Spring naar bijdragen

Foutcode P0234 En P0046


Recommended Posts

Ik krijg telkens tijdens het rijden van een behoorlijke rit motorstoring en valt hij in de noodloop.

Als ik dan de motor uit zet en opnieuw start loopt hij weer goed maar het lampje blijft dan nog wel een dag branden.

Na het uitlezen kom ik de code P0234 (Turbo Overboost ) tegen.

code P0046 die heb ik ook een keer gehad.

Ik heb een Jeep Wrangler JK CRD automaat 2007.

In begin had ik deze code P0234 alleen maar als ik met een aanhangwagen op weg was maar nu ook al zonder.

Het is zeer irritant en ik weet er geen raad mee.

Zelfs de monteur die ik heb ook niet.

Turbo defect lijkt mij niet want meestal loopt en trekt hij goed.

Wie heeft dit ook meegemaakt of kan mij helpen ??

 

Groetjes Wim

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij heeft de (Regelsensor laaddruk turbo) wastegate actuator een venthole kan die niet vol/verstopt zitten?

 

Kun je meestal vrij makkelijk bij, meteen het stangetje wat korter maken heb je ook meteen wat meer vermogen :thumbsup:   :D  :D

 

assemble_wastegate_actuator_zpsj2gvz1mj.

Bij een variabele geometrie turbo, zoals bij TS, moet je daar dus ECHT VANAF BLIJVEN!, KANS OP EXTREEM ZWARE MOTORSCHADE!, het is namelijk geen 'domme' druk regelaar meer, maar een geometrie, die veel precies de turbodrukregeling kan afregelen. Zoals ts het verhaal omschrijft lijkt het er op dat het spul vast zit (in noodlood met een aanhanger), en dan ga je daar aan zitten, wat niet te af te stellen is, en geen gereedschap voor te krijgen is, en bij  elke turbo anders is. Nee, dan ben je dus

bewerkt door JeepMonteur
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb het volste vertrouwen in GreenJK dat ie vooral mijn adviezen niet opvolgt ;-) :-) en voor iemand er zelf aan begint Google is your friend al genoeg mensen die je uit ervaring precies kunnen vertellen hoe ver je niet kunt gaan, youtube staat er vol mee :-) het wordt dan ook vrij veel gedaan zonder problemen vooropgesteld dat je weet wat je doet.

 

Bij een variabele is het misschien wel wat kritieker, heeft deze een interne wastegate?

 

Oude chauffeur bij ons tunede zo zijn daf 3300 turbo intercooler en reed er jaren volgas mee op en naar naar Spanje zonder problemen :-) Ik heb het zelf alleen op benzinemotoren met turbo's gedaan en nooit problemen gehad, het is wel een paardenmiddel om te tunen :-) Je kunt meer druk opbouwen en moet het natuurlijk niet te gek maken. Maar het is dus een veel toegepast trucje zonder problemen.

 

Je zorgt er alleen voor dat ie wat langer druk opbouwt voor ie bypassed en bij dieseltuning stellen ze die ook regelmatig bij. Was ook de makkelijkste truc bij mijn Alfa 75 turbo om meer vermogen te krijgen :-) 40.000 km heel gebleven bij 1,2 bar en daar werd niet zuinig mee gereden. Later bij m'n Evo 8 icm een chiptuning haalde ik zonder problemen 1,5-1,6 bar op stock internals zonder schade, en die kwam toch minimaal 4 keer per week thuis met een witheet gloeiende turbo en regelmatig trackday dagen er bij.

 

Maar goed, dat zijn andere en ook oudere motoren en daar is GreenJk's probleem niet mee opgelost.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De turbo op de jk diesel is heeft een variabele geometrie turbo met elektronisch geregelde waste gate.

P0234 kan verstopt luchtfilter zijn of lekkage turboslangen defecte of vervuilde turbodruk sensor

P0046 kan een mechanisch probleem zijn van je turbo, er zijn gevallen bekend met een kromme regelstang

 

 

jk turbo.pdf

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met aanhanger erachter moet de turbo echt werken, logisch dat je de storing hierbij het eerste opmerkt. Je hebt al eerder een kapotte turboslang gehad, deze was toen zacht geworden door olielekkage, en vervolgens geklapt.. Misschien zijn er andere delen poreus geworden, met druk verlies tot gevolg. 

 

Heeft je monteur de turbodruk (belast en onbelast) gecontroleerd?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt Heren, voor de reactie's

Volgende week gaat hij naar de garage en gaan ze hem nazien.

Ik neem jullie advies mee en kan hij daar mee aan de slag.

Ik hoop dat er iets uitkomt.

En dat laat ik wel even weten hier op het forum.

 

Groetjes en bedankt wim 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag de auto terug.

Luchtfilter vervangen en een sensor vast gezet die los zat.

Verder niets kunnen vinden maar hopelijk is hier het probleem mee opgelost.

We gaan het proberen volgende week naar Extertal in Duitsland dan weet ik het.

Als er dan geen problemen zijn dan zijn die opgelost.

 

Groetjes en bedankt Wim

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...