Spring naar bijdragen

Katalysator en olielekkage


Recommended Posts

Ik heb 2 nieuwe uitdagingen.

-Uitlaatpijp voor de helft gescheurd achterzijde katalysator.

kat1.jpg

kat2.jpg

Is dit te herstellen door opnieuw te lassen, scheur loopt precies langs de originele las. Zo ja welke lasmethode electrisch zal wel geen optie zijn, waag ik me maar niet aan denk dat ik er alleen maar grotere gaten in brand.

Uitdaging 2

-Olielekkage bij montagevlak Automaat(RH46) en Transfer Case(NP249)

tc2.jpg

tc1.jpg

Daar waar het materiaal mist is de Automaat, draadeind zit in de Transfer Case.

Met het blote oog is net de schroefdraad in het gat te zien.

Waarschijnlijk een scheurtje ontstaan doordat de moer mischien te vast is aangezet.

Bij stilstaande motor geen lekkage, tijdens het rijden(boel op temp. en druk) wel

lekkage gezien de oliesporen aan de onderzijde van de auto.

Hoe dit op te lossen?

Heb al zitten denken aan "super silicone sealant" dit hecht aan metaal en is blijvend elastisch heb echter geen idee hoeveel druk er van binnenuit op komt.

Help me out guys!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kun je lassen?

Zo nee, niet aan die uitlaat beginnen...je gaat idd extra gaten maken. Ik kan een klein beetje lassen maar het metaal is vrij dun en je bent binnen de korste keren verder van huis.

(overigens altijd het beste de oude las te verwijderen, hoewel die wel netjes erop zit)

Of je oefend op een paar keer op een stuk schroot? Kan natuurlijk ook. Misschien dat Jos daarmee kan helpen... tongue.gifwink.gif

Gewoon laten doen denk ik...

Ik heb geen ervaring met 'dichtende' pasta e.d.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

...En bedankt he smile.gif

Ik had een scheur in het horizontale stuk van de 'downpipe' wat achterlangs de motor van links naar rechts loopt.

De manier waarop mijn uitlaat gemaakt is, is niet mooi, maar het zit ondertussen alweer anderhalf jaar dus het is wel degelijk..

Eerst met het lasapparaat twee 'walletjes' gemaakt aan weerszijden en evenwijdig aan de scheur, waar het materiaal nog wat dikker is. Dit zorgt voor wat 'vlees' om aan te lassen

Dan de ruimte tussen de walletjes opvullen, door steeds weer wat materiaal toe te voegen.

Het eindresulataat ziet eruit alsof er iemand op je uitlaat heeft zitten sch blink.gif ten, maar het is wel dicht, en daar gaat het om.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die automaat lekkage.. weet je zeker dat die olie niet van de slip yoke afkomt..

Slip yoke schuift in de tussenbak, wordt geolied, schuift weer uit, draait rond en spattert de bodem vol.

Het gaatje kun je anders wel dichtmaken met kneedbaar metaal. Of misschien hardsolderen met aluminium...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jipie a yeah

Operatie uitlaat is geslaagd, en dat met een hobby lasapperaat van de Karwei.

Viel achteraf reuze mee, geeft de burger weer moed.

Wat betreft de olielekkage dit komt zeker van de automaat.

Hoe dit optelossen weet ik nog niet, kneedbaar metaal of hardsolderen lijkt me zo definitief

en geeft weer nieuwe uitdagingen op het moment dat de TC er af moet.

Een ieder in ieder geval bedankt voor de input, wellicht komt het a.s. zondag in Overloon

nog ter sprake. Overloon staat voor mij weer prominent op de Kalender cool.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 years later...

Hallo...

Heb je de reparatie aan de transfercase / bak nog niet gedaan?

Let op. Als je het gaatje dichtmaakt om de lekkage te stoppen werkt dat hooguit voor een dag. De flens tussen de twee delen is niet oliedicht. Je verhelpt dan het symptoom en niet de oorzaak. In de bak zit een sleufje gegoten om als zogenaamde "weephole" te fungeren, om lekkage van de afdichting van je bakeind of aan je ingaande as van de tussenbak kenbaar te maken. In jouw geval, als je ATF ziet liggen onder je auto is de achterste keerring lek van je bak. In dat geval moeten je tussenbak en de aandrijfassen er van onder en kun je vrij makkelijk de achterste keerring van je bak er uit halen en een nieuwe monteren. Succes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is te hopen dat de lekkage reeds verholpen is , of Ogdat heeft 4 jaar zitten wachten op een oplossing.

Misschien heeft ie inmiddels al weer een andere??

Maar leuk is het wel om na bijna 4 jaar te reageren , zou ook iets voor mij zijn :whistle::whistle:.

Groeten

Jan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er had iemand reklame in dit topic gezet.

Dat is verwijderd, maar hierdoor komt het topic weer boven drijven.

Ogdak zal wel klaar zijn , maar dit is juist het leuke van open topics.

Voor iemand die de zoekfunctie gaat bebruiken heb je het topic weer verbeterd. :whistle:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...