Spring naar bijdragen

"check engine"


thierry
 Share

Recommended Posts

Ik heb gisteren even lekker door de sneeuw gebaggerd (ik woon in de achterhoek dus er ligt genoeg!). Alleen ging na een kwartiertje het "check engine" lampje branden. De motor draaide / reageerde niet anders dan normaal.

Vanochtend auto weer gestart en lampje ging meteen weer branden (ik heb wel eerder gehad dat het lampje brandde maar dat ging wel weer uit als de auto afgekoeld was).

Vervolgens heb ik de foutcodes uitgelezen:

21 oxygen sensor or wiring faulty

35 cooling fan relay

51 oxygen sensor lean mixture

Ik vermoed dus dat het probleem in (de draad naar) de O2 sensor zit. Waar zit die sensor eigenlijk en heeft iemand nog andere hints/tips wat het zou kunnen zijn?

En waar kan ik het relais van de koelfan vinden?

Alvast mijn dank voor de hulp!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb gisteren even lekker door de sneeuw gebaggerd (ik woon in de achterhoek dus er ligt genoeg!). Alleen ging na een kwartiertje het "check engine" lampje branden. De motor draaide / reageerde niet anders dan normaal.

Vanochtend auto weer gestart en lampje ging meteen weer branden (ik heb wel eerder gehad dat het lampje brandde maar dat ging wel weer uit als de auto afgekoeld was).

Vervolgens heb ik de foutcodes uitgelezen:

21 oxygen sensor or wiring faulty

35 cooling fan relay

51 oxygen sensor lean mixture

Ik vermoed dus dat het probleem in (de draad naar) de O2 sensor zit. Waar zit die sensor eigenlijk en heeft iemand nog andere hints/tips wat het zou kunnen zijn?

En waar kan ik het relais van de koelfan vinden?

Alvast mijn dank voor de hulp!

Misschienhelpt eens goed wassen in wasstraat/hogedrukspuit al wel aan onderkant dry.gifblink.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat relais zit in je PDC, de grote zwarte relaiskast bij je accu.

De andere foutcode's betreffen je lambda sonde. Bij rijden op LPG komen die code's ook wel eens boven...Indien je op benzine rijdt mag dat echter niet.

Probeer de computer eens te resetten: Accuklemmen loshalen en na enige minuten even tegen elkaar houden. Daarna weer monteren en starten...

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens Haynes:

51 Oxygen Sensor-lean condition indicated: Check the oxygen sensor and circuit. Check for vacuum leaks. Replace oxygen sensor.

Die sensor is gelaatst, wederom volgens Haynes, in het uitlaatspruistuk of in het staande deel van de uitlaat, in de buurt van de koppeling tussen spruitstuk en uitlaatpijp dus.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...