Spring naar bijdragen

engine-check lampje en voltmeter laag


Wout
 Share

Recommended Posts

het engine-check lampje gaat na de start branden ( niet altijd ) en de voltmeter blijft dan op 9 volt staan na enkele keren opnieuw starten gaat hij dan uit en de voltmeter staat weer normaal .

er staan ook 2 fout codes in namelijk 12 en 41 .

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn ?

bedrading of een half gare dynamo ??

het betreft een xj 4.0 ho automaat van 1992

groeten Wout

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De laadspanning wordt bij de 4.0HO motoren door de computer van de motor (PCM) gecontroleerd en geregeld.

Een defecte dynamo kan dus de storing veroorzaken, maar ook los kontakt bij de accu, PDC, of PCM kan de oorzaak zijn....

Een beetje "de kip en het ei" dus...

Foutcode 12: "Battery disconnected.-> Battery or power to the ECM disconnected in the last 50 key cycles"

Foutcode 41: "Alternator field switch.-> Switch not operating correctly and check charging system. "

De eerste foutcode (12) geeft aan dat je accu losgekoppeld is geweest, en je daarna nog geen 50 keer gestart hebt... Een losse accuklem o.id. kan dit ook veroorzaken. Maar als de accu inderdaad los is geweest, is dat een normale code!

De tweede ( 41) is dat zeker niet! En aangezien de aansturing vanm het dynamoveld rechtstreeks uit de PCM komt, blijft alleen de dynamo bekabeling en dynamo over.

Controleer een s of de stekker aan de kabelboom vanaf de dynamo naar de relaiskast bij de accu (PDC) goed in elkaarzit en niet geoxideerd is. Verder moet je even kijken of de aansluitingen op de dynamo zelf goed vast zitten. Doe dat wel even met afgekoppelde minpool van je accu, zodat je niet per ongeluk sluiting maakt!

Alles OK? Dan zal het de dynamo zelf wezen....

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

oeh... dat hangt van het merk/type dynamo af....

Voor zover ik weet, moet de dynamo van je Jeep( Nippondenso) echter gedeeltelijk uit elkaar.

Ik weet niet of het kan wanner de dynamo gemonteerd is, maar het is te proberen:

- Neem de min pool van de accu los.

- Neem daarna de plus pool los.

- maak de electrische aansluitingen van de dynamo los en leg ze opzij.

- op de plaats van de dikke draad op de dynamo, zit nu nog een moer: verwijder deze.

- Op de achterkan van de dynamo zie je nu 3 moertjes, draai deze los en neem de achterkant van de dynamo weg.

- Je ziet nu de koolborstels in hun houder. Draai de 3 kruisschroeven los en neem de koolborstels kompleet met houder weg.

- Controleer voor montage, of de sleepringen niet doorgesleten zijn.

- Monteer alles in omgekeerde volgorde.

Succes!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by 87wrangler@Nov 17 2005, 22:35

oeh... dat hangt van het merk/type dynamo af....

Voor zover ik weet, moet de dynamo van je Jeep( Nippondenso) echter gedeeltelijk uit elkaar.

Ik weet niet of het kan wanner de dynamo gemonteerd is, maar het is te proberen:

- Neem de min pool van de accu los.

- Neem daarna de plus pool los.

- maak de electrische aansluitingen van de dynamo los en leg ze opzij.

- op de plaats van de dikke draad op de dynamo, zit nu nog een moer: verwijder deze.

- Op de achterkan van de dynamo zie je nu 3 moertjes, draai deze los en neem de achterkant van de dynamo weg.

- Je ziet nu de koolborstels in hun houder. Draai de 3 kruisschroeven los en neem de koolborstels kompleet met houder weg.

- Controleer voor montage, of de sleepringen niet doorgesleten zijn.

- Monteer alles in omgekeerde volgorde.

Succes!!

<div align="right">

is er ook een tekening van , zodat ik dit verhaal met mijn dynamo kan vergelijken

Groeten Wout

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by 87wrangler@Nov 17 2005, 23:13

Bij mij staan er afbeeldingen in de haynes manual.... maar die is van een YJ

Ik neem echter aan dat in de XJ uitgave dezelfde foto's zullen staan.

Als je die niet hebt, of de foto's staan er niet in, wil ik het wel ff scannen!

<div align="right">

bij mij staat er een oud model dynamo in , als het niet te veel moeite is wil ik de foto's wel hebben .

alvast bedankt ,

Wout

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...