Spring naar bijdragen

Hulp met bedrading CJ7


Gert_
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Omdat de vorige eigenaar het alarm, naar mijn idee, foutief geinstalleerd heeft, zijn wij bezig om dit te wijzigen.

Momenteel stuurt het alarm een plus signaal naar de richtingaanwijzers, en zodra je dan het alarm activeert, dan knipperen de richtingaanwijzers enkele malen, maar ook de dashboard verlichting.... dat willen wij niet.

Nu wil ik graag, via een relais, de clignolateur aansturen. Per slot van rekening kun je ook via de stuurkolom de alarmlichten activeren. Weet iemand welke kleur draad ik dan moet hebben? De clignolateur is, vermoed ik, plus geschakeld.

Of hoe werkt die alarm schakelaar? Zijn daar ergens schema's van online?

Wij hebben wel een Haynes, maar die blinkt niet uit in duidelijkheid, plus dat de laatste types er niet instaan.

Ik kan natuurlijk ook nog de stuurkolom slopen, om er achter te komen hoe of dit werkt, maar dat is ook nog een hele klus, zo te zien. Dan moet het stuur eraf ofzo?

Hulp, iemand???

Met vriendelijke groeten,

Gert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn dank hiervoor, alle beetjes helpen.

Maar als ik mij niet vergis is dit hetzelfde schema als in mijn Haynes.

Ik heb nog even wat rondgebeld, en volgens die mensen moet het wel kunnen, maar hoe weten ze even niet.... dat heb ik weer.

Ik vrees toch dat het stuur eraf moet om erachter te komen, hoe of die alarmlichtschakelaar werkt, en met welke draden.

Gert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

't Is niet zomaar een draadje waar plus op wordt gezet.....

Wat doet de "hazzard" switch:

- De beide knipperlichten vóór worden met elkaar verbonden.

- De beide remlichten ( amerikaans) of knipperlichten achter ( europa) worden met elkaar verbonden.

- Turn signal clignateur wordt afgekoppeld.

- Hazzard clignateur wordt aan het knooppunt met alle knipperlichten gekoppeld.

In schemataal:

Aansluitingen A,F,B,C,G en E op je stuurkolom worden met elkaar verbonden....

De alarmlichten schakelaar maakt overigens deel uit van je richtingaanwijzerschakelaar (3x woordwaarde wink.gif )!

Maar als je, middels 4 diodes, de aansluitingen B(donkergroen), C(geel), F(donkerblauw) en G(lichtblauw) rechts op de stuurkolom met elkaar verbind, en die diodes voedt met de knipperuitgang van je alarm, ben je klaar! De enige lampen op je dash die dan meedoen zijn de controlelampjes van de richtingaanwijzer!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog eens het schema bestudeert, en het werkt net effe anders dan ik gewend ben.

De gevarenlichtclignolateur zit voor de hazzard schakelaar, en de richtingaanwijzerclignolateur zit voor de richtingaanwijzer. Deze clignolateurs geven dus zelf een plus door naar de schakelaar, welke dus de plus kortsluit met de juiste verlichtingsdraden. Dus mijn eerste idee werkt niet.

Die kleuren snap ik niets van, in het boek staan hele andere kleuren dan dat er in de auto wonen. Altijd makkelijk... rolleyes.gif

Snap ik eigenlijk nog steeds niet waarom die dashboard verlichting meeknippert als je de plus van het alarm op de verlichting aansluit, zoals het nu is. Dan moet er ergens een verbinding zijn.

Afijn, de auto is van mijn broer, en zodra die weer hier is dan zullen we nog even verder stoeien. Altijd leuk een beetje hobbiën met draadjes biggrin.gif

Gert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dus mijn eerste idee werkt niet.

Dat zeg ik.... wink.gif

De kleuren die ik hierboven aangaf, zijn de kleuren van de draden aan de schakelaar en die zouden moeten kloppen... De stekker van die schakelaar vindt je aan de rechterzijkant van de stuurkolom. De draadkleuren in de kabeltros van de Jeep varieëren met het bouwjaar: geen pijl op te trekken!

0442.02.jpg

De richtingaanwijzer/alarmlichtschakelaar

Overigens geldt mijn verhaal voor CJ's en YJ's na 1976!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...