Spring naar bijdragen

Geluid in aandrijving GR1995


Recommended Posts

Hey allemaal kheb net mn eerste GrandCherokee gekocht.

Hij heeft alleen een jankend geluid tijdens het rijden boven de 40, het verandert iets van toon met gas geven en loslaten.

En hij schiet ook vanzelf uit de lage gearing bij 8jes draaien op droog wegdek,

weten jullie of dit een of twee problemen zijn, kan de visco janken?

Alvast bedankt van een verse Jeeprijder

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ten eerste welkom hier!!!!

Om te beginnen, 8 tjes draaien in zijn lage gearing op de verharde weg moet je beslist nooit meer doen.De lage gearing is alleen maar bedoeld voor in het terrein en niet voor op de verharde weg,vandaar dat hij er ook uit springt.

Het jankende geluid kan verschillende oorzaken hebben.

Waar komt het geluid vandaan?

Wanneer openbaart het geluid zich met rechtdoor rijden of in bochten?

Wat is de kmstand van de wagen?

Suc6 JEEP(ED)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ten eerste welkom hier!!!!

Om te beginnen, 8 tjes draaien in zijn lage gearing op de verharde weg moet je beslist nooit meer doen.De lage gearing is alleen maar bedoeld voor in het terrein en niet voor op de verharde weg,vandaar dat hij er ook uit springt.

Het jankende geluid kan verschillende oorzaken hebben.

Waar komt het geluid vandaan?

Wanneer openbaart het geluid zich met rechtdoor rijden of in bochten?

Wat is de kmstand van de wagen?

Suc6 JEEP(ED)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee inderdaad de visco werkt dan niet.

Met andere woorden je voor en achteras zijn in deze stand gelocked.

Wat je kan proberen om de visco te testen is je stuur geheel naar links te draaien en dan te gaan rijden.Dit moet normaal gesproken zonder enig probleem gaan.Wanneer je visco kapot is wil de wagen eigenlijk maar 1 ding en dat is rechtdoor rijden,zodra je vooras een ander toerental als je achteras gaat maken (in een bocht dus)gaat vaak een krakend of knarsend geluid maken.

Op mijn vraag waar het geluid nou eigenlijk vandaan komt heb je nog geen antwoordt gegeven maar ik ga er eigenlijk vanuit van je vooras vandaan.

De voorassen van de Grand Cherokee's geven nog wel eens wat problemen.

Als je voor reparatie naar een garage gaat laat je dan niet zomaar een nieuwe as of diff aansmeren,je zou niet de eerste zijn waarbij dat gebeurt.

Wat je dus nu als eerste kan controleren is de olie in je voordiff.

Verversen is natuurlijk het beste zeer zeker omdat de historie van de auto bij jouw onbekend is.

JEEP(ED) thumbsup.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee inderdaad de visco werkt dan niet.

Met andere woorden je voor en achteras zijn in deze stand gelocked.

Wat je kan proberen om de visco te testen is je stuur geheel naar links te draaien en dan te gaan rijden.Dit moet normaal gesproken zonder enig probleem gaan.Wanneer je visco kapot is wil de wagen eigenlijk maar 1 ding en dat is rechtdoor rijden,zodra je vooras een ander toerental als je achteras gaat maken (in een bocht dus)gaat vaak een krakend of knarsend geluid maken.

Op mijn vraag waar het geluid nou eigenlijk vandaan komt heb je nog geen antwoordt gegeven maar ik ga er eigenlijk vanuit van je vooras vandaan.

De voorassen van de Grand Cherokee's geven nog wel eens wat problemen.

Als je voor reparatie naar een garage gaat laat je dan niet zomaar een nieuwe as of diff aansmeren,je zou niet de eerste zijn waarbij dat gebeurt.

Wat je dus nu als eerste kan controleren is de olie in je voordiff.

Verversen is natuurlijk het beste zeer zeker omdat de historie van de auto bij jouw onbekend is.

JEEP(ED) thumbsup.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey Ed,

Een 8je draaien of naar links-rechts sturen gaat redelijk hij wringt dan wel je hoort dat de banden er dan moeite

mee hebben, maar verder geeen knarsende geluiden.

Het geluid is een jankend,monotoon geluid wat ergens uit het midden komt.a

als het het voordifferentieel is kan olie verversen dan een geluid verhelpen?, enne kun je losse

onderdelen krijgen voor een differentieel of tussenbak, ik zag de achterste keerring van de tussenbak ook lekken,

biggrin.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Martingr.

Wat voor een tussen bak heb je eigenlijk.

Met oog op het "uit" de lage gearing springen, zou ik eerst eens het stangenstelsel

tussen selector en tussenbak stellen.

Wat betreft het jankende geluid. Zou me niks verbazen als de dubbele kardan koppeling in de voorste aandrijfas niet zo lekker meer is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

enne kun je losse

onderdelen krijgen voor een differentieel of tussenbak, ik zag de achterste keerring van de tussenbak ook lekken

Ja in principe kun je alle onderdelen los verkrijgen,alleen schrik niet van de prijzen hier in Nederland.Wat andere Grand Cherokeerijders doen is via www.ebay.de of www.ebay.com de spullen kopen.

Dit kan heel veel euries schelen.

Over je diff,ja olie wisselen kan zeer veel schelen.

Wat ook nog kan maar dat doe ik zelf zelden omdat het eigenlijk een lapmiddel is,is teflon voor versnellingsbakken en diff's erbij gooien.Het scheelt een hoop geld met revisie en het geluid kan ook zo weg zijn.

Wat betreft het jankende geluid. Zou me niks verbazen als de dubbele kardan koppeling in de voorste aandrijfas niet zo lekker meer is.

Idd kan zoals Ogdak opperde de kardankoppeling slecht zijn.Maar als de kmstand klopt(!) lijkt me dat vrij onwaarschijnlijk,maar het kan.

Het is nl een JEEP.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dankjulliewel, dit is werkelijk een fantastisch forum,

met goede tips en kennis van zaken,

Ik heb komende week dus het een en ander na te kijken enof te vervangen,

klaat jullie weten hoe dit afloopt,

groeten Martin enne voordat ik hem kocht wist ik dat het inderdaad weleens (ahum) sleutelen is met een Jeep sad.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
Dankjulliewel, dit is werkelijk een fantastisch forum,

met goede tips en kennis van zaken,

Ik heb komende week dus het een en ander na te kijken enof te vervangen,

klaat jullie weten hoe dit afloopt,

groeten Martin enne voordat ik hem kocht wist ik dat het inderdaad weleens (ahum) sleutelen is met een Jeep sad.gif

Ik heb hetzelfde probleem. Ben benieuwd wat hiervan de oplossing is. Heb nu net de voordif van nieuwe olie voorzien. En het geluid blijft precies hetzelfde als voorheen. En bij mij begint het ook rond 40 km of daarboven met een monotoon geluid precies zoals hierboven is beschreven. Wie o wie weet wat er aan de hand is. Ik kan wel achtjes ect.. doen. Het begon eerst boven de 80 nu daaronder al met "jankend" geluid.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

ik kom net terug uit italie en kreeg onderweg dezelfde geluiden te horen, in het begin alleen rond de 80 km per uur en later ook bij lage snelheden en bij de hogere.

rond de 130 km was het een stuk stiller maar bij gas loslaten is het zeer heftig en lijkt het bijna wel te schuren??

Ik ben dan ook wel benieuwd naar de oplossing van Martin of mopotoyo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik kom net terug uit italie en kreeg onderweg dezelfde geluiden te horen, in het begin alleen rond de 80 km per uur en later ook bij lage snelheden en bij de hogere.

rond de 130 km was het een stuk stiller maar bij gas loslaten is het zeer heftig en lijkt het bijna wel te schuren??

Ik ben dan ook wel benieuwd naar de oplossing van Martin of mopotoyo

hoi,

Heb er een andere as en aandrijfas vervangen. Het geluid is een stuk minder, maar nog niet helemaal weg. De diff moet vervangen worden. Heb er nu FIN GEAR bij de diff erin gegooid, het helpt wel een beetje. Maar ik heb er nog niet veel gereden sinds ik dat spul erin heb gegooid, moet er ongeveer 100 km ermee rijden. Ik hou je wel op de hoogte. Mocht dit niet helpen dan denk eraan om een nieuwe klokkenspel erin laten hangen. Ik ga het wel uit de States bestellen, en misschien hebt jij er ook wel interesse in. Ik ga dan wel zodra er een nieuwe klokkenspel erin zit FIN GEAR erbij gooien. zie www.interflon.nl heb nl contact gehad met de leverancier zelf en kan daar het goedje net zo duur / goedkoop halen als de automaterialenzaak inkopen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dank je voor de info,

Ik heb net de voorste aandrijfas eronderuit gehaald en het geluid is weg.

ik vraag mij alleen af of het dan alleen mijn diff is of dat mijn visco ook overleden is.

Ik had overigens net voor mijn vakantie nieuwe olie in mijn diff's gedaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat is inmiddels de ervaring met Interflon FinGear? Mijn achter diff zingt ook al een tijdje en ik heb op andere forums o.a. iets gelezen over een zingend Ford Taunus Diffje wat na toevoeging van FinGear weer verholpen was...

Ben zeer benieuwd, Mijn vader gebruikte vroeger in zijn auto's altijd al Fin25 in de motorolie maar FinGear is voor mij nieuw.

Deel je ervaring...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou ben ik zelf een voorstander van de teflontoevoeging in de vooras maar voor de achteras zou ik heel voorzichtig zijn.In de achteras zit al een toevoeging voor de zg koppelingsplaten(limited slip).Nu weet ik niet wat de 2 toevoegingen voor uitwerking op elkaar hebben.Het 1 is nl frictieverbeteraar(limited slip toevoeging)en de andere is om frictie te verminderen(teflon).

Misschien dat de fabrikant(Interflon) daar uitsluitsel over kan geven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...