Spring naar bijdragen

AMC 20.....Dana 30 achteras


Recommended Posts

Originally posted by Jeeptech.com

The AMC 20 is the axle found in most '76-'86 CJs, '80-'86 SJs, and as the heavy-duty axle option in 1986 MJs.

De as is sterker dan de dana 30. Let wel op de "offset" van het differentieel. Niet dat je aandrijfas straks diagonaal onder je chassis zit!

ook belangrijk: Is de as voor op of onder de bladveren en wat is de spoorbreedte?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De as is sterker dan de dana 30. Let wel op de "offset" van het differentieel. Niet dat je aandrijfas straks diagonaal onder je chassis zit!

ook belangrijk: Is de as voor op of onder de bladveren en wat is de spoorbreedte?

Ik ga vanavond kijken, zal de maten opschrijven vanmijn dana as.

Het is een korte as en hij komt onder een cj7 vandaan.

is 150,= niet te duur of is het zelfs heel goedkoop

groeten,

Reijer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De achteras is een 19-spline Dana44. Hier zitten, net als de AMC20, twee-delige steekassen in. Als je geen "one-piece-steekassen" in de as zet, is de AMC20 zeker niet sterker dan het oud-type-D44. De AMC20 is ook nog een stuk breder dan de oude D44. Als je sterker wilt, zet dan 30-spline steekassen in je huidige achteras (zaten standaard in de '70 en '71 CJ's) Wel even 30-spline zonnewielen monteren. Misschien is het ook wel een mooie gelegenheid om een 30-spline Lock-Right of Detroid locker (of een andere locker) te monteren.

Dana 30 assen zitten voor onder CJ's vanaf '72 en achter onder DJ's.

MVG

Jos Reuling

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dana30 assen zitten niet achter onder de jeep ... alleen voor smile.gif Check maar eerst wat je nou daadwerkelijk zelf hebt (Dana44 of AMC20).

Klopt helemaal Iceman,

Ik heb een motor kompleet met automaatbak en assen gekocht in the USA, en dit spulletje komt onder een jeepster vandaan en daar zit een achteras bij en dat is een DANA 30 3.54, Nu had ik onde mijn cj al een achteras (DANA 44 4.10) zitten, maar dit was een vier cilinder as en deze heb ik nu vervangen voor de DANA 30 zes cilinder as, vandaar dat er nu een DANA 30 onder zit inclusief een automaatbak.

Maar nu kan ik dus een amc 20 (DANA20 3.54) kopen (€150,=) en vraag mij dus nu af of ik dit wel moet doen en of dit een verbetering is, bijvoorbeeld; zijn hier makkelijker spullen voor te koop, is deze as sterker, kunnen hier schijfremmen op gezet worden....

De motor die nu in mijn cj 5 (1959) licht is een Dauntless 225 ci v6 met een automatische bak en een dana 30 3.54 achter as. dit is een motor die ook standaard voor deze type cj's werden gebruikt.

Groeten,

Reijer

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Reijer,

dan heb je inderdaad een zeldzaam exemplaar te pakken (in mijn vorige reply heb ik niet eens de moeite genomen om te verklaren dat deze Dana30 in Jeepsters van de jaren 60 gevonden kan worden).

De AMC20 is een sterke achteras, zeker wanneer je de axle tubes vastlast aan het differentieel (zodat ze niet kunnen draaien) en heeft een grotere ring and pinion dan een Dana44 (weet niet de info mbt die achteras Dana30). En voor de AMC 20 zijn ook 'one piece' assen te krijgen hetgeen de AMC20 ook sterker maakt.

En er is inderdaad ook een schijfrem upgrade beschikbaar:

http://www.quadratec.com/products/22700_06D.htm

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Reijer,

dan heb je inderdaad een zeldzaam exemplaar te pakken (in mijn vorige reply heb ik niet eens de moeite genomen om te verklaren dat deze Dana30 in Jeepsters van de jaren 60 gevonden kan worden).

De AMC20 is een sterke achteras, zeker wanneer je de axle tubes vastlast aan het differentieel (zodat ze niet kunnen draaien) en heeft een grotere ring and pinion dan een Dana44 (weet niet de info mbt die achteras Dana30). En voor de AMC 20 zijn ook 'one piece' assen te krijgen hetgeen de AMC20 ook sterker maakt.

En er is inderdaad ook een schijfrem upgrade beschikbaar:

http://www.quadratec.com/products/22700_06D.htm

He, bedankt voor de info. en het linkje, zal hier zeker gebruik van maken... bye1.gif

Groeten,

Reijer

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...