Spring naar bijdragen

Automaat flushen. Of niet?


Recommended Posts

Vorige keer werd door de ZA dealer geadviseerd om de automaat van onze WJ 4.0 (bj 2000, ong. 250 k)) te laten flushen. Omdat e.e.a. wordt uitbesteed kon hij geen inschatting maken. Dus op naar de plaatselijke Jeep garage. Deze adviseerde dringend wel de olie en filter te verversen/vernieuwen maar beslist géén flush uit te voeren: "dan komen de problemen vanzelf". Ik heb veel vertrouwen in het oordeel van hem maar toch...Wat is wijsheid? Wel laten doen of toch 'gewoon' olie verversen? M.i. blijft er dan toch nog een hoop oude olie achter.......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat ik gedaan heb bij aanschaf, 2x verversen (Mopar) met een paar duizend kilometer ertussen.... ik heb wel gelijk een transmissiepan met een aftapplug erondergezet bij de 1ste keer verversen... 30000km verder; schakelt nog steeds als nieuw... (wel minder kilometers)

bewerkt door OIIIIIIIO
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik had idd op YT ook al zoiets gezien (bij een Honda) : aftappen, olie erin, paar honderd km rijden en dan een soort van 'handmatig flushen' (leiding op afvoer van oliekoeler en leiding in vulopening en dan net zo lang tot er mooie rode olie uitkomt). Maar de 'powerflush' werd mij dus afgeraden......Terwijl die mij, als toch wel een soort vabn leek, wel de optie leek om de bak mooi schoon te krijgen.

Benieuwd naar meer reacties van voor- en tegenstaders.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je wilt op zeker geen stukjes los geraakt vuil in je ventielenblok. Dus tenzij je problemen hebt met zware vervuiling (b.v. water met blubber) of verbrande olie is een powerflush niet echt nodig.

Vervangen van het filter is wel aan te raden elke 100.000 km.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 6 months later...

Ik zoek naar het juiste filter voor de versnellingsbak. Ik zie verschillende modellen voor de WJ (bj 8/2000). Ik heb er 1 besteld bij de dealer die zei dat er maaaanden levertijd op zit

Is dit het juiste filter?

thumb?id=17440314&lng=nl&ccf=94077829

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat zou inderdaad reuze handig zijn. Alleen zegt dit systeem: "Could not find the description for the model year associated with this VIN".

VIN is toch wereldwijd hetzelfede? Ik bedoel: zelfde aantal letter en cijfer combinatie? Afijn: straks maar even dealer bellen anders.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij de dealer geweest die een 'starparts-netwerk - voertuiginformatierapport' voor me heeft uitgedraaid. Maar wel nadat ik lucht- en automaatfilter had afgerekend...;-D Hierin stond inderdaad de versnellingsbak als 42RE vermeld. Verder 4 pagina's met een 3-cijferige/letter combinatie met daarachter de beschrijving. Ik neem aan dat alle codes op onze auto van toepassing is. Dan zie ik ook onder code AWE 'up country suspension group (97-2-26) staan. Dus dan is dat voor mij ook opgelost (zie eerdere vraag van mij hierover).

Is die uitdraai hetzelfde als de bedoelde buildsheet?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, er staat zelfs in dat de auto voor de Afrikaanse markt is en een eigen code voor Zuid Afrika. Dus dat is allemaal in orde. Zelfs de door de 1e eigenaar bestelde (denk ik) extra's staan erin.

Jammer dat het met jouw link niet is gelukt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...