Spring naar bijdragen

Grand Cherokee problemen Update.


Recommended Posts

Hallo allemaal,

Even een update!

Vorige week de TPS sensor vervangen, problemen werden steeds erger. Cruise control was niet meer te gebruiken; in lockup, uit lockup, in lockup, enz. Er begonnen zich ook andere problemen voor te doen; inhouden, spontaan meer gas geven, bij 1.500 toeren en gas loslaten, automaat geheel in de war in 1.500, 2.000. 1.500, enz. (volgens mij in OD, uit OD)

Sindsdien géén enkel probleem meer gehad, cruise control werkt perfect, automaat schakelt nu zoals het hoort. Na het vervangen van de TPS sensor ook de TV cable weer iets slapper gezet. De bak schakelt nu weer perfect bij ongeveer 1.500 toeren zonder te slippen (toen ik de kabel strakker had gezet schakelde hij pas bij 2.000 toeren).

Van het alarm, na het doorlussen van de startblokkering op de brandstofpomp, geen last meer gehad.

Het lijkt of het geluid (gezoem) in de achteras na het vervangen door de juiste olie minder wordt (kan ook zijn dat ik er aan wen), dit laten we dus eerst maar even zo (bij 120 hoor je het bijna niet meer).

Nog één klein probleempje; de slang van de automaatkoeler lekt een beetje bij de aansluiting op de radiator (slangklem). Heeft iemand hier een oplossing voor, ik heb de slangklem al strakker gezet. Het geeft overigens een mooi patroon op de oprit; de onderspoiler vult zich met ATF olie, als er voldoende inzit vernevelt de FAN dit bij het starten over de oprit.

Heb nu bijna 2.500 km gereden en het wordt steeds leuker (behalve bij de pomp laugh.gif ).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog één klein probleempje; de slang van de automaatkoeler lekt een beetje bij de aansluiting op de radiator (slangklem). Heeft iemand hier een oplossing voor, ik heb de slangklem al strakker gezet.

Een nieuw slangetje zou denk ik dan geen overbodige luxe zijn. wink.gif

De koeling voor je bak is namelijk zeeeeer belangrijk.

De meeste automaten gaan namelijk kapot door te weinig of slechte koeling.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

TPS sensor kost bij B&S in Tiel € 81,- euro (inclusief btw en verzendkosten) en bij de dealer in Groningen € 90,-. Ik heb hem dus gewoon bij de dealer gekocht.

Het geluid van de achteras (diff) wordt na de oliewissel niet beter of erger. Het vreemde vind ik dat het altijd hetzelfde geluid (gezoem) is, gasgeven, gas loslaten of bochten, het maakt allemaal niet uit. Het geluid is echter wel toerenafhankelijk, het geluid gaat sneller bij hogere snelheid. Van de zomer maar even bij B&S langs, wel een eind uit de buurt maar ik zou geen ander adres weten in regio Groningen.

Oh ja, bij het verversen van de diff. olie was er wel slijtage op de tandwielen te zien. De aluminium assen waren ook iets blauw aan de uiteinden (te warm geweest?).

De koelslang van de automaat bij de radiator lekt soms wel soms niet, geen pijl op te trekken. Ik houd het peil goed in de gaten. Volgens mij gewoon veroudering van de rubberslang in combinatie met de slangklem.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kun je van die slang die lekt geen kort stukje van ongeveer 5 cm afknippen en hem dan weer met een nieuwe slangenklem vastzetten ????

ik heb bij mijn XJ ook zoiets gehad en heb de rubberslang iets korter gemaakt, de slang heb ik ietsjes anders gelegd en nadien goed vastgezet en het probleem was en is nog steeds opgelost.

het stukje slang wat ik er afgehaald heb vertoonde allerlei kleine haarscheurtjes terwijl de rest van de slang er als nieuw uit zag.

mss heeft het met doorstroomweerstand ofzo te maken omdat je van rubber overgaat naar staal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zal in het weekeinde even kijken of ik misschien ook haarscheurtjes heb. Is op het ogenblik lekvrij.

Waarschijnlijk kan ik de rubberslang zelf wel vervangen, hij zit aan de bak kant met een soort klem vast op een harde leiding en bij de radiator met een slangklem.

Heeft iemand een idee hoeveel ATF olie eruitkomt als ik de slang loshaal? Loopt het eruit of kan ik het met een stop o.i.d. aan de vaste leiding tegenhouden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
Ik zal in het weekeinde even kijken of ik misschien ook haarscheurtjes heb. Is op het ogenblik lekvrij.

Waarschijnlijk kan ik de rubberslang zelf wel vervangen, hij zit aan de bak kant met een soort klem vast op een harde leiding en bij de radiator met een slangklem.

Heeft iemand een idee hoeveel ATF olie eruitkomt als ik de slang loshaal? Loopt het eruit of kan ik het met een stop o.i.d. aan de vaste leiding tegenhouden.

ph34r.gifph34r.gif Ja, Ja, heb de oprit ook al een keer vol-gehad, +/- 7 liter ATF, lekker spul, ongeveer een jaar geduurd voordat het weggetrokken was, hmmm

optie voor je slangenprobleem, of dubbele slangen-klemmen gebruiken, of heel netjes hydrauliek koppelingen er aan laten persen, wel sjiek en het beste.

Good luck

Qtje........ wink.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...