Spring naar bijdragen

shackles (de)monteren


Recommended Posts

Vraagje blink.gif weet iemand me uit te leggen als ik de huidige shackles wil demonteren draai ik eerst de onderste bout+moer(waar de bladveren aanzitten) los, of juist eerst de bovenste moer+bout? De auto moet natuurlijk eerst op gelift worden om de (meeste)spanning van de bladveren af te halen, maar dan.... en waar moet ik rekening mee houden blink.gif ? alle tips en trucs en ervaringen welkom worshippy.gif !!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zelf heb ik eerst de ondersten losgemaakt, en de bovenste daarna wat gelost. Houdt er rekening mee dat de bouten/bussen erg vast in de rubbers kunnen zitten! Monteer nieuwe rubbers en vervang, indien nodig, ook de bouten/bussen.

Achter zul je waarschijnlijk de tank wat moeten laten zakken. Deze zit in de weg als je de bovenste bouten eruit wilt halen.

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vraagje blink.gif weet iemand me uit te leggen als ik de huidige shackles wil demonteren draai ik eerst de onderste bout+moer(waar de bladveren aanzitten) los, of juist eerst de bovenste moer+bout? De auto moet natuurlijk eerst op gelift worden om de (meeste)spanning van de bladveren af te halen, maar dan.... en waar moet ik rekening mee houden blink.gif ? alle tips en trucs en ervaringen welkom worshippy.gif !!!!

OK, dankje,

ik laat ze trouwens vande week even maken wat is jouw afstand tussen de gaten ik heb nou 20cm biggrin.gif opgegeven hart tot hart ipv de standaard 10 cm dus komt denk ik de autozo ongeveer 5 cm hoger te staan, of loop ik nou te hard van stapel?

daaaaaaag bye1.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

OK, dankje,

ik laat ze trouwens vande week even maken wat is jouw afstand tussen de gaten ik heb nou 20cm biggrin.gif opgegeven hart tot hart ipv de standaard 10 cm dus komt denk ik de autozo ongeveer 5 cm hoger te staan, of loop ik nou te hard van stapel?

daaaaaaag bye1.gif

ja klopt je gaat de helft omhoog van je verlenging omdat je maar aan een kant van de veer omhoog gaat.

en de bovenste bout(en) achter rechts gaat makkelijker doorzagen met een los zaagblad dan tank zakken etc.

Maar dan kost het je wel nieuwe.

sterkte. gaat vast mee vallen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik had in eerste instantie hetzelfde probleem.

Maar als je eerst de moer van de bovenste bout losdraait dan de stalen bus die binnen de rubbers zit naar buiten toe eruit haalt,

dan kan je daarna het buiten deel van de bushing( deze is in 2 delen) eruit halen.

Hierdoor ontstaat er zoveel ruimte dat de bout er scheef langs de benzinetank eruit kan, zonder hem te moeten afzagen.

hoop dat je er wat aan hebt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ja klopt je gaat de helft omhoog van je verlenging omdat je maar aan een kant van de veer omhoog gaat.

en de bovenste bout(en) achter rechts gaat makkelijker doorzagen met een los zaagblad dan tank zakken etc.

Maar dan kost het je wel nieuwe.

sterkte. gaat vast mee vallen.

Thnx

Ik had in eerste instantie hetzelfde probleem.

Maar als je eerst de moer van de bovenste bout losdraait dan de stalen bus die binnen de rubbers zit naar buiten toe eruit haalt,

dan kan je daarna het buiten deel van de bushing( deze is in 2 delen) eruit halen.

Hierdoor ontstaat er zoveel ruimte dat de bout er scheef langs de benzinetank eruit kan, zonder hem te moeten afzagen.

hoop dat je er wat aan hebt.

Thnx

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee joh!! laugh.gif

Je leest het verkeerd..... ehhh of leest ninja nu niet goed? wink.gif

Maar inderdaad lukt het soms om de bouten langs de tank te "freubelen".Bij mijn kameraad is ons dat gelukt, bij mijn YJ was het echter niet te doen! Per keer/auto verschillend dus wacko.gif ...

Ik denk dat ninja het verkeerd las.....ehhh

had je ook mijn vraag gelezen over die SYE..... moet ik nou die SYE NP231 bestellen....moet uit USA komen dus retour is niet zo makkelijk...... biggrin.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat ninja het verkeerd las.....ehhh

had je ook mijn vraag gelezen over die SYE..... moet ik nou die SYE NP231 bestellen....moet uit USA komen dus retour is niet zo makkelijk...... biggrin.gif

wat was de SYE vraag ik kan niet zeggen dat je duidelijk bent of is dit weer iets uit een ander topic ???

Link naar opmerking
Deel via andere websites

wat was de SYE vraag ik kan niet zeggen dat je duidelijk bent of is dit weer iets uit een ander topic ???

het was deze topic hier mijn vraag:

Ik ben bezig om 4"liftsuspensionkit, Slip Yoke Eliminator conversion en back rearshaft te bestellen, vraag: hoe zie ik of ik de NP 231 transfercase als type nodig heb?

Misschien stomme blink.gif vraag, maar ja.....ik weet het liever zeker dan niet... biggrin.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

het was deze topic hier mijn vraag:

Ik ben bezig om 4"liftsuspensionkit, Slip Yoke Eliminator conversion en back rearshaft te bestellen, vraag: hoe zie ik of ik de NP 231 transfercase als type nodig heb?

Misschien stomme blink.gif vraag, maar ja.....ik weet het liever zeker dan niet... biggrin.gif

....sorry was ander topic..... blink.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

....sorry was ander topic..... blink.gif

CV rearshaft 1987-93 YJ wrangler

met meer dan 3"lift art # 8793YJ45 bij 4wd.com usd 360

SYE advanced adapters # 507906 usd 300 ( Heb ik, Cees v Geffen en Utah)

Omix # 52231 usd 200

Teraflex extreme short # LOW231ESS usd 320,00

Kameel heeft er pas een gekocht voor zn TJ en daar was de CV driveshaft van Tom Woods

super kwaliteit en hij heeft niks teveel betaald. Hij is even niet aanspreekbaar want is met vakantie naar Noorwegen

met een stel forummers. Dus ik zou ff wachten en hem advies vragen als hij over 2 weken weer terug is..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

CV rearshaft 1987-93 YJ wrangler

met meer dan 3"lift art # 8793YJ45 bij 4wd.com usd 360

SYE advanced adapters # 507906 usd 300 ( Heb ik, Cees v Geffen en Utah)

Omix # 52231 usd 200

Teraflex extreme short # LOW231ESS usd 320,00

Kameel heeft er pas een gekocht voor zn TJ en daar was de CV driveshaft van Tom Woods

super kwaliteit en hij heeft niks teveel betaald. Hij is even niet aanspreekbaar want is met vakantie naar Noorwegen

met een stel forummers. Dus ik zou ff wachten en hem advies vragen als hij over 2 weken weer terug is..

Ik had deze merken inderdaad begrepen maar ik wist niet of er van de SYE verschillende typen zijn voor 3inch lifts of hoger,

of dat er maar een type is zoals die bij 4wd.com ook wordt geadviseerd. Ik zag trouwens jouw verhoging bij de topic ervoor en erna: ziet er goed uit! thumbsup.gif Is er trouwens een maximum aantal inch voor je shackles te verhogen....ik laat ze nou nl maken op 20cm ipv 10cm.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

OK, dankje,

ik laat ze trouwens vande week even maken wat is jouw afstand tussen de gaten ik heb nou 20cm biggrin.gif opgegeven hart tot hart ipv de standaard 10 cm dus komt denk ik de autozo ongeveer 5 cm hoger te staan, of loop ik nou te hard van stapel?

daaaaaaag bye1.gif

Hoi hoi, zelf heb ik ze 15cm uit elkaar gezet http://www.martindrop.nl/jeep/index.php?mo...iid=63&viewkey=

Heb wrangler87 een keer zien rijden, bij hem zijn ze langer. http://86.81.60.150/4x4develuwe/Zutphen%20...s/photo_40.html ( moest ff zoeken voor een goeie foto )

ik heb achter de bouten doorgezaagd bij de tank en er metrische draad op gezet met zelfborgende moeren.

als tie klaar is FOTO!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi hoi, zelf heb ik ze 15cm uit elkaar gezet http://www.martindrop.nl/jeep/index.php?mo...iid=63&viewkey=

Heb wrangler87 een keer zien rijden, bij hem zijn ze langer. http://86.81.60.150/4x4develuwe/Zutphen%20...s/photo_40.html ( moest ff zoeken voor een goeie foto )

ik heb achter de bouten doorgezaagd bij de tank en er metrische draad op gezet met zelfborgende moeren.

als tie klaar is FOTO!

...Mooi.... tongue.gif en had je nog andere aanpassingen moeten doen omdat je de hoogte verandert..?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Probleem bij een shackle-lift is, dat je assen onder een andere hoek komen te zitten. M.a.w.: De pignon gaat omhoog wijzen. Dat geeft onherroepelijk trillingen en problemen met de kruisjes tot gevolg. 1"lift wil nog wel maar als je, zoals ik, 1,5"lift geeft ( shackle lengte 17,5 cm) dan geeft het wel wat probleempjes.

Die 1,5" lift, gaf zoveel askanteling dat ik geen keggen meer nodig heb om de TC-lowering te compenseren!

Vóór gaf niet zoveel problemen in de aandrijfas ( deze is ook veel langer natuurlijk), maar wel in de besturing! Deze werdt vaag en het stuur kwam slecht terug in de middenstand! Voor heb ik dus een paar keggen gemonteerd, waardoor de as weer in z'n oorspronkelijke stand staat. Sturen is weer als vanouds!

Wil je al die aanpassingen niet, verleng de shackles dan tot max. 15 cm. Daarboven ga je anders echt wat problemen ondervinden!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Probleem bij een shackle-lift is, dat je assen onder een andere hoek komen te zitten. M.a.w.: De pignon gaat omhoog wijzen. Dat geeft onherroepelijk trillingen en problemen met de kruisjes tot gevolg. 1"lift wil nog wel maar als je, zoals ik, 1,5"lift geeft ( shackle lengte 17,5 cm) dan geeft het wel wat probleempjes.

Die 1,5" lift, gaf zoveel askanteling dat ik geen keggen meer nodig heb om de TC-lowering te compenseren!

Vóór gaf niet zoveel problemen in de aandrijfas ( deze is ook veel langer natuurlijk), maar wel in de besturing! Deze werdt vaag en het stuur kwam slecht terug in de middenstand! Voor heb ik dus een paar keggen gemonteerd, waardoor de as weer in z'n oorspronkelijke stand staat. Sturen is weer als vanouds!

Wil je al die aanpassingen niet, verleng de shackles dan tot max. 15 cm. Daarboven ga je anders echt wat problemen ondervinden!

Dank je...... maar ik ben echt nog een blink.gif "rookie" blink.gif , wat zijn keggen, waar dienen die precies voor rolleyes.gif en waar kan ik ze halen/kopen of kan je die laten maken. Ik ben ook van plan op korte termijn een 4inch suspension liftkit eronder te zetten met de SYE NP231, en aangepaste rear driveshaft(ben bezig met een shop in USA)is dit ook van invloed op alles wat je net noemde? Ik heb trouwens ook rode chassisverf aangeschaft heb er al een laag opzitten( na eerst in de bytak gezet te hebben) staat leuk vind ik en later wordt de auto ook op nieuw in de lak gezet, maar doe alles ff beetje bij beetje wil het gewoon leren zelf te doen(heb alleen nooit een schroevendraaier in mijn hand gehad) en het kost natuurlijk een hoop centen......dus alles wat je zelf kan doen.... thumbsup.gif Alvast bedankt voor je uitleg(iedereen trouwens) worshippy.gif , ik leer steeds meer!!! biggrin.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met een een veren lift, worden je bladveren vervangen. Zolang je de originele shackles blijft gebruiken, is er niets aan de hand!

Een SYE veranderd wel wat natuurlijk. De achteras moet dan nog veel meer kantelen, zodat de kruiskoppeling aan de as geen hoek meer maakt.

Dan de keggen, waar ik het over had. Dat zijn plaatjes aluminium of staal, die aan de ene kant slechts een mm dik zijn, en aan de andere kant enkele millimeters. Wanneer je die tussen de as en de bladveer legt, zal de as wat kantelen t.o.v. de veren. Deze keggen zijn in verschillende hoeken te koop, maar je kunt ze natuurlijk ook zelf maken!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met een een veren lift, worden je bladveren vervangen. Zolang je de originele shackles blijft gebruiken, is er niets aan de hand!

Een SYE veranderd wel wat natuurlijk. De achteras moet dan nog veel meer kantelen, zodat de kruiskoppeling aan de as geen hoek meer maakt.

Dan de keggen, waar ik het over had. Dat zijn plaatjes aluminium of staal, die aan de ene kant slechts een mm dik zijn, en aan de andere kant enkele millimeters. Wanneer je die tussen de as en de bladveer legt, zal de as wat kantelen t.o.v. de veren. Deze keggen zijn in verschillende hoeken te koop, maar je kunt ze natuurlijk ook zelf maken!

Ik begrijp het niet helemaal blink.gif ,Heb je misschien een fotootje hiervan....?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Yep...

Hier de foto's hoe dat bij mij zit ( vooras, ivm sturen):

kegopveer.JPG

Keg op de veer gelegd.

kegtussenas.JPG

Na montage vanaf de voorkant gezien.

kegtussenas2.JPG

En van opzij.

....Thanks Ik heb'm....maakt het uit de dikste kant van de keggen naar voren te richten of maakt dat niet uit?

WSC60-53451-OL.jpg'

deze komen tussen de as en de bladveer

thnx....alles goed?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...