Spring naar bijdragen

Gascap melding en foutcodes P0456/0457/0440


ZimiS
 Share

Recommended Posts

Goedendag JK(U)-Jeepers,

Ik heb een JKU uit 2009 (3,6 benzine/automaat) in US uitvoering.

Sinds enige tijd brandt op het dashboard het motormanagementlampje icm het woord "GASCAP" (op de plek van de mijlenstand).
Daarnaast geeft mijn OBD uitlezer de codes P0456, P0457 en P0440 . Allen hebben elkaar ontmoet om te maken. 
Tankdop zelf heb ik vernieuwd (originele!). Als ik reset blijft de melding soms dagen weg. 
Het filter onder de auto heb ik doorgeblazen met perslucht en ook de witte meetunit/klep zorgt ervoor dat ik volledig gereinigd ben.
Bij alles wat ik doe en daarna reset blijft de melding weer even weg.

Maar ik vraag het hier niets want niets wil hij blijft dus terugkomen. 😥

Ik heb er veel over gelezen en op YouTube staan met naam veel uit Amerika wat er over gaat. Geen idee of het iets specifieks van de Amerikaanse uitvoeringen is.
Maar dar lees je vooral dat enkele honderden, soms duizenden, euro's zijn uitgegeven en de melding toch weer terug kwam.
ANWB kreeg de codes ook door via Smart Driver en zij gaven aan dat ik gewoon door kon blijven rijden en dat het vaak verhinderde.

Ik sta NU op het punt dat ik het liefst gewoon de melding (permanent dus!) uit zou willen schakelen. Weet iemand hoe ik dat kan doen?

Maar een oplossing dat het gewoon hersteld wordt, is natuurlijk beter. 😀

Iemand DE gouden oplossing? 😕

Groetjes, Pieter 


 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi. Je hebt een probleem. 

Ten eerste heb je vermoedelijk een 3.8 motor, de 3.6 kwam pas in 2012. Maar dat maakt niet uit. De melding permanent uitschakelen gaat niet, in de USA is dit direct afkeur bij de Smog-test.

Normaal zorgt het EVAP systeem voor het afvoeren van benzinedampen  van de tank ed. De PCM geeft op door de computer te bepalen tijdstippen de zg Pursevalve het commando te openen waardoor de dampen verbrand worden in de motor.

Voor CARB in Californië was dit niet genoeg, er moest ook nog een controlesysteem voor de luchtdichtheid komen van dit systeem. Het slimste wat men kon bedenken was, de Pursevalve af en toe sluiten, en een beetje overdruk creëren op het systeem, ook weer door de computer te bepalen wanneer, en dan controleren of de druk niet weg valt.

Als de druk dus wel weg valt , krijg je de melding van een klein of groot lek. Bv Gascap.

Omdat dit in de USA dus afkeur is en vaak gebeurt,  hebben de garages daar een rookgenerator waarmee ze dus vanaf de Pursevalve onder lage druk rook in de leiding blazen en dan kijken waar die ontsnapt.

Ik hoop dat je met perslucht niet de boel verergert hebt.... het is een onderdruk systeem.

Dan de oplossing, Je haalt de twee slangen los van de Pursevalve. Met een slangetje op 1 van de 2 aansluitingen controleer je of de Pursevalve niet lekt. Als er geen stroom op staat , moet die dicht zijn. Als die dicht is, zit er dus een lek in het systeem, Je gaat naar een hele stille plek, moeilijk in Nedeland... dan sluit je een 12volt luchtbed pompje aan op de leiding die van achter komt bij de Pursevalve, de andere leiding gaat het inlaatspruitstuk in.

Je kruipt onder de jeep met een plantenspuit met zeepsop,  en dan maar zoeken. Als het een groot lek is, hoor je de lucht blazen, bij een klein lek bellen blazen...

Op de tank zijn drie plaatsen die kunnen lekken, verder de  beluchtingsslang van de tank vulpijp, alle leidingen enz...  Succes!

Nogmaals succes,  Siert. 

Laat je weten hoe het afloopt?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Ab pinned this topic

Wauw, Siert; na een jaar rondvragen/lezen nu eindelijk iemand die i.i.g. weet waar het over gaat!

Heel erg dank je wel sowieso, ongeacht het resultaat. Ik ga het doen zoals je zegt en hou je zeer zeker op de hoogt! 👌

Groetjes, Pieter

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...