Spring naar bijdragen

C.O. te hoog.


bokkieandijk
 Share

Recommended Posts

Beste jeepers.

Mijn cherokee is afgelopen week werkelijk naar de rdw keuring geweest.

Hij werd op een paar kleine puntjes afgekeurd.

Een van deze puntjes is een te hoog c.o. gehalte.

Nu wil ik kijken of een nieuw luchtfilter verschil maakt want die is aan vervanging toe.

Hij meld niet met een foutcode dat de lambda sonde '' of hoe zo'n ding ook heten mag'' kapoerestukus is.

Weet er misschien iemand of het nog ergens anders aan kan liggen?

Verder was er nog een kenteken lampje die het thuis nog keurig deed maar bij de keuring geen zin meer had en ik had het tussen schot niet honderd procent perfect gemaakt zo als de keurmeester het zou willen.

Gezien de auto toen ik hem kocht nog een handgeschakelde 2.1 liter turbo diesel was die niet op grijs kenteken stond en ik hem om getoverd heb in een 4.0 H.O. automaat op grijs kenteken heb ik het idee dat het erg mee viel.

Woensdag moet hij te herkeuren.

Ik wacht met smarties op suggesties.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hey RDW fan....

Te weinig lucht is inderdaad niet goed voor je c.o. waarde... Maar hoeveel zat je buiten de norm?

In ieder gevan wil het niet uitgeven van een foutcode niet zeggen dat alles dus goed is! (Dit wordt zelfs bij de meest gerenomeerde garage's vaak aangenomen...). Vevang dus in ieder geval je luchtfilter, maar kijk ook of de motor geen "valse lucht" trekt.... d.w.z.: Heb je geen vacuum, carterventilatie, of andere slangen lek of niet aangesloten. De elektronische regeling zal het stationair toerental feilloos weer op de juiste waarde stellen, maar je mengsel is niet best.... Ook slechte massa van diverse sensoren kan een bron van storingen zijn..... Nogmaals: De computer van de motor hoeft hier geen fout op te geven, zolang de waarde die de sensoren afgeven niet buiten de tolerantie's van de computer vallen, of de senoren elkaar tegenspreken.. B.V.: Vacuumsensor geeft 0 vac ( volgas of motor staat stil) en de motor loopt stationair met lambda=1, gaspedaal los en toerental constant 700....

M.a.w.: Het kan heel veel zijn!

Eerste stap: luchtfilter vervangen + controle ALLE slangen/aansluitingen rondom de motor (kijk dan meteen ff naar roestige of loszittende massa aansluitingen..). Indien geen oorzaak/verbetering: Probeer de weerstandswaarden van de diverse sensoren te achterhalen, en meet deze op.... veel werk, dat wel.....

Ik wens je succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Probleem is uit de wereld hoor.

Bij de herkeuring vanochtend was het in eerste instantie nog steeds te hoog maar de keurmeester ging in de auto zitten, liet de motor 10 seconden half gas draaien en toen was het ineens goed.

Hij had ff een tikje nodig zei hij.

Nu zit ik dus achter de pc met een verbrande kop te denken dat ik voor niets gister de hele avond onder die auto heb liggen lassen om er op het laatste moment tog maar wel een kietelarisator tussen te lassen.

Als je pulserend moet lassen terweil je onder een auto licht doe je zo'n lashelm na een keer of 25 open en dicht doen wel af.

Evengoed bedankt voor de tips hoor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...