. sad.gif

Het beste is om met dit soort problemen naar een "transmissieboer" te gaan. Een automatische bak doorgronden is specialistenwerk. Als bij een normale garage de computer het antwoord niet geeft, staan ze over het algemeen machteloos.... (Erger nog: Vaak worden er nodeloos dure reparatie's verricht, omdat simpelweg de kennis ontbreekt.)

Diagnose door een specialist zou ook voor je verkoper wel eens verhelderend kunnen werken!

Deze zit in Veenendaal...

Succes!

Ow.... en welkom op 't Jeepforum natuurlijk!!!!!!!!!!!!

Dank je voor je reply,

Ik geef die garage nog een laatste kans, dan maar geen garantie bij hun hoor ... Ik geloof dan het geen onwil van de garage is maar zoals je zegt gebrek aan kennis. Het vervelende is dat ik elke keer de auto weer een paar dagen kwijt ben en ik 130 km heen en weer moet rijden. Ik woon zelf in Friesland er zal vast wel dichter in de buurt een Transmissie boer zitten.

Het forum is wel een leuke bron van vermaak, er staan zeker hele goede tips op.

Onlangs heb ik G3 (met klepsmeer systeem) laten inbouwen, dit bevalt erg goed. tongue.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Net nog even de foutcode van mijn GC uitgelezen P 0700

Check Transmission DTC's

This code indicates that the EATX (Transmission controller) has an active fault and has illuminated the MIL via a BUS message. The specific fault must be acquired from the EATX via a DRBIII tool. (Input or Output Speed Sensor failures often cause this code and are a common failure part on WJ Grand Cherokees).

Oke maar nu ...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat ik al schreef... sensoren.

Die dingen zijn inductief, wat wil zeggen dat ze een spoel bevatten. Als er een kleine onderbreking of sluiting in zo'n spoel komt, kan dat bij afkoelen of warm worden problemen gaan geven.

Hoeveel sensoren zitter er op die bak ? Is het ook duideleijk welke sensor het probleem geeft ? Ik zou zeggen de output speed ondat de bak nogal grof terug schakelt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet het eerlijk niet... output klinkt logisch, omdat ook de overdrive niet (goed) werkt.

Maar ook ik ben geen expert op het gebied van deze automaten... De Voith DIWA en de ZF-HP500 EST18 kan ik wel dromen en daarbij kwamen deze problemen meestal door de ausgangs-drehzahlaufnehmer rolleyes.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet niet of het bij de WJ ook nog zo is, maar bij de ZJ is het heel vaak de TPS (throttle position) sensor op het gasklephuis.

Doordat deze sensor niet goed werkt, weet de computer niet goed of je veel of weinig gas geeft, en stuurt daarom de bak ook niet helemaal goed aan. Bijvoorbeeld wil de overdrive niet meer, of, zoals bij mijn ZJ, springt ie steeds eventjes uit overdrive als je met constante snelheid op de snelweg rijdt.

Ik heb de TPS pasgeleden vervangen, en het verschil met schakelen is enorm. Soepel als nooit tevoren, en als ik het gas intrap schiet hij er vandoor.

Zeker de moeite waard om te proberen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

Uiteindelijk is het probleem gevonden, mijn dank aan 87Wrangler je had het goed. De outputsensor van de bak was defect. Ik heb de auto teruggebracht naar de garage waar ik hem gekocht had. De Garage heeft de auto naar de dealer in Apeldoorn gebracht en die hebben daar een niuwe sensor ingedrukt. Ik denk dat mede dankzij de tips van 87Wrangler smile.gif het probleem snel was gevonden. (Ik had voor de garage een briefje met jouw bevindingen meegegeven)

Alvast hartelijk dank.

Nu mijn volgende project een leuke einddemper voor mijn 4,7 V8 tongue.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...