ronvdv Geplaatst April 11, 2016 Rapporteren Share Geplaatst April 11, 2016 Hallo mede jeepers, Ik heb een verschil van mening met de keurmeester wat betreft het testen van de remmen bij mijn ZJ. Volgens hem kan de ZJ gewoon op de rollenbank getest worden ondanks dat deze voorzien is van permanente, dus niet uitschakelbare vierwielaandrijving. Echter in het RDW apk handboek staat: Remvertraging bedrijfsrem Artikel 5.2.38 lid 2 5. Het derde en vierde lid zijn niet van toepassing op voertuigen waarbij het om technische redenen niet mogelijk is het voertuig op een rollenremtestbank of platenremtestbank te remmen. Hieronder worden onder andere verstaan: a. voertuigen die breder zijn dan 2,60 m; b. voertuigen met een zodanig kleine wieldiameter dat beproeving niet mogelijk is; c. voertuigen die zijn voorzien van een permanente, niet automatische of met de hand uitschakelbare aandrijving op meer dan één as; en in de toelichting van betreffend artikel staat: Remwerking en viscokoppeling Bij een vierwiel aangedreven voertuig waarbij de viscokoppeling in werking komt bij een lopende motor op de rollenremtestbank, mag de remwerking worden gecontroleerd zonder lopende motor. Als op de rollenremtestbank blijkt dat de remwerking onvoldoende is, dan moet er alsnog een remproef op de weg worden gedaan om de remwerking te beoordelen met draaiende motor. Er moet in dit geval gebruik worden gemaakt van een goedgekeurde remvertragingsmeter. Nu wil hij de ZJ niet goedkeuren omdat ik deze niet op de rollenbank wil hebben. Hij zegt ook dat er niet meer getest mag worden op de weg, maar dt kan ik dus niet uit het RDW handboek halen. Iemand enig advies hoe dit verder op te lossen?? Ron Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Masis Geplaatst April 11, 2016 Rapporteren Share Geplaatst April 11, 2016 Andere keurmeester zoeken (het was toch niet bij de kwik fit?)? Als je geen vriendjes bent met de keurmeester, eventueel de aandrijfas voor er tussenuit halen. Is 10 minuten werk incl. het terug inbouwen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Masis Geplaatst April 11, 2016 Rapporteren Share Geplaatst April 11, 2016 Maar eh, we hebben het hier over de bedrijfsrem... Ik dacht de handrem, want dat is namelijk elke keer ellende met zo'n ZJ. De bedrijfsrem zou gewoon makkelijk de test moeten kunnen halen met een lopende motor en 4x4... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Vette73 Geplaatst April 12, 2016 Rapporteren Share Geplaatst April 12, 2016 Het probleem zit hem er blijkbaar in dat hij de ZJ niet op de rollenbank wil hebben i.v.m. de visco. Wanneer je de aandrijfas voor er tussen uit haalt heb je dat probleem idd niet. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Masis Geplaatst April 12, 2016 Rapporteren Share Geplaatst April 12, 2016 1 uur geleden zei Vette73: Het probleem zit hem er blijkbaar in dat hij de ZJ niet op de rollenbank wil hebben i.v.m. de visco. Wanneer je de aandrijfas voor er tussen uit haalt heb je dat probleem idd niet. Ah zo... Dat zou ik ook niet graag hebben idd. Maar een rollenbank om de remmen te testen, dat klinkt ouderwets? De keurstations die ik heb gezien hadden bijna allemaal gewoon 2 platen, daar werd op gereden en geremd, waarna de waardes gewoon op een schermpje verschenen. Anders zeker de vooras er tussen uit halen! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Vette73 Geplaatst April 15, 2016 Rapporteren Share Geplaatst April 15, 2016 Ik ga het eens vragen bij de garage waar ik mijn auto's laat keuren. Zij hebben namelijk ook een rollenbank waar ze eerst met de voorwielen oprijden, testen en de waardes aflezen van een scherm, daarna doorrijden zodat de achterwielen op die rollen komen te staan en vervolgens wederom testen en aflezen (achter denk ik twee keer, ook voor de handrem). De eigenaar rijdt zelf een Toyota LandCruiser, dus je zou verwachten dat hij weet hoe je met een 4x4 moet omgaan. Ik had er zelf nooit bij stilgestaan tot ik dit topic las, maar ik begrijp dat dit de levensduur van de visco niet ten goede komt......... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jurmic Geplaatst May 31, 2016 Rapporteren Share Geplaatst May 31, 2016 Even een nabrander op dit verhaal? Kan je de voorste aandrijfas er zomaar tussen uithalen en dan rond gaan rijden? Verknal je daarmee niet in één keer je visco, omdat het voor de tussenbak lijkt alsof de achterwielen draaien en de voorwielen niet? Dus lijkt het daardoor alsof de achterwielen doorslippen? Gr.,jg. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Masis Geplaatst May 31, 2016 Rapporteren Share Geplaatst May 31, 2016 2 uur geleden zei Jurmic: Even een nabrander op dit verhaal? Kan je de voorste aandrijfas er zomaar tussen uithalen en dan rond gaan rijden? Verknal je daarmee niet in één keer je visco, omdat het voor de tussenbak lijkt alsof de achterwielen draaien en de voorwielen niet? Dus lijkt het daardoor alsof de achterwielen doorslippen? Gr.,jg. Ja dat kan. Rijdt ook wat soepeler vind ik, en strepen trekken is natuurlijk altijd leuk. Alleen extra oppassen als het nat is. Achteras eruit halen en met alleen voorwielaandrijving rijden kan niet, dan gaat de visco heel snel naar de klote. Andersom geen probleem, heb bijna 2 jaar rondgereden met alleen achterwielaandrijving. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jurmic Geplaatst June 2, 2016 Rapporteren Share Geplaatst June 2, 2016 Masis, dank voor je reactie. Dan denk ik dat ik bij mij de as ertussenuit ga halen. Visco is toch al niet meer optimaal en daardoor wringt ie en en d banden hard. Waar vind ik het best een beschrijving, van hoe ik dat kan doen? Gr.,jg. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.