Spring naar bijdragen

Monteren verdeler


Shark
 Share

Recommended Posts

Ik ben mijn motorblok weer opnieuw op aan 't bouwen.

Ik loop echter tegen een probleempje aan waar ook de chilton en haynes voor mij niet helemaal duidelijk zijn.

Ik heb de verdeler gedemonteerd een tijdje geleden en nu is het dus tijd om een nieuwe (DUI) te monteren, alleen hoe weet ik wanneer hij goed staat?

Ik neem aan dat ik rekening moet houden met de onstekingsvolgorde maar hoe kom ik er nu achter in welke positie ik de verdeler moet plaatsen.

Iemand tips????

Shark

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben mijn motorblok weer opnieuw op aan 't bouwen.

Ik loop echter tegen een probleempje aan waar ook de chilton en haynes voor mij niet helemaal duidelijk zijn.

Ik heb de verdeler gedemonteerd een tijdje geleden en nu is het dus tijd om een nieuwe (DUI) te monteren, alleen hoe weet ik wanneer hij goed staat?

Ik neem aan dat ik rekening moet houden met de onstekingsvolgorde maar hoe kom ik er nu achter in welke positie ik de verdeler moet plaatsen.

Iemand tips????

Shark

Een onstekking is bijna niet meer met de hand af te stellen.

Gewoon blijven draaien aan het verdelerhuis tot hij redelijk loopt, en vervolgens naar de garage om hem psies op tijd te zetten.. das de beste optie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je zet je 1e cilinder BDP einde compressie (niet alleen BDP want dat kan ook einde uitlaat zijn), dus begin arbeidsslag, dan monteer je de DUI en kijkt naarwaar de rotor in de DUI wijst, dit moet dus ook 1 zijn en dan klopt de rest ook.

Staat je rotor niet naar de 1 gericht, dan draai je aan het asje tot hij dit wel doet en daarna monteren en starten maar!

Er zit normaal ook een handleiding bij je DUI, wanneer gemonteerd afstellen met de stroboscooplamp.

Ik meende mij te herinneren dat ik 8graden vooronsteking had (zonder vacuum) voor de beste onsteking zonder pingelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ongeveer 8 graden is de juiste instelling.

De juiste methode om een verdeler bij een 4.2 te monteren:

- De 1e cylinder op BDP van de compressieslag zetten

-I n het montagegat van de verdeler kijken, en met een schroevendraaier op "11 uur" draaien.

- De rotor van de stroomverdeler op de aansluiting van de bougie 1 draaien ( Is ff prutsen, verdelerkap erop/eraf enzo)

- Verdeler boven het gat houden, en zo draaien ( de hele verdeler, niet de rotor) dat de rotor op "4 uur" wijst.

- Verdeler in het blok steken ( denk aan evt. pakking!). De rotor zal nu naar ongeveer "5 uur" draaien.

- Verdeler iets vast zetten en verder aansluiten

- Motor starten en de onsteking afstellen, met losgenomen vacuumvervroeging.

- Verdeler definitief vastzetten.

Deze beschrijving is voor de standaard verdeler, de DUI zal daarvan slechts weinig afwijken!

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

bdp kun je bepalen door eenstokje oid door je bougiegat te steken en fysiek voelen wanneer je zuiger bovenaanstaat tijdens het tornen, je kan controleren of dit de compressie slag is door het kleppendeksel te verwijderen en te kijken of allebei de kleppen van de betreffende cilinder wel dicht staan. de motor draaien kun je doen met de grote bout op de harmonic balancer op je krukas vooraan. doe dit tornen niet met de startmotor dat gaat te snel. en met te veel kracht.

als je geen zin hebt om je kleppendeksel te verwijderen kun je ook je vinger op het bougiegat drukken tijdens de compressieslag, je moet dan een druk voelen op je vinger.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ongeveer 8 graden is de juiste instelling.

De juiste methode om een verdeler bij een 4.2 te monteren:

- De 1e cylinder op BDP van de compressieslag zetten

-I n het montagegat van de verdeler kijken, en met een schroevendraaier op "11 uur" draaien.

- De rotor van de stroomverdeler op de aansluiting van de bougie 1 draaien ( Is ff prutsen, verdelerkap erop/eraf enzo)

- Verdeler boven het gat houden, en zo draaien ( de hele verdeler, niet de rotor) dat de rotor op "4 uur" wijst.

- Verdeler in het blok steken ( denk aan evt. pakking!). De rotor zal nu naar ongeveer "5 uur" draaien.

- Verdeler iets vast zetten en verder aansluiten

- Motor starten en de onsteking afstellen, met losgenomen vacuumvervroeging.

- Verdeler definitief vastzetten.

Deze beschrijving is voor de standaard verdeler, de DUI zal daarvan slechts weinig afwijken!

Succes!

Is hetzelfde voor de DUI hoor!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...